בשיתוף משלחת האיחוד האירופי למדינת ישראל
בימים אלה מגיע לשיאו שיתוף פעולה בין משרד התקשורת הישראלי והאיחוד האירופי, שמטרתו חיזוק היכולת הרגולטורית של ישראל בתחום התקשורת, תוך התמקדות במתן שירותים על גבי רשתות בבעלות ובניהול של אחרים, ובמימון האיחוד האירופי.
The Twinning Project או פרויקט התאומות, כפי שהוא נקרא בעברית, עוסק בחיזוק היכולת הרגולטורית של ישראל בתחום התקשורת. במסגרת ההסכם, מקיים האיחוד את פרויקט התאומות בין משרד התקשורת הישראלי לאיחוד האירופי בהובלת רשויות התקשורת באיטליה, גרמניה ולטביה ומאפשר קידום אפקטיבי של תחרות שוויונית ויעדים משקיים על בסיס הניסיון, הידע והמומחיות שהצטברו בגופי הרגולציה במדינות השותפות בפרויקט ובעולם בכלל. המפגשים האחרונים עסקו באסדרה החדשה שהתקבלה באיחוד האירופי בנושא שירותים דיגיטליים (DSA) והשפעתה על ישראל וב-15 בדצמבר אף נערך כנס בנושא.
3 צפייה בגלריה
פרויקט תאימות האיחוד האירופי ומשרד התקשורת
פרויקט תאימות האיחוד האירופי ומשרד התקשורת
פרנצ'סקו סקיאצ'יאנו, מנהל פרויקט הטווינינג מטעם האיחוד האירופי ומנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין
(צילום: קובי בן שושן)

התוצאות כבר בשטח

"פרויקט התאומות התחיל לפני למעלה מעשור", אומרת לירן אבישר בן-חורין, מנכ"לית משרד התקשורת. "לאורך כל קיומו, הפרויקט סייע ביצירת רשת מקצועית המשמשת פלטפורמה גלובלית להתגברות על אתגרים חדשים בתחום המורכב הזה. יתרה מכך, הפרויקט אפשר לנו להתאים את החקיקה ולהתבסס על הניסיון האירופי בהתאם לשינויים המהירים שחלו בעולמות הטלקום והשידורים ואנחנו כבר יכולים לראות היום הרבה מהתוצאות שלו מתקיימות בפועל", היא אומרת ומתכוונת למהפכת האסדרה ברישוי, שמאפשרת לשחקנים חדשים להיכנס לשוק בהליך קצר של מספר ימים, לרפורמת השוק הסיטונאי, שמגבירה משמעותית את התחרות בשוק האינטרנט וגיבוש ההמלצות לרגולציה על הפלטפורמות הדיגיטליות. "כל אלה ועוד נוצרו בזכות שיתוף הפעולה בינינו לבין העמיתים שלנו מהאיחוד האירופי", היא אומרת.
3 צפייה בגלריה
פרויקט תאימות האיחוד האירופי ומשרד התקשורת
פרויקט תאימות האיחוד האירופי ומשרד התקשורת
פרויקט תאימות האיחוד האירופי ומשרד התקשורת
(צילום: קובי בן שושן)
"זהו כלי של האיחוד האירופי, שמטרתו לקדם את שיתוף הפעולה המוסדי בין ממשלות של מדינות החברות באיחוד האירופי ומוסדות דומים במדינות שותפות", אומר גם ג'וליאנו דה-ויטה, יועץ בכיר לפרויקט. "מטרת הפרויקט היא לייצר תכנית עבודה, המתמקדת בקירוב הרגולציה של ישראל בתחום התקשורת, לחקיקה של האיחוד האירופי. המטרה הסופית של הפרויקט היא לספק למוסדות ישראליים מתאימים מכשיר רגולטורי עדכני".
על חשיבותו של הפרויקט, מעיד גם שר התקשורת, יועז הנדל: "מבחינתי זו סגירת מעגל לקראת סוף הקדנציה", הוא אומר ומתייחס לתזמון הכנס ולסיכומי הפרויקט, "זה נועד לממש את החזון המשותף עליו עבדנו. האיחוד האירופי וישראל חולקים תובנות ומאמץ לבניית עתיד המקדם חדשנות, שמשפיעה על התעשייה והמסחר. הלימוד המשותף של הניסיון האירופי, בדיון פתוח ובחילופי רעיונות בין הצוות במשרד לעמיתינו האירופיים, אתגר את דרכי החשיבה המסורתיות שלנו ועזר לנו להתמודד עם האתגרים שלפנינו ולפעול במצוינות", הוא אומר, "למרות גודלה הקטן, ישראל תמיד שואפת למצוינות בכל התחומים, אולם על מנת להשיג מטרה זו חייבים להתחיל ברגולטור ובמגזר הממשלתי, שתפקידם לדחוף את השוק והתעשיות קדימה. על ידי חיזוק יכולת הרגולציה, אנו מחזקים את יכולתנו לספק את היתרונות של טכנולוגיות חדשניות."
3 צפייה בגלריה
פרויקט תאימות האיחוד האירופי ומשרד התקשורת
פרויקט תאימות האיחוד האירופי ומשרד התקשורת
שר התקשורת היוצא יועז הנדל
(צילום: קובי בן שושן)

עם הפנים לעתיד

"במהלך הוועידה ב-15 בדצמבר, נחתמה הצהרה משותפת על ידי נשיא AGCOM, מר ג'אקומו לסורלה, והמנכ"לית של משרד התקשורת, הגב' לירן אבישר בן-חורין", מסביר דה ויטה. "מטרת ההסכם היא לבסס את שיתוף הפעולה בין השותפים, מעבר לתקופת הפרויקט, בתחומי רגולציה בסביבה הדיגיטלית, רגולציה על שירותים דיגיטליים, רגולציה על בינה מלאכותית ורגולציה על שירותי תקשורת חדשניים. לשם כך, החלק האחרון של הפרויקט הוקדש לרגולציה על שירותים דיגיטליים".
דה ויטה מספר שפרויקטים של תאימות נועדו, בדרך כלל, לתמוך במדינות שכנות בתוך האיחוד האירופי, בחיזוק היכולת האדמיניסטרטיבית שלהן וקירובן לרגולציה האירופית. "בהתחשב במעמד המתקדם של רגולציית התקשורת האלקטרונית, ישראל הייתה בעמדה הטובה ביותר להיות מעורבת בפרויקט כזה", הוא אומר ומסכם: "באמצעות פרויקט התאימות, נציבות האיחוד האירופי שואפת ליצור קשרי שכנות טובים עם מדינות באזור הים התיכון וליצור מגרש משחק בעל תנאים שווים לקידום עסקים בינלאומיים במדינות אלו".
בשיתוף משלחת האיחוד האירופי למדינת ישראל