בשיתוף מפעל הפיס

אצל ילדים ותינוקות ההשלכות של מתן תרופות שונות לחלוטין מאלו אצל מבוגרים. מתן תרופה מסוימת לילד שלא במינון המתאים, עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך. בשונה ממבוגרים ונוער, התרופה נקבעת לפי השילוב של גיל ומשקל הגוף והדיוק הוא קריטי – ובטח כאשר מדובר במצב חירום.
כן, השנה היא 2021, וייתכן שתופתעו לשמוע שכיום בבית החולים בישראל מודדים את משקל הילד ברוב המקרים לפי הערכה של הצוות הרפואי – דבר שיכול לגרום לנזקים חמורים, שכן כל סטייה קטנה בהערכת המשקל ומתן מינון לא מדויק של תרופה לילדים קטנים עלולים להוביל לתופעות חמורות, עד הפסקת נשימה. "כשיש לך דלקת גרון אז אתה מקבל כדור פעמיים ביום. כשאתה ילד קטן, בן 5, אתה צריך לקבל 50 מ"ג לקילוגרם. רופא ילדים יודע את המינונים האלה, אך יש צורך במדדים הנכונים לכך, כלומר לדעת כמה הילד שוקל", מסביר מנהל המחלקה לרפואה דחופה ילדים במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים, ד"ר גיורא וייזר.
מי שמבקשים לעשות את השינוי המתבקש הם צעירות וצעירים שאפתנים מעמותת הילמ"ה, הייטק למען החברה, שהוקמה בשנת 2018 על ידי בכירים מעולם ההייטק הישראלי, כדי לתת מענה לאתגרים ציבוריים וחברתיים. הילמ"ה פועלת בשיתוף מפעל הפיס שמסייע להטמעת הפיתוחים החדשניים לרשויות והמגזרים השונים בחברה הישראלית.
ד"ר גיורא וייזר, מנהל מיון ילדים בביה"ח שערי צדק בירושלים, היה זה שהעלה בפני המתכנתים של הילמ"ה את הצורך, אלו הבינו את חשיבות האתגר והחליטו להיענות ליצירת פתרון טכנולוגי לבעיה.
"הבנו שבבתי חולים כיום משתמשים בשיטה מאוד לא נוחה ולא יעילה כדי לחשב את מינוני התרופות ואת המשקל של הילד", מספר איתמר ספיריאל (21) מפתח בהילמ"ה במסגרת שירות לאומי, "כשהילד מגיע למיון במצב חירום הצוות הרפואי נדרש לדעת באילו מינונים של תרופות עליהם להשתמש. עד היום אם מדדו את הילד, מודדים אותו בסרגל מדידה מתקפל שנקרא broselow tape. צריך לוודא שהילד, שלעיתים מגיע במצב חירום, שוכב ישר, שהוא לא זז, ואז למדוד את הגובה ולהמיר למשקל ואז לתרופות ולציוד רפואי מתאים", מוסיף איתמר.
המדידה בסרגל הנוכחי היא מסורבלת ולוקחת זמן ולרוב הצוות הרפואי מעריך בעין את משקלו של הילד ולפי הערכה זו נותנים את הטיפול. בפועל, פעמים רבות ישנה הערכה שגויה של משקל הילד כאשר סטייה של יותר מ-10% מהמשקל הנכון מסכנת את חיי הילד. כך הגיעו בהילמ"ה לפיתוח האפליקציה 'מידה נכונה' שמעריכה את גובה ומשקל הילד לצורך טיפול נכון בטיפול נמרץ והכל באמצעות הטלפון הנייד של הצוות הרפואי. האפליקציה מידה נכונה מאפשרת לרופאים לקבל משוב מיידי לגבי המינונים המותאמים למטופל ע"י עיבוד תמונה של הילד.
"ישבנו בהילמ"ה וניסינו לחשוב מה תהיה הדרך הכי טובה בעצם לפתור את הבעיה הזאת. עשינו כמה חודשים טובים של מחקר כדי להבין את התחום ולהבין מה קיים ומה לא", מספר איתמר, "בעזרת מידה הצוות הרפואי מצלם באמצעות הטלפון הנייד תמונה של הילד שוכב על המידה, מזין כמה פרטים וכך יודע את משקל המטופל הצעיר ואת כל מינוני התרופות שהוא צריך", מסבירה זימרת קניאל (19) , מפתחת בהילמ"ה. "ברגע שהרופא מצלם תמונה באפליקציה היא מזהה את ארבעת פינות המיטה ואת הילד ועל ידי זיהוי אורך הילד וחישובים של גיל ופרטים נוספים היא יודעת להגיד אוטומטית ובמהירות את כל הנתונים. החישוב נעשה באמצעות למידת מכונה ומציאת היחס בין גובה המטופל בתמונה לבין המיטה שמידותיה ידועות מראש".
איתמר משתף בתהליך העבודה המאתגר, כיוון שזו הפעם הראשונה שהילמ"ה עוסקת בפרויקט שמערב למידה מכונה ובינה מלאכותית. "את רוב העבודה אנחנו עשינו, הקוד נכתב על ידינו", מספר איתמר, "היו רגעים שנעזרנו באוניברסיטאות וחברות הייטק שעוסקות בתחום והם נתנו לנו עצות, רעיונות, ודברים שצריך לבדוק". זימרת מוסיפה ומספרת "שהיו רגעים במהלך העבודה שלא ראינו את זה קורה ולא האמנו שתצא אפליקציה שבאמת תעבוד ותצליח למדוד גובה מדויק של ילד מתמונה, זה אתגר שהיה נראה לנו מאוד לא פשוט בהתחלה. מאוד מרגש לראות את זה מצליח, בעיקר אחרי שנה וחצי של עבודה מאוד אינטנסיבית". שניהם מוסיפים יחד בהתרגשות שהם מקווים שהאפליקציה תסייע בהצלת חיים.

אסנת אלרואי ממפעל הפיס מציינת כי ההשקעה של מפעל הפיס בהילמ"ה מסייעת לפיתוחים החשובים הללו להגיע לקהילות נוספות ולרשויות המקומיות. "אנחנו מסייעים לשלטון המקומי והאזורי באמצעות הנגשת הפיתוחים הטכנולוגיים הללו, וכך עוזרים לאוכלוסיות רבות ומגוונות ומשפרים את איכות חייהם של תושבי הרשויות בכל רחבי ישראל. מפעל הפיס ימשיך להשקיע משאבים רבים למען כלל תושבי הרשויות בדגש על האוכלוסיות שזקוקות לו ביותר.״
ד"ר וייזר, מנהל מיון ילדים מסכם ואומר כי "מדינת ישראל מאוד טובה בתחום של הייטק וטכנולוגיה. זה נשמע כמו רעיון טוב להשתמש בטכנולוגיות שכבר קיימות, או שמאוד קל לגרום להן לעבוד ולפעול כדי לשפר את איכות הרפואה בישראל".
בשיתוף מפעל הפיס
פורסם לראשונה: 08:00, 22.07.21