בשיתוף מפעל הפיס והסתדרות המורים
"כשהחיים נותנים לך לימון, עשה ממנו לימונדה", אומר הפתגם הידוע, והקורונה המלווה את חיינו מזה שנה ארוכה היא, כידוע, לימון גדול וחמוץ במיוחד. אחד שפגע בשכירים ובעצמאיים כאחד, ואשר הביא בשיא המגפה של חודשי מארס ואפריל 2020 למספר חסר תקדים של כמיליון דורשי עבודה. בדיוק בנקודה קשה זו מגיעה "הלימונדה", או אם תרצו - ההזדמנות משנת החיים שנקרתה באותם ימים עבור רבבות מובטלים אקדמאים.
הכל התחיל בעקבות מחסור קונקרטי במורים למקצועות המתמטיקה, המדעים המדויקים, הגיאוגרפיה, הלשון והתנ"ך. מחסור זה נולד, כמובן, עוד הרבה לפני משבר הקורונה, אך עבור הקברניטים במערכת החינוך הייתה זו הזדמנות פז לגייס הון אנושי איכותי. לתוכנית ההסבה המקצועית להוראה שנבנתה לשם כך קוראים "קיוון חדש", ומי שאחראים לה הם משרד החינוך, שירות התעסוקה ומפעל הפיס.
"התוכנית נולדה בישיבת מטה של משרד החינוך שעסקה בהזדמנויות שיכולות לצוץ דווקא בזמן המשבר על רקע מספרם הגבוה של דורשי העבודה החדשים", מספרת איריס וולף, מנהלת אגף בכיר הכשרה והתמחות במשרד החינוך. "על מנת להגיע לדורשי העבודה הספציפיים בהם חשקנו פנינו לשירות התעסוקה, המחזיק בנתונים ובמידע על הרקע האקדמי של המפוטרים, ובאמצעות המיונים והסינונים שהם ביצעו הצלחנו לאתר אותם אנשים".
בהמשך נשלחה הודעה ל-‭40‬ אלף דורשי עבודה שענו לתנאים. 48 שעות בלבד לאחר מכן התקבלו במשרד החינוך לא פחות מ-‭4,000 ‬ פניות, ואז החלה מלאכת הסינון האמיתית. "מתוך האלפים שהתעניינו בתוכנית, נבחרו כ-‭400‬ איש שעברו מבחני התאמה וראיונות אישיים", מציינת וולף. "הקורונה פשוט איפשרה לנו להגיע לקהל איכותי שעלילת חייו קיבלה טוויסט רציני. האנשים שנבחרו היו לא רק איכותיים מאוד אלא גם כאלה שהשתכנענו שמגיעים לעולם החינוך מתוך תחושת שליחות. הגיע קהל מאוד הטרוגני, שכלל סופרים ומשוררים לצד אנשי היי-טק ואנשי צבא לשעבר. זו הצלחה גדולה".
3 צפייה בגלריה
"קל מגוון ואיכותי". איריס וולף
"קל מגוון ואיכותי". איריס וולף
"קל מגוון ואיכותי". איריס וולף
(צילום: מוניקה פיץ)
מתי החלה ההכשרה?
"הסטודנטים החלו ביוני ‭ 2020‬ לימודי הוראה אינטנסיביים של שלושה חודשים בזום במטרה שכבר ב-1 בספטמבר ‭ 2020‬ הם ייכנסו למערכת. עד כה השתלבו כ-‭250‬ מורים בוגרי התוכנית. השלב השני של הקורס, אגב, יימשך לאורך השנה הנוכחית עם לימודים יום בשבוע, בסופם יזכו הסטודנטים בתעודת הוראה".
איך הם הסתדרו מבחינה כלכלית בתקופת הלימודים?
"מרביתם היו בחל"ת, כך שהם המשיכו לקבל מהמדינה תשלום. מעבר לכך, פנינו למפעל הפיס במטרה לקבל סיוע ובתוך שבועות הצלחנו לבנות מתווה מלגות עבור המועמדים הסופיים. המתווה כלל מלגה שנתית בגובה ‭ 10,000‬שקל במימון מפעל הפיס, שבתמורה לקבלתו נדרשו המשתתפים לבצע פעילות קהילתית של 80 שעות. בנוסף, משרד החינוך הוסיף מענק מותנה בסך ‭ 5,800‬ שקל בתמורה לעבודת הוראה בהיקף של שליש משרה לפחות בשנה הראשונה".
התוכנית זכתה להצלחה רבה, וכעת בודקים במשרד החינוך את היתכנותו של מבצע גיוס מורים חדש.
"המהלך שיזמו מפעל הפיס, משרד החינוך ושירות התעסוקה יצירתי ופורץ דרך", אומר ארז גרניט, מנהל אגף המלגות במפעל הפיס, "הוא ‭ .win-win‬ הוא יביא להכשרה ולהשמה של מאות מורים שמערכת החינוך נדרשת להם,‬ ומצד שני יספק עבודה ראויה עם תחושת שליחות אמיתית לאותם מפוטרים שאלמלא הסבה זו ייתכן שהיו מוצאים עצמם מובטלים לעוד חודשים רבים".
