לאור האנרכיה המשתלטת על ערים מעורבות בישראל וכבישים בארץ, הרוב הדומם מתחיל להשמיע את קולו ויוצא בקריאה משותפת לתושבים להרגיע את הרוחות. אזרחים יהודים וערבים יצאו בקול קורא לעמידה יהודית-ערבית נגד האלימות וההסלמה וקריאה להפגנות שקטות משותפות שיתקיימו היום (ה', 13 במאי) בשעות הערב בערים, בצמתים וביישובים שונים בארץ.
"כולנו הזדעזענו לראות את המראות הקשים", נכתב במסמך שהועבר מקבוצת הווטסאפ "מרגיעים את המצב במרכז" של תנועת "עומדים יחד", והופץ פעמים רבות בקבוצות שונות בארץ. "כולנו הזדעזענו לשמוע על מעשי הלינץ', על הירי הקטלני בלוד, על התקיפות ברחוב, על ההצתות. אבל אנחנו לא נשב בבית בחיבוק ידיים. ערבים ויהודים, נעצור את זה ביחד".
"במקום לתת לממשלה לדרדר אותנו לאלימות, נדרוש ביטחון אישי לכולנו. במקום הסלמה ותבערה, נדרוש רגיעה והפסקת אש. כואב הלב לשמוע על כל הישראלים והפלסטינים, על כל הערבים והיהודים, שנפצעים ומתים. ואנחנו יודעים: יש רוב גדול בחברה שלנו - שרוצה ללכת בדרך של חיים משותפים, ביטחון ושלום", נכתב, בנוסף לקריאה להוסיף מוקדים שונים באזורים נוספים.
4 צפייה בגלריה
התנדבות חד פעמית
התנדבות חד פעמית
"במקום שנאת חינם נמלא את הרחובות בעוד ועוד אהבת חינם. בשבילנו ובשביל ילדינו"
"המרחב הציבורי הוא של כולנו, ואנחנו, הרוב הדומם לא נישאר בבית בשקט", אמרה אידית לוי, שעתידה להשתתף הערב בהפגנה נגד האלימות וההסלמה. "במקום שנאת חינם, נמלא את הרחובות בעוד ועוד אהבת חינם. בשבילנו ובשביל ילדינו".
  • הפגנות עמידה נגד האלימות וההסלמה יתקיימו בשעה 17:00 - ברמת השרון, בפרדס חנה, בלוד, בצומת גינתון ובצומת נהלל. בשעה 18:00 - בירושלים, בכפר סבא ובבסמת טבעון. בשעה 19:00 במחלף חמד, ובשעה 20:30 בחיפה. לפרטים, סיוע בהפצה וארגון, ולהוספת מוקד מחאה נוסף, לחצו כאן.
  • קבוצה בשם "הרוב המתון" מזמינה את כולם לעלות לגשרים בשעה 18:00 ולהניף דגלים לבנים לאות שלום ואחדות.

"ראשי רשויות קוראים - זו לא דרכנו"

במקביל, ראשי רשויות יהודים וערבים יוצאים יחד לקריאה לתושבים להרגעת הרוחות. ראש עיריית ראש העין, שלום בן משה, וראש מועצת אורנית, ניר ברטל, ערכו פגישה עם ראש עיריית כפר קאסם, עדאל בדיר, ראש מועצת ג'לג'וליה, דרויש ראבי, וראש מועצת כפר ברא, מחמוד עאסי.
תוצאת הפגישה היא קריאה משותפת חדה וברורה להימנע מכל אלימות פיזית או מילולית, וכל פעולה שיש בה כדי לעודד ולהסית לאלימות ברחוב או ברשתות החברתיות.
"תושבי האזור נהנים שנים ארוכות מיחסי שכנות טובה ושיתופי פעולה גדולים בין התושבים והרבה חיים משותפים. זה ההווה וזה העתיד שלנו, ואנחנו קוראים לשמור על יחסים אלו מכל משמר".
גם ראש העיר כפר סבא, רפי סער, ניצב לצד ראשי רשויות השרון - יהודים וערבים, במסר לפיוס ועצירת האלימות. "כולנו ראינו את המראות המזעזעים והכואבים של גילויי אלימות ברחובות", אומר סער. "הבית שלנו בוער כי יש קיצוניים שבחרו להבעיר אותו. זו לא דרכנו, רובנו המכריע – יהודים וערבים, חיים כאן בדו קיום, בשיתוף פעולה, בכבוד הדדי. אנחנו חיים באותו הבית, ועכשיו אנחנו צריכים לעשות מאמץ משותף כדי להרגיע את הרוחות ולהבהיר לכל מי שמנסה להעלות את רחובות הערים באש, שלא ניתן לו להרוס את כל מה שבנינו פה עשרות שנים", הוא מסביר.
