בשיתוף מפעל הפיס

למוזיקה יש השפעה תרפויוטית עלינו, היא יכולה להרגיע אותנו, לשלהב אותנו, לגרום לנו להיות רגשניים, להיזכר באירועים מן העבר ויש לה השפעה מדהימה על המוח, כפי שמצביע דו"ח שפורסם ביוני האחרון על ידי המועצה העולמית לבריאות המוח (GCBH), וכולל התייחסות למחקרים המצביעים על הקשר בין מוזיקה לשיפור מיומנויות קוגניטיביות ומוטוריות, על הפחתת מתח והעלאת תחושת הרווחה והנחמה ועוד.
בבית איזי שפירא, בית חינוכי וטכנולוגי שפועל למען שינוי באיכות חייהם של אנשים עם מוגבלויות, ניסו למצוא דרכים לעזור לילדים לנוע יותר כדי לשפר את יכולותיהם המוטורית, אולם הדבר לא היה פשוט מעצם הקושי בתנועה. כך נולדה אפליקצית סונגו (SONGO) - שמעודדת מוטיבציה והתמדה בזמן תנועה לילדים עם מוגבלויות, שפיתחו בהילמ"ה - הייטק למען החברה.
"הרעיון הזה הגיע לפני הרבה שנים תוך כדי שיחה עם הורה שחיפש משהו שיעזור לילד שלו ללמוד לרכב על אופניים", מספרת דיינה קפל, מרפאה בעיסוק בבית איזי שפירא, "היה לו מאוד קשה לרכוש את המיומנות של הפידול".
כך עובדת סונגו: האפליקציה מזהה את קצב התנועה של רוכב האופניים ומנגנת שירים שהוא אוהב כל עוד הוא מדווש. הפסקת התנועה גורמת להפסקת המוזיקה. "עשינו הרבה תצפיות גם על הילדים וגם על המטפלים, רצינו לראות מה יביא את הילדים לעשות פעילות גופנית וראינו שהמוזיקה ממש גורמת להם להתקדם", מסבירה קפל ומוסיפה, "זה היה לגמרי טבעי, כי מוזיקה זה גורם מוטיבציוני בשביל הרבה אנשים, והילדים והתלמידים שלנו הבינו ישר שאם הם זזים הם שומעים את השיר שלהם, זה בדיוק מה שרצינו וחיפשנו באפליקציה, משהו שישמיע מוזיקה רק כשיש תנועה".
האפליקציה מותקנת על הטלפון הנייד של הצוות הטיפולי ואותו מחברים בתופסן מיוחד לאופני הילד, להליכון או לכיסא הגלגלים. אביה גלרנטר (18), שעושה שירות לאומי כמפתחת בהילמ"ה, מסבירה בעיניים נוצצות על תהליך הפיתוח והשדרוג של האפליקציה. "צוות הפיתוח עובד עם מד תאוצה שבודק את התנועה של הטלפון. האתגר הגדול היה להתאים את הטכנולוגיה לתנועות קטנות", היא מסבירה, "אם הילד זז או עוצר עצירה קטנה ואחר כך ממשיך, צריך שזה לא יפספס. שהילד יבין שהוא התחיל לנסוע והמוזיקה התחילה בגלל שהוא נסע, והמוזיקה נעצרה בגלל שהוא הפסיק לנסוע".
כשמסתובבים בבית איזי שפירא וצופים בילדים שמשתמשים באפליקציה, אי אפשר שלא לראות את המשמעות האדירה שזה מספק עבורם ועבור הצוות הטיפולי. "הילדים מתים על זה ואצל כל הילדים שמשתמשים כבר באפליקציה, אנחנו רואים התקדמות", מוסיפה דיינה. האפליקציה שהתחילה עבור רכיבה על אופניים, מסייעת כעת לרכישת מגוון מיומנויות – הליכה של ילדים עם בעיות מוטוריות על הליכון, לימוד של שימוש בכיסא גלגלים ממונע (שמסתבר כלא פשוט בכלל) ותנועה מכל מגוון שהיא. "בגלל שזו מוזיקה ותנועה, זה יכול להתאים גם לאנשים ללא מוגבלות, זה יכול להתאים לכולם", אומרת דיינה בחיוך.
