בשיתוף ארגון אור שלום


אתם יכולים להכיר אותם שנים ולא תדעו מה עברו. אך כשהם יפתחו בפניכם את לבם ויספרו את סיפורם, תבינו שהם באמת גיבורים של החיים. 1,400 ילדים, בני נוער וצעירים מוצאים מדי שנה מבתיהם וממשפחותיהם הביולוגיות ועוברים למשפחות האומנה ומעונות משפחתיים שאותם מפעיל ארגון "אור שלום" מזה 40 שנה. 1,400 ילדים שללא ההתערבות והעזרה קרוב לוודאי שהיו מתדרדרים לפשע, הופכים קרבנות לאלימות וחיים במצב של חוסר תפקוד.
דנה (32) הייתה פעם ילדה כזאת. "כשהייתי בת שש העבירה אותי מחלקת הרווחה מהיישוב בדרום הארץ שבו גרתי למעון משפחתי של 'אור שלום' באזור ירושלים", היא מספרת, "בבית שלי, שהיה ממוקם בשכונת מצוקה, חווינו אלימות וסמים, אבל כילדה כה צעירה חוויתי אחרי המעבר בדידות גדולה והתגעגעתי בהתחלה לבית ולמשפחה. למזלי, אֵם המעון עזרה לי להתאקלם והמסגרת החדשה היטיבה איתי בהמשך חיי. גרתי במעון עד גיל 18, ועם השנים הוא הפך להיות עבורי לא המשפחה השנייה – אלא המשפחה הראשונה".
2 צפייה בגלריה
דנה ב. סגרה מעגל ועובדת ב"אור שלום"
דנה ב. סגרה מעגל ועובדת ב"אור שלום"
דנה ב. סגרה מעגל ועובדת ב"אור שלום"
(צילום: יריב כץ)
הרגשת שיש לך ילדות רגילה?
"המעון המשפחתי שבו גדלתי היה בית רגיל, ו-12 הילדים שגרו בו יצאו לחוגים, לקייטנות, הלכו לקניון כמו כל בני גילם. יחד עם זאת תמיד ידעתי שאני באה ממקום מסוים והיו תקופות, במיוחד בגיל ההתבגרות, שבהן צפו בי שאלות, כמו, למה אני לא יכולה לגור כמו כולם במשפחה רגילה ולמה זה קרה דווקא לי. גם התקופות האלו עברו, ובהמשך סיימתי בגרות מלאה והתגייסתי לצבא. כיום אני אקדמאית בעלת תואר ראשון בחינוך, נשואה באושר עם ילדה ועובדת כמדריכה תעסוקתית בארגון 'אור שלום'".
היא מספרת כי בני נוער בסיכון, חיים עם סטיגמה, "הרבה פעמים אנשים בחברה הישראלית קצת נלחצים כשהם רואים בני נוער בסיכון, אבל אני ועוד הרבה בוגרים אחרים שסיימו את 'אור שלום' יכולים להגיד לך שחשוב לנו לעשות הרבה דברים טובים כי קיבלנו כל כך הרבה."
את החנות בפרויקט התעסוקתי של "אור שלום" גילתה כשהייתה בת 14. "נכנסתי לעבוד שם, קיבלתי כישורים תעסוקתיים, למדתי המון דברים, הכרתי המון אנשים, למדתי מה זה נתינה, למדתי מה זה ערך של כסף ולמדתי מה זה תעסוקה. למדתי לשאוף קדימה מהעשייה ומההיכרות עם האנשים המקצועיים סביבי. בעצם כל חשבתי לעצמי איזה תפקיד אני רוצה בחיים, מה אני אעשה כשאני אהיה גדולה.
"כילדה מאוד נקשרתי לחנות, עבדתי בחנות גם אחר כך כשהייתי חיילת בימי שישי ועם הזמן כשהמנהלת שהייתה שלי עזבה הציעו לי את התפקיד והסכמתי בשמחה כי זה היה המקום שגדלתי בו. היום אני מכשירה תעסוקתית, אנחנו סוג של תחנת ביניים, לומדים ומלמדים כישורי חיים."
את חושבת שהבחירה לעשות תואר דווקא בתחום הזה הייתה קשורה לחוויות שלך בחיים?
"אני חושבת שכן. בצורה מסוימת רציתי לסגור מעגל ולהחזיר לחברה את מה שהיא העניקה לי. אם לא היה את 'אור שלום' אז הייתי אישה קטנה, היום אני אישה גדולה. לא הייתי מתגייסת לצבא ולא היו לי את הערכים ואת הנתינה, לא בטוח שהייתי לומדת, ולא יודעת אם בכלל הייתי עובדת."
ומה מחשבותייך לגבי משפחה?
"הקשר עם המשפחה הביולוגית שלי היום הוא קשר טוב, בארגון דאגו להיות בקשר עם ההורים הביולוגיים, עם האחים, לאחד. גם כשלהורים היה קשה להגיע, 'אור שלום' היו עזרו, תוך הבנה שהקשר עם ההורים מאוד משפיע על היומיום שלנו.
"היום אני אמא לילדה, מגדלת אותה באהבה ובחום בזכות 'אור שלום'. אני נשואה לבחור מקסים שגם איתו יש שיח, שבאמת אם לא הייתי גדלה במסגרת בה גדלתי לא הייתי מבינה איך משפחה בכלל צריכה להתקיים, איך משפחה צריכה להתנהל, מה זו זוגיות ומה זה גידול ילדים, מה זה למידה, השכלה.
יש לך מסר לילדים כמוך?
"המסר שהייתי רוצה להעביר לילדים שנמצאים בסיטואציה שבה הייתי, זה שיש תקווה. שינסו לשאוב מכל אדם שהם פוגשים את הדברים הטובים שהוא יכול לתת ולהסתכל על החיים בצורה אחרת ולהגיד אוקיי אני הגעתי ממצב מסויים ואני יכול להיות במקום אחר, כל אחד בוחר לעצמו את הדרך. נכון שיש הרבה קשיים ונכון שצריך ליפול על האנשים הטובים בדרך אבל בסופו של דבר ההצלחה היא שלנו."
אור שלום הוא ארגון ללא מטרות רווח המטפל בילדים ונוער בסיכון שהוצאו מבתיהם על ידי רשויות הרווחה ומטופלים במסגרות חוץ ביתיות עקב חוסר תפקוד הורי, הזנחה קשה, התעללות נפשית, פיזית ומינית. מעל 40 שנים, אור שלום שם לו למטרה להעניק לילדים אלו את כל מה שנמנע מהם – הגנה מידית, בית חם, יד מחבקת, משפחה עוטפת וכל מה שילד זקוק לו לצורך התפתחות תקינה וסיכוי אמיתי להווה ולעתיד טובים יותר .
המעונות המשפחתיים של אור שלום מהווים בית חם ומסגרת משפחתית תומכת עבור ילדים ובני נוער שהוצאו מבתיהם ומחזקת הוריהם