"עברתי בחיי הרבה מהמורות. הפרויקט דחף אותי לרקוד כי כשהייתי צעירה לא היו לי את המשאבים", מספרת שושי לוי, בת 72, המשתתפת בשיעורי מחול של עמותת "הקבוצה". "עכשיו יש לי את ההזדמנות, אני מרגישה צעירה ובריאה וזה ממלא אותי מאוד. הריקוד גורם לי להאמין שלמרות גילי אני יכולה לעשות דברים ולהאמין שאני לא צריכה לוותר לעצמי. בזמן הסגר המשכתי לתרגל בבית ולא לוותר על הפעילות הספורטיבית. אני מתגאה להראות לנכדים איך אני שומרת על הגמישות שלי", מוסיפה לוי.
צפו בנשות "הקבוצה" בשיעור מחול:
ההשלכות המיידיות של הצורך בריחוק חברתי בקורונה מקרינות במיוחד על קהל היעד שהוגדר בסיכון הגבוה ביותר בימים אלה, האוכלוסייה הבוגרת. בעמותת "הקבוצה", המפעילה בית ספר למחול בלב שכונת התקווה בתל אביב, נרתמו והקימו פרויקט למען תושבות השכונה שהקורונה פגעה בהן .
"הנשים כולן עברו תקופה קשה של בדידות והגבלת התנועה", מספרים אנשי העמותה. "בגילן השלכות אלו עלולות לייצר תחלואה נוספת, ברמה הנפשית דיכאון וחרדות וברמה הפיזית פגיעה באיכות השרירים, ביציבות ובאנרגיה".
בבית הספר גייסו תרומות ויצרו את הפרויקט "לרקוד ולצאת מהבדידות", הכולל שיעורי פילאטיס ומחול, במפגש חברתי עם כיבוד בריא שהוגש בימי שלישי בשעות הבוקר.
3 צפייה בגלריה
"הקבוצה"
"הקבוצה"
"אני מקווה שיצליחו לפתוח קבוצות נוספות עבור אנשים בגילי שממעטים לצאת מהבית". אביבה דוידיאן, חברת "הקבוצה"
בשל היעדר משאבים, לפרויקט זכו להיכנס 15 משתתפות בלבד מתוך 40 נשים שנכללו ברשימה של המחלקה לשירותים חברתיים בעיריית תל אביב. את הפרויקט מרכזת שיר שמשוני, עובדת סוציאלית במקצועה וסטודנטית הלומדת במסלול המלא ללימודי מחול.

המחול אינו נחלתם של יחידי סגולה

"הפרויקט הזה הציל אותי כשנתן לי סיבה לצאת מהבית, להכיר נשים בגילי ולקבל יחס חם מהמורות לריקוד", משתפת אביבה דוידיאן, בת 72, חברה בקבוצה. "קיבלתי הרגשה של בית ושהדברים נעשו מכל הלב. אני ויתר הנשים מחכות לימי שלישי בקוצר רוח כדי להיפגש ולשחרר את הגוף. אני מקווה שיצליחו לפתוח קבוצות נוספות עבור אנשים בגילי שממעטים לצאת מהבית".
3 צפייה בגלריה
"הקבוצה"
"הקבוצה"
"המחול עושה לי טוב בלב ובנשמה". שרה אופק, חברת "הקבוצה"
אחת הרקדניות הוותיקות יותר בפרויקט היא שרה אופק, בת 81, המספרת על עצמה שהיא רוקדת מגיל 10 ובעברה אף רקדה בלהקת 'ענבל' ובלהקת פלמנקו בספרד. "המחול עושה לי טוב בלב ובנשמה", היא אומרת. "במסגרת הפרויקט התחברתי עם חלק מהנשים, שגרות לידי ומדי פעם אנחנו נפגשות בגן שבשכונה. אני מאוד רוצה להשתתף בקורס בלט קלאסי של 'הקבוצה'. אני צופה בשיעורי בלט קלאסי ומתמוגגת".
עמותת "הקבוצה" נוסדה בשנת 2001 והיא מקדמת ומפעילה תוכניות ללימוד מחול מקצועי לחסרי רקע במחול החולמים לרקוד בכל גיל. זאת מתוך אמונה שהמחול אינו נחלתם של יחידי סגולה, בעלי הגיל, הגוף והמשקל "המתאימים" וכי למחול השפעה חיובית על הפרט ועל החברה.
3 צפייה בגלריה
"הקבוצה"
"הקבוצה"
"הריקוד גורם לי להאמין שלמרות גילי אני יכולה לעשות דברים ולהאמין שאני לא צריכה לוותר לעצמי". שושי לוי, חברת "הקבוצה"
"קבוצת הגיל 63-80 היא אתגר חדש עבורנו שנולד עם פרוץ הקורונה, אך היה כה נכון וטבעי למהות העמותה שפיתחה התמחות של 20 שנה בלימודי מחול לכל הגילים". אומרת מכי חכם נאמן, מנכ"לית הקבוצה שיזמה את הפרויקט. "מיד כולנו רצינו לאמץ ולחבק בחום את הנשים הבוגרות. גם הצירוף של המורות והסטודנטיות הצעירות לפרויקט הוא חלק מהאג'נדה שלנו , לקדם את התלמידות והתלמידים שלנו כחלק מכלל הפעילות של ביה"ס".
מלבד הנשים שרוקדות כיום, ישנן אחרות שלא נכנסו לפרויקט ומחכות לתורן. הפרויקט הוא חינמי ולכן יש צורך בהמשך גיוס ומימון כספי. בעמותה החליטו להתגייס שוב ולהקים פרויקט הדסטארט. בין התשורות המוצעות לתומכים: סדנאות מחול מודרני, קונטקט, ג'אז, מחול אפריקאי, מחול מזרחי ועוד, שיועברו על-ידי מורי בית הספר.
כל רכישה של סדנא היא מתן הזדמנות לאישה נוספת להצטרף לפרויקט ולצאת מהבדידות.
  • פרויקט גיוס ההמונים יסתיים היום (א') בשעות הערב. לתרומות לחצו כאן.
  • לאתר בית הספר "הקבוצה" לחצו כאן.