אחת מאלו שעשתה את השינוי היא הד"ר לכימיה מאיה גאגולאשוילי (‭,(36‬ שהפכה למורה לכימיה לתלמידי כיתות ט' ו-י' בתיכון מקיף ג' בבאר-שבע, עיר מגוריה. "את שלושת התארים שלי בכימיה סיימתי באוניברסיטת בן-גוריון, ואז עבדתי בתחום עריכת פטנטים", היא מספרת. "בהמשך עבדתי במעבדה אנליטית שעושה בדיקות כימיות במשך כחצי שנה. באותו הזמן פרץ משבר הקורונה והוצאתי לחל"ת, מה שגרם לי לחשוב מחדש על המסלול המקצועי שלי".
3 צפייה בגלריה
"יותר זמן למשפחה". מאיה גאגולאשוילי
"יותר זמן למשפחה". מאיה גאגולאשוילי
"יותר זמן למשפחה". מאיה גאגולאשוילי
מה גרם לך לעשות את השינוי?
"ההודעה שקיבלתי על תוכנית 'קיוון חדש'. הרגשתי שהתוכנית הזו ממש מתאימה לי, כי תמיד התחברתי לתחום ההוראה וכבר באוניברסיטה הייתי מדריכה במעבדה וגם מתרגלת. אני מאוד אוהבת את ההיבט התקשורתי בהוראה ואת היחס הבין-אישי. אמרתי לעצמי, 'זה עכשיו או אף פעם' ונרשמתי לתוכנית. אחת המטרות שלי היא להנגיש לתלמידים את הכימיה בצורה כיפית, זה מקצוע מדהים. אני עובדת כיום מתוך תחושת שליחות".
איך הסביבה הקרובה הגיבה?
"בצורה לא ממש טובה. בסופו של דבר, אני בעלת דוקטורט, ואנשים סביבי מסתכלים עליי עכשיו כמישהי שלא מממשת את הפוטנציאל שלה. אבל אני הולכת עם האמת שלי ומרגישה סיפוק מטורף להיות מורה ומשפיעה. ההחלטה עשתה לי טוב גם בהיבט האישי, כי ההוראה מאפשרת לי גם להקדיש יותר זמן למשפחה".
מורה טרי נוסף שיצא מהתוכנית הוא מרום צשלה, איש היי-טק לשעבר, שבדיוק כמו מאיה מרגיש תחושת סיפוק מקצועי עצום מאז שהפך למורה. הוא בן ‭ 43‬ ומגיע עם רקורד
עשיר בתחום הפיזיקה וניהול פרויקטים. "שירתתי במודיעין בחובה ובקבע בתחומים הקשורים לפיזיקה וללוויינים והשתחררתי בדרגת סרן", הוא מעיד.
"בהמשך סיימתי תואר ראשון בפיזיקה בטכניון ועבדתי בתחומי ההיי-טק וניהול פרויקטים. הייתי לכאורה מסודר עם משכורת גבוהה ומכונית חברה, אבל הרגשתי שאני רוצה יותר. יצאתי לחל"ת זמני עקב צמצומים בחברה בה עבדתי, וזה גרם לי לעצור את מסלול החיים ולבצע התבוננות פנימית. חזרתי לדברים שתמיד אהבתי לעשות – להדריך תלמידים, חיילים או עובדים".
3 צפייה בגלריה
"לומד מהתלמידים". מרום צשלה
"לומד מהתלמידים". מרום צשלה
"לומד מהתלמידים". מרום צשלה
המהפך התרחש אצלו בעקבות כתבה על תוכנית "קיוון חדש" שהתפרסמה ב-‭.ynet‬ "אבא שלי, שיודע עד כמה אני אוהב באופיי לחנך ולהדריך, שלח לי את הכתבה ואמר לי שהנה, יש לי הזדמנות טובה לעשות את מה שאני הכי אוהב. הודות לכך עם חזרתי לעבודה מהחל"ת הודעתי שאני עוזב והתחלתי מסלול חדש".
עם סיום תוכנית הלימודים התקבל כמורה לפיזיקה לכיתות ז'-י' בתיכון מקיף י"א בראשוןלציון ובתיכון חדש דרכא בבת-ים.
מה אתה אוהב בעבודה?
"את הניצוץ שאני רואה בעיני התלמידים כשאני מנגיש להם את עולם הפיזיקה. בכלל, עצם זה שאני מלמד גורם לי ללמוד דברים בעצמי. למעשה, אני לומד מילדים בכיתות ז'-ט' דברים על החיים, וזה מדהים בעיניי. מסתבר שיצא משהו טוב מהקורונה".
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף מפעל הפיס והסתדרות המורים
פורסם לראשונה: 08:10, 22.03.21