אביה נותנת לנו הצצה נוספת לתהליך העבודה המתמשך והאתגרים ומספרת כי "הגענו הרבה פעמים לבית איזי שפירא ושאלנו את הצוות הטיפולי איזה מידע הם רוצים שהאפליקציה תספק, לדוגמה סטטיסטיקה בסוף הטיפול. ראינו איך המטפלות עובדות עם זה, ראינו איך הילדים מגיבים לזה, ראינו שצריך לעשות שינויים פה ולתקן שם. זו כל הזמן עבודה מתמשכת, כדי שייצא את המוצר הכי טוב שיתאים לכל ילד ספציפי ולכל מטפלת".
היא מספרת בהתרגשות על כמה כיף לראות את הילדים ואיך זה עוזר להם. "למדתי לחשוב ממבט של אחרים, לנסות להבין מה אחרים מרגישים, ממש כיף להיות חלק מזה. אני יודעת שגם אחרי שאני אסיים את השירות שלי, סונגו עדיין תהיה וגם כל שאר האפליקציות יהיו פה וימשיכו לעזור לאנשים, אז זה ממש מרגש לקחת חלק בזה".
"בישראל עדיין אוכלוסיות מוחלשות פחות נהנות מטכנולוגיה למרות שטכנולוגיה וחדשנות טכנולוגית יכולה מאוד לשפר את איכות חייהם ויכולה מאוד לשפר את השירותים החברתיים שהם מקבלים", מסבירה מירב ישראלי-אמרנט, סמנכ"לית שותפויות ושיווק בהילמ"ה, "אנחנו בעצם נכנסנו לתוך הוואקום הזה". בהכשרה ובתהליך שהילמ"ה עושים יחד עם בנות ובני השירות שמגיעים אליהם מעבר להכשרה טכנולוגית יש ערך מוסף רב. "ההכשרה היא הרבה מעבר לתודעה טכנולוגית, אנחנו מאמינים שתחושת האחריות כלפי האוכלוסיות האלה תישמר ותישאר ותביא אותם גם בהמשך הדרך בעצם לדאוג להם באמצעות טכנולוגיה", מוסיפה ישראלי- אמרנט ואומרת כי "הפיס מאמינים יחד איתנו שחדשנות טכנולוגית מגיעה לכולם, ושחדשנות טכנולוגית היא מפתח לשירותים חברתיים טובים יותר ודרך הקשר שלהם עם הרשויות המקומיות הם עוזרים לנו לפתוח דלתות לרשויות המקומיות ומשם בעצם לכלל האוכלוסייה שזקוקה לפתרונות האלה".
אסנת אלרואי ממפעל הפיס ציינה כי "ההשקעה של מפעל הפיס בהילמ"ה באה לקדם ולפתח את תחומי הרווחה ברשויות המקומיות באמצעות גיוס הטכנולוגיות המתקדמות והחדשניות ביותר למשימה. השאיפה של השלטון המקומי והאזורי היא לשפר באופן מתמיד את איכות השירות לתושב ואני מאמינה שבאמצעות הפיתוחים הטכנולוגיים הללו, נוכל לסייע בידם להנגיש אותם לאוכלוסיות רבות ומגוונות ובכך להמשיך ולשפר את איכות חייהם של תושבי הרשויות בכל רחבי ישראל. מפעל הפיס ימשיך להשקיע משאבים רבים למען כלל תושבי הרשויות בדגש על האוכלוסיות שזקוקות לו ביותר.״
בשיתוף מפעל הפיס
פורסם לראשונה: 08:00, 01.07.21