"נגישות לעובדים עם מוגבלות במקומות העבודה היא לא רק שינוי פיזי, אלא גם – ובעיקר – שינוי תודעתי", כך אמר יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, לציון היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלות שהתקיים אמש (ה').
כחלק ממאמצי הארגון להגביר את המודעות הציבורית לנושא, ההסתדרות יצאה במהלך הסברתי חדש שמטרתו לנפץ את הדעות הקדומות ולקדם העסקה נגישה במשק.
בסרטון שמופץ ברשתות החברתיות, מתוארת סיטואציה של ריאיון עבודה, כשהמתמודדת על התפקיד היא אישה בכיסא גלגלים. במהלך הריאיון המעסיק סוקר את כישוריה המקצועיים של המועמדת, עד שהוא מגיע לציון המוגבלות. תגובתו לנושא, מותירה את המועמדת מופתעת.
צפו בסרטון שהפיקה ההסתדרות:
בסרטון משתתפים השחקן בן סלע וכוכבת נבחרת ישראל ברוגבי כיסאות גלגלים, דיאנה שנייר. שנייר, בת ה-39, חלתה במחלת עצבים נדירה בעקבות תקיפה מינית שעברה בגיל 17.
"במרבית המקרים מה שיוצר את המגבלה זה לא ההתמודדות עם הקושי הפיזי או הנפשי, אלא היעדר הנגישות", מספרת שנייר.

3 צפייה בגלריה
מתוך סרטון ההסתדרות
מתוך סרטון ההסתדרות
מתוך סרטון ההסתדרות

"לא ניתנה לי ההזדמנות להוכיח את עצמי"

"בתחילת דרכי, ואחרי תקופה של לימודים אינטנסיביים, ניסיתי להשתלב בשוק העבודה כגרפיקאית אבל לא ניתנה לי ההזדמנות להוכיח את עצמי. הרבה פעמים זה נפל על הסדרי נגישות במקום העבודה או סטיגמה של המעסיק על הכישורים שלי כאדם בכיסא גלגלים", היא מוסיפה.
"אחרי דרך ארוכה והתגברות על חסמים, בסוף יצאתי לדרך עצמאית. היום אני מעבירה הרצאות על סיפור חיי אבל באותה מידה הסיפור שלי יכול היה להסתדר אחרת. אני שמחה להיות במקום שיש לי אפשרות לנצל את ההשפעה שלי כדי לחולל שינוי תודעתי ולשנות את המציאות".
3 צפייה בגלריה
מתוך סרטון ההסתדרות
מתוך סרטון ההסתדרות
מתוך סרטון ההסתדרות
"למצוא זוגיות חזקה, להיות ההורה הכי טוב ולהצליח במקום העבודה – הם רק חלק מהאתגרים של כל אדם, ללא קשר למוגבלות. הסטיגמה החברתית היא זו שהופכת זה למורכב יותר עבורנו. כולי תקווה שהחברה הישראלית, ובתוכה מעסיקים פוטנציאליים, יצפו בסרטון ויפנימו שמה שחשוב במועמד לעבודה זה הכישורים שלו", מסכנת שנייר.

לבחון אנשים לפי היכולות שלהם ולא לפי תיוגים

הסרטון שהונגש בכתוביות גם לשפות ערבית ורוסית, הופק על ידי אגף ההסברה, הדוברות והפרסום בהסתדרות, ובאמצעות חברת הקריאייטיב והאסטרטגיה "חושבים בצבע".
3 צפייה בגלריה
מתוך סרטון ההסתדרות
מתוך סרטון ההסתדרות
מתוך סרטון ההסתדרות
אורן גנור, ממקימי החברה שמתמחה, בין היתר, בקידום שילוב טבעי של אנשים עם מוגבלות בכל תחומי החיים, הסביר: "המסר העולה מן הסרטון, שהמוגבלות אינה רלוונטית, הוא החזון שלנו והמפתח לשותפות בחברה. יש לבחון אנשים לפי היכולות שלהם ולא לפי תיוגים פרימיטיביים".
הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלות בלשכת יו"ר ההסתדרות, גיא שמחי, סיכם: "הפתרון לנושא קבלת השונה ולשילובו בחברה הוא רק להכיר אותו. ברגע שזה קורה, ההבנה שאנחנו בדיוק כמו כולם היא מהירה. אין כמו מקום עבודה לייצר תהליכי שינוי בבני אדם".
לשאלות ותשובות נפוצות בנושא שוויון זכויות עובדים עם מוגבלות, מאת גיא שמחי הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלות בלשכת יו"ר ההסתדרות, ועו"ד מאיה פרנקו מהלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי, לחצו כאן.