בשיתוף מיזם WE19

בשנה האחרונה, שמענו לא מעט סיפורים קורעי לב על עסקים קטנים, שלא יכלו עוד אל מול משבר הקורונה, והתרסקו. כולנו מכירים לפחות בעל עסק אחד, שנאבק כדי להחזיק את הראש מעל המים. רבים מהם למרבה הצער, לא מצליחים לשרוד. על פי הנתונים, בשנת 2020 נסגרו כ-75 אלף עסקים (לעומת כ-40 אלף בממוצע בשנים קודמות).
מי שנפלו בין הכיסאות וספגו פגיעה קשה עוד יותר הם העסקים המתחילים, אלו שנפתחו במהלך 2019, רגע לפני פרוץ משבר הקורונה. לא רק שהם לא זכו להזדמנות לבסס את עצמם ולצמוח, הם גם לא זכאים למענקים מהמדינה.
המיזם הפילנתרופי WE19 של "הבית לסולידריות חברתית" נולד בחודש אוקטובר האחרון בסיועם של ענת ואמנון שעשוע, מייסד ומנכ"ל מובילאיי ואורקם, בדיוק למען המטרה הזו: להעניק לעסקים מתחילים, שהוקמו במהלך 2019 וגם בתקופת הקורונה, הזדמנות להכות שורשים ולצמוח.
8,000 עסקים נרשמו למיזם ומתוכם נבחרו 2,400 עסקים, שזכו למענק של בין 30 אלף ל-50 אלף שקלים. מאחורי המענקים היפים שניתנו לעסקים המתחילים, עומדת שיטה פילנתרופית יוצאת דופן ומרגשת: מי שבחר את העסקים שיקבלו את המענק היו העסקים עצמם.
3 צפייה בגלריה
ענבר שעשוע בר-ניר, מנהלת שותפה בבית לסולידריות חברתית.
ענבר שעשוע בר-ניר, מנהלת שותפה בבית לסולידריות חברתית.
"מקסים לראות שרוב העסקים שנבחרו הם בעלי דגש חברתי". ענבר שעשוע בר-ניר, מנהלת שותפה בבית לסולידריות חברתית.
ענבר שעשוע בר-ניר ועדי אטון, מנהלות שותפות בבית לסולידריות חברתית, התארחו באולפן ynet וסיפרו על השיטה הייחודית, על העסקים שקיבלו את המענק ועל האתגרים הניצבים בפני עסקים קטנים ומתחילים. צפו במשדר בראש הכתבה.
"כל עסק שנרשם לתהליך היה צריך גם לבחור עסקים אחרים", מספרת שעשוע על השיטה הפילנתרופית הייחודית של WE19. "הוא רשם את הסיפור האישי שלו, ואז עלו לו עשרה סיפורים רנדומליים ואנונימיים של עסקים אחרים. הוא התבקש לבחור את העסק שלדעתו הכי מגיע לו לקבל את המענק. יש פה ערבות הדדית וסולידריות חברתית בין העסקים עצמם. היה מקסים לראות שגם בתקופה כזו הסולידריות עדיין נשמרת".
3 צפייה בגלריה
עדי אטון, מנהלת שותפה בבית לסולידריות חברתית.
עדי אטון, מנהלת שותפה בבית לסולידריות חברתית.
"מרגש אותנו לדעת שהעסקים בחרו לפי נטיית הלב שלהם". עדי אטון, מנהלת שותפה בבית לסולידריות חברתית.
רוב הפונים לקבלת המענק, מספרות שעשוע בר-ניר ואטון, היו עסקים בתחומי האמנות והבידור, המסעדנות והאירוח, אבל לא רק. אין כמעט ענף במשק שלא נפגע, הן מדגישות, ללא הבדלים בין המרכז לפריפריה. "זה משקף את העובדה שכל העסקים נפגעו מבחינה גיאוגרפית, אין איפה ואיפה. הווירוס לא מבחין ביניהם".

סולידריות חברתית

שעשוע בר-ניר ואטון משרטטות את הפרופיל של העסקים המומלצים שזכו במענק, ומספרות שרוב העסקים, שנבחרו על ידי העסקים המשתתפים עצמם, קשורים לתחומים החברתיים ולנתינה לקהילה.
"קיוונו שזה מה שיהיה", מודה שעשוע. "קראנו לזה סולידריות חברתית. זה מקסים לראות שרוב העסקים שנבחרו הם בעלי דגש חברתי".
"יש משהו מדהים ברמת ההשפעה של עסק, שלא רק אדם יחיד עומד מאחוריו אלא מטרה חברתית, משפחה או משהו נוסף שהוא מייצג. מרגש אותנו לדעת שהעסקים בחרו לפי נטיית הלב שלהם", מוסיפה אטון.
גלעד גושן, מאמן אישי לבני נוער, היה בין העסקים המומלצים ביותר במיזם, שלאחרונה קיבל את המענק של WE19. "אנחנו עסק שמנסה לשנות את אסטרטגיית החינוך במדינה. האידאולוגיה שלנו היא לפתח חשיבה קצת שונה אצל ילדים", מספר גלעד על העסק שלו ומוסיף על התרומה הגדולה של המענק: "המענק מרים אותנו על הרגליים, נותן לנו את האפשרות לפתח עוד דברים, ולהתקדם עם השנה הזאת שמבחינתנו היא אבודה".
3 צפייה בגלריה
 גלעד גושן, מאמן אישי לבני נוער, בין העסקים המומלצים ביותר במיזם
 גלעד גושן, מאמן אישי לבני נוער, בין העסקים המומלצים ביותר במיזם
גלעד גושן, מאמן אישי לבני נוער, בין העסקים המומלצים ביותר במיזם
גם מושיק אהרון, בין הזוכים במענק, מפעיל תוכנית חברתית קהילתית מרגשת לחלוקת מזון לחיילים בודדים משוחררים. "הסקטור של חיילים בודדים משוחררים קצת נשכח", מספר מושיק על המיזם הזוכה שלו. "אספנו קבוצה גדולה של אנשים, ובכל יום שישי אנחנו מביאים להם מארז בוטיק של אוכל, רק כדי להגיד שלא שכחנו. אני חושב שהפרויקט של WE19 הבין את הנוסחה שחשובה היום לעסקים - אנחנו רק צריכים שייתנו לנו דחיפה, את השאר אנחנו נעשה".
בשיתוף מיזם WE19
פורסם לראשונה: 01:59, 27.01.21