בשיתוף האיחוד האירופי
משבר הקורונה הוכיח לעולם את מה שמחקרים מראים כבר שנים: נשים טובות יותר בניהול משברים. פינלנד, גרמניה, איסלנד, ניו זילנד וטאיוואן, שבלטו לטובה בניהול המשבר ועם תחלואה נמוכה - כולן מונהגות על ידי נשים. גם מנהיגות מקומית בלטה בצל משבר הקורונה, עם ראשות ערים ויזמיות שנתנו דוגמא לניהול נכון במניעת התפשטות הנגיף.
השבוע, לרגל יום האישה, אירחנו באולפן ynet חמש מנהיגות מקומיות שסיפרו על האתגרים, ההישגים והיוזמות שהובילו בשנה האחרונה: ציפי ברנד, סגנית ראש העיר תל אביב; ד"ר עליזה בלוך, ראש העיר בית שמש; אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון; והנאדי שאער, מנהלת קשרי ממשל ורשויות מקומיות בעמותת אג'יק. צפו בדיון באולפן בראש הכתבה.
כל משתתפות הפאנל הסכימו כי נקודת המפתח בניהול נכון של משבר הקורונה היא ההיכרות הקרובה עם התושבים, עם צרכיהם ועם מצוקותיהם. "המגפה הובילה אותנו להסתכלות עירונית אחרת", מעידה ציפי ברנד. "לא הסתכלנו על תל אביב בזום אאוט, כעיר גדולה. ירדנו לרזולוציות של רובע, שכונה, רחוב ואפילו ברמת הבניין. תל אביב היא כבר לא מסה של תושבים".
3 צפייה בגלריה
הנשים שמנהלות את משבר הקורונה
הנשים שמנהלות את משבר הקורונה
משמאל: אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון; ומימין הנאדי שאער, מנהלת קשרי ממשל ורשויות מקומיות בעמותת אג'יק.
ברנד סבורה כי אחד ההישגים המשמעותיים שלה בעיריית תל אביב יפו הוא מתווה פתיחת גני הילדים אחרי הסגר השני. "גייסתי את הכוחות הפוליטיים שיתמכו במתווה וגם את הכוחות העירוניים, כדי לייצר איזושהי חזרה לשגרה ולהניע את גלגלי הכלכלה המקומית".

"צריכים להיות יצירתיים כל הזמן"

ד"ר עליזה בלוך, שעשתה מהפך בבחירות המקומיות האחרונות כשנבחרה לראש עיריית בית שמש, מדגישה כי הניהול העירוני שהנהיגה בשנה האחרונה, התמקד בנוכחות. "לתת לתושבים את התחושה שאני פה. הצלחנו לאתר קשישים ואנשים עם צרכים מיוחדים. היינו צריכים להיות יצירתיים כל הזמן, כדי לראות איך מגשימים את כל המערכות".
3 צפייה בגלריה
עליזה בלוך ראש עיריית בית שמש
עליזה בלוך ראש עיריית בית שמש
עליזה בלוך, ראש עיריית בית שמש
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בלוך מתגאה בחמ"ל שהוקם בבית שמש ושמורכב ממתנדבים מכל קשת המגזרים. החמ"ל, היא מספרת, מסייע לתושבים מאומתים עם כל צרכיהם, "אם זה להוציא את הכלב או להביא חבילות מזון. יצרנו חיים משותפים, לא בנאום ולא בהצהרה, אלא בחיים האמיתיים, כי כולנו צריכים אחד את השני".
אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון, מספרת כי אזור דרום השרון הכפרי ברובו נהנה ממרחבים עצומים, שאפשרו ניהול מיטבי של המגפה. עם זאת החיסרון המרכזי של האזור, המרחק, דרש למצוא פתרונות יצירתיים על מנת לסייע לתושבים. "הפכנו אוטובוס שירות מוניציפלי לאוטובוס לבדיקת קורונה, הקמנו מתחם חיסונים במועצה, והבאנו את מי שלא יכול לבוא באמצעות איחוד הצלה ומד"א", היא מספרת.
3 צפייה בגלריה
הנשים שמנהלות את משבר הקורונה
הנשים שמנהלות את משבר הקורונה
מימין: ציפי ברנד, סגנית ראש העיר תל אביב; ומשמאל: ד"ר עליזה בלוך, ראש העיר בית שמש.
מנהיגות נשית הוכיחה את עצמה בתקופת הקורונה, פוסקת גני גונן, כיוון שהיא מביאה איתה סגנון ניהולי ייחודי. "אני מרגישה צורך להתנצל על זה שאנחנו מתעסקים בזה בכלל, אבל זה עדיין מצריך התייחסות, זה עדיין על השולחן. אני חושבת שמה שהבאתי איתי, ואני רואה את זה גם אצל אחרות, היא הקשבה ואמפתיה. הרבה רעיונות ויוזמות שעלו מהשטח הגיעו מפעילות של מתנדבים שחיבקנו ונתנו להם רוח גבית".

עבודה עם נשים מהחברה הבדואית

לא רק רשויות מקומיות בלטו בהנהגה ובלקיחת המושכות לידיים בתקופה זו, אלא גם ארגונים ועמותות חברתיות. הנאדי שאער מארגון אג'יק, הפועל לצמצום הפערים החברתיים בחברה הערבית ויצירת שותפויות בין יהודים וערבים, מתגאה גם היא בחמ"ל שהקים הארגון בתקופת הקורונה.
שאער מעידה כי גם בחברה הערבית היה אפשר למצוא בשנה האחרונה יוזמות נשיות רבות. "באג'יק עשינו הרבה עבודה עם נשים מהחברה הבדואית, פעלנו חודשים רבים בהתנדבות. למשל, הנשים ביפיע התנדבו להנגיש מידע ולעשות קמפיינים של הסברה. אני חושבת שהמצב של החברה הערבית הוא הרבה יותר טוב מאיך שהיה", מציינת שאער.
"בסופו של דבר, הנשים, בין אם בכנסת ובין אם ברשות המקומית, לוקחות עוד כמה פרספקטיבות", מסכמת ציפי ברנד את ייחודה של המנהיגות הנשית. "נשים מחזיקות בערכים ניהוליים שנוטים לזלזל בהן, ואני חושבת שאנחנו צריכות להדגיש אותם. התפיסה שלנו יותר מכילה, יותר חומלת". צפו בדיון בראש העמוד.
בשיתוף האיחוד האירופי
פורסם לראשונה: 02:39, 08.03.21