"לכן הצטרפתי היום בגאווה אל חבריי ראשי הרשויות בשרון, יהודים וערבים, בקריאה משותפת לכל הפירומנים למיניהם לחדול מכל מעשי האלימות ופגיעה ברכוש ובאנשי כוחות הביטחון", מוסיף סער.
"על ממשלת ישראל ועל כולנו מוטלת האחריות לכבות את אש השנאה שמאיימת על כולנו בנחישות וללא פשרות. זוהי שעה להחזיר לרחובות סבלנות וסובלנות, ערבות הדדית, רעות וסולידריות – כפי שאנחנו יודעים לעשות בכל יום, כבר עשרות שנים", סיכם סער.
4 צפייה בגלריה
שני אנשים נותנים ידיים
שני אנשים נותנים ידיים
"זו לא דרכנו, רובנו המכריע – יהודים וערבים, חיים כאן בדו קיום, בשיתוף פעולה, בכבוד הדדי".
במכתב שהועבר לתושבי ותושבות אשכול השרון שנושאו "קריאת חירום לשמירה על מרקם החיים המשותף" נכתב בין השאר: "דווקא בעת הסוערת הזו, חשוב לנו לצאת באמירה חדה וברורה אליכם, תושבי האזור הערבים ויהודים – אנחנו מצפים מכם להימנע מהפעלה של כל אלימות פיזית או מילולית, וכל פעולה שיש בה כדי לעודד ולהסית לאלימות, ברחוב או ברשתות החברתיות. חשוב לנו לשמור על חופש המחאה וחופש הביטוי, וזה טבעי שבעת שבה מתלהט הקונפליקט הלאומי יאמרו גם דברים קשים, אך חשוב לשמור גם על גבולות השיח ועל הימנעות מפגיעה באחרים.
אנחנו מכירים מקרוב את יחסי השכנות ושיתופי הפעולה החשובים שנרקמים בין הרשויות ובין תושבי האשכול, ואת הכוחות הגדולים המושקעים בתחזוק של שגרת חיים משותפת. זה ההווה וזה העתיד שלנו, ואנחנו קוראים לכם לשמור עליו מכל משמר. אנחנו רואים בכם שותפים ואחראים לדאוג שאכן כך יהיה".
4 צפייה בגלריה
מעלות תרשיחא
מעלות תרשיחא
"המנהיגים הרוחניים של מעלות תרשיחא בקריאה משותפת: "לשמור מכל משמר על מרקם החיים המיוחד של חיים משותפים, בכבוד הדדי, שלום ורעות שנוצרו במשך שנים רבות"
על המסמך חתומים יובל ארד, ראש המועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל ויו"ר אשכול רשויות השרון, עבד אל באסט, ראש העיר קלנסווה, חיים ברוידא, ראש העיר רעננה, עאדל בדיר, ראש העיר כפר קאסם, לין קפלן, ראש המועצה המקומית תל מונד, אושרת גני-גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון, עו"ד שועאע מסראווה מנצור, ראש העיר טייבה, קרן גורן, ראש המועצה המקומית קדימה -צורן, דרויש רבי, ראש מועצה מקומית ג'לג'וליה, עמיר ריטוב, ראש המועצה האזורית לב השרון, מחמוד עאסי, ראש המועצה המקומית כפר-ברא, ניר ברטל ראש המועצה המקומית אורנית ואמיר כוכבי ראש העיר הוד-השרון.
גם המנהיגים הרוחניים של מעלות תרשיחא, רב העיר, האימאם וכהן העדה הקתולית, הצטלמו יחד ו"קוראים לכל תושבי העיר לשמור מכל משמר על מרקם החיים המיוחד של חיים משותפים, בכבוד הדדי שלום ורעות שנוצרו במשך שנים רבות".
היום בשעה 18:00 יתכנסו ראשי רשויות מאזור ואדי ערה, בהם ראש מועצה אזורית מנשה אילן שדה, ראש עיריית אום אל-פחם ד"ר סמיר מחמיד וראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן, להתכנסות משותפת בקריאה לעצור את מעגל האלימות בין יהודים לערבים ולפעול לחזרה לחיים משותפים.
בכירים רבים בשלטון המקומי חתומים על מודעה זו הקוראת לעצירת האלימות:
דרור מורג, ראש "המחלקה למעורבות חברתית ותיקון עולם" בהסתדרות הציונית העולמית, מסכם: "מאורעות הימים האחרונים מבשרים רעות לחברה הישראלית כולה. עלינו לעצור את האלימות בכל דרך אפשרית ולפעול יחד על מנת לחזור לבנות חברה משותפת במדינה שלנו. זהו החזון הציוני, זהו חזונו של הרצל ושל התנועה הציונית כולה. אני מודה לבכירים ולבכירות בשלטון המקומי, המשתתפים בתוכנית 'מובילים בשלטון המקומי  - בונים חברת מופת' על מנהיגותם האמיצה. אני מבקש לקרוא לראשי מועצות נוספים להצטרף לקריאה ולהביא להרגעת הרוחות".