תקופה קשה עוברת על אזרחי ישראל, מגפה משתוללת, סגר שהולך ומתמשך, משבר כלכלי עמוק והרשימה ארוכה. התקופה קשה במיוחד לאוכלוסיות חלשות, הכוללות חולים רבים שבנוסף להתמודדות עם מחלתם נאלצים להתמודד עם כל השלכות התקופה.
בקרב חולים רבים ניכרת עלייה בצריכת אלכוהול וכדורי הרגעה, בד בבד ההערכות מדברות על עלייה של כ-30% בצריכת קנאביס, בקרב מטופלים.
את האלכוהול ואת כדורי ההרגעה ניתן להשיג בקלות יחסית, אך מחירי הקנאביס גבוהים. בשנה האחרונה, בעקבות הרפורמה של משרד הבריאות שנגעה במספר תחומים, הייתה עלייה של פי 6-10 בעלות שמטופלים משלמים על הטיפול בקנאביס שניתן להם ע״י רופא מוסמך.
5 צפייה בגלריה
קנאביס רפואי
קנאביס רפואי
"תמיד היה קשה לרכוש קנאביס רפואי אבל מאז הרפורמה המצב בלתי נסבל".
(צילום: Shutterstock)
העלייה החדה במחירים והמצב הכלכלי הקשה הפכו את הצריכה החיונית של מטופלים בעלי רישיון לכמעט בלתי אפשרית.
יונתן עפגין (36) מכפר סבא, סובל מפוסט טראומה מורכבת (PTSD) ובעל רישיון לשימוש בקנאביס רפואי בשל כך. בתקופה הקשה הזו עולה אצלו הצורך להשתמש בצמח שהוקצה לשימושו. אבל מסתבר שכעת בסגר, בגלל שאינו עובד, הוא לא מצליח לעמוד בהוצאה של רכישת הקנאביס הרפואי. החודש לראשונה, הוא גם לא מימש את כל הכמות שניתנה לו ברישיון בשל כך.
"המחירים מטורפים", מסביר עפגין בעצב. "בגלל הקורונה אין לי עכשיו הכנסה אלא קצבה קטנה. אני מקווה שהמחירים ירדו ושההסדרה שמבטיחים לנו בשוק הקנאביס הרפואי תצא לפועל בשילוב של פיקוח מחיר וסבסוד חלקי. אנחנו זקוקים לכך בהקדם האפשרי והמיידי ולא בעתיד הקרוב", הוא מוסיף.
צפו בכתבתה של שלומית שרביט ברזילי על קנאביס רפואי:

עפגין לא לבדו בתחושות הקשות האלו. הילה ולטר, (33) מקרית ביאליק, עצמאית, בעלת רישיון לקנאביס רפואי בשל PTSD מזה 3 שנים, משתפת: "תמיד היה קשה לרכוש קנאביס רפואי, אבל מאז הרפורמה המצב בלתי נסבל".
5 צפייה בגלריה
צמח הקנאביס
צמח הקנאביס
(צילום: אפי שריר)
"אני מוצאת את עצמי מוותרת לא פעם על השמן, אך בלי הטיפול קשה לי לעבוד ולתפקד", היא מוסיפה. "הרפורמה לא מותאמת למצב המטופלים בישראל ומצפים מאיתנו להוציא יותר כסף ממה שיש בקצבאות".

דווקא עכשיו כשצריכים יותר צורכים פחות

מספר בעלי הרישיון לקנאביס רפואי בישראל עומד על כ-71,000 בעלי רישיון וההערכה היא כי מאות אלפים נוספים זכאים לרישיון וטרם מימשו את זכותם.
שליש מהמטופלים הם צעירים וההתוויה הרפואית הנפוצה ביותר היא לטיפול בכאב כרוני ולאחר מכן מחלת הסרטן ו-PTSD (פוסט-טראומה).
כעת, במצב הכלכלי-בריאותי-חברתי המורכב בו שרויה המדינה ובשל הרעה במצבם הכלכלי, חלק מהמטופלים, שצריכים את הקנאביס יותר מתמיד, דווקא צורכים פחות. וכך נוסף לכאבם גם תסכול נוסף, לעיתים אף החמרה במצבם הרפואי, ונוצר מעגל קסמים של סבל במצב מורכב ממילא.
5 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה קנאביס מריחואנה
אילוס אילוסטרציה קנאביס מריחואנה
(צילום: shutterstock)
זאת ועוד, אלה שאינם בעלי רישיון, צריכים לעמוד בדרישות רפואיות מחמירות, וכך מאות אלפים נותרים בסבלם ומנועים מלהשתמש בצמח, שכבר אין עוררין על השפעתו בהקלה או הטבה על מצבם הרפואי.
יניב אליה (40) הידוע בכינויו "קנאסביס", מנתניה אב לארבעה ילדים, מספר: "אני מחזיק ברישיון קנאביס רפואי מ-2017 בשל אבחנה של PTSD בעקבות אירוע בשירות סדיר. מה שקורה הוא שבעבר, לפני כשנתיים, הייתה מספיקה לי כמות של 40 גרם בחודש והיום אני כבר צורך 90 או 100 גרם בחודש. הקנאביס נגמר מהר. שקית נגמרת בשלושה ימים ומאז הסגר המצב נעשה חמור ממש.
אני מעשן כל היום, יש לי יותר חרדות, סטרס ולחץ נפשי והקנאביס עוזר לי, אבל ההקרנות שעושים לצמח כחלק מהרפורמה פוגעות בקנאביס וכל ההשפעות שלו חלשות יותר. הן כבר לא מה שהיו פעם. אני מוציא 1,300 שקל בחודש ומצטמצם עם הקנאביס עד מאוד, שכן אם ארצה לרכוש את כל הכמות שאני צריך באמת - לא אוכל לעמוד בכך כלכלית".

"המחיר שילש את עצמו ואני לא עומד בו"

עוז דניאל מישוב גן נר בצפון סובל מקלסטר הדק+ פיברומאלגיה ומטופל בקנאביס רפואי כבר כשש שנים, מוסיף: "הייתי משלם על 40 גרם 370 שקלים לא כולל משלוח. כיום אני מקבל 70 גרם לחודש ומשלם פי שלוש - 1,750 שקלים. המחיר שילש את עצמו ואני לא עומד בו.
5 צפייה בגלריה
קנאביס רפואי
קנאביס רפואי
(צילום:shutterstock)
ביום אני לוקח שמן. העבודה שלי לא מאפשרת לי לעשן מוצר עם thc גבוה כי אני צריך ריכוז ודיוק. בנוסף, טיב המוצר ואיכותו נפגעה, ההקרנות שעושים לצמח בגלל הרפורמה הורסות את המרכיבים החשובים בצמח והתרופה מגיעה 'הרוסה' עוד לפני פתיחת השקית. החומר ההרוס גורם לסחרחורות, לדופק מהיר ולתופעות לוואי חמורות, מה שהקנאביס בשוק השחור לא עושה".
בחול המועד סוכות הודיע סגן השר יואב קיש כי כדי לעזור למטופלים לעמוד בעלויות הגבוהות המדינה תעשה פיילוט עם מספר חברות קנאביס שיקבלו אישור לייצוא, בתנאי שיציעו מגוון מוצרים מסובסדים (במחיר של כ-140 שקלים ל-10 גרם) למטופלים בישראל.
על פניו נשמע זה כמו רעיון טוב, אך המטופלים סקפטיים. הם כבר נכוו בעבר ע״י חברות הקנאביס בעקבות עליית המחירים במעבר מהאסדרה הישנה לחדשה, מוצרים ברמה נמוכה שגרמו לצונאמי של ייבוא ממדינות זרות לטובת תוצרת איכותית יותר ואי עמידה בהבטחת החברות לרצף טיפולי אמיתי עבור המטופלים.

לתת למטופלים לגדל את הצמח בבית

יונתן עופגין מרחיב :"'מבצע' הורדת המחירים שיצא לפועל הוא מבורך, אבל רחוק מפתרון מלא. מדובר במעט זנים ורובם לא רלוונטי, או קרוב לפג תוקף".
5 צפייה בגלריה
(צילום: סשה פליט)
שלומי סנדק, יועץ מומחה בכיר ב״עץ הדעת״ - מרכז לקידום תהליכי רישיון לשימוש בקנאביס רפואי ולהנגשת הקנאביס הרפואי והמידע אודותיו לציבור - מספר כי בזמן הסגר נראית ללא ספק עלייה חדה בצריכת קנאביס רפואי, אלא שבאופן פרדוקסלי המטופלים הסובלים מתקשים כעת עוד יותר לעמוד במחירים היקרים המאמירים ונאלצים למנן את השימוש, או אפילו לעיתים לוותר עליו.
לדברי סנדק: "משרד הבריאות עשה צעדים גדולים ואמיצים כדי להנגיש את הקנאביס הרפואי לכמה שיותר חולים, ועתה נותרו לו עוד כמה צעדים כדי לסיים את המהפכה בהצלחה".
סנדק מסביר כי עד שנת 2009 כל מטופל היה רשאי לגדל לעצמו עד עשרה שתילים. "יש לשוב ולאפשר זאת לחולים שלא יכולים לעמוד בעלויות הגבוהות", הוא מסכם. "זה גם יאפשר 'להעביר את הזמן' בסגר בפרט ולמחוסרי עבודה בכלל, עם תוצרת שתיטיב עם סבלם".
מלשכת סגן שר הבריאות יואב קיש נמסר בתגובה: "לפני כחודשיים הכרזתי בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות על שורה של צעדים שיוזילו את המחיר בעבור המטופלים. בין הצעדים קבלת סל תקציב ייעודי ממשרד האוצר, כניסת קופות החולים ורכישה באמצעותם.
במקביל, בשבוע שעבר, התחלנו פיילוט עד סוף השנה עם חלק מחברות הקנביס בישראל של הוזלת מחיר תמורת ייצוא.
במסגרת הפיילוט, החברות מציעות מעל 70 מוצרים מהקטגוריות השונות במחיר מוזל של 140 ש"ח לעשרה גרם ולמטופלים צעירים, מתחת לגיל 21, ב-100 ש"ח בלבד.
על אף שהפיילוט מסייע לחלק גדול מהמטופלים, ישנם עדיין כאלה שאינם מוצאים מוצר מתאים מתוך רשימת המוצרים המוזלים.
חשוב להדגיש שהפיילוט מהווה פתרון ביניים בלבד. אמשיך לפעול לקידום התיקונים הנדרשים ברפורמת הקנביס הרפואי שיעניקו פתרון לכלל המטופלים".
פורסם לראשונה: 10:35, 14.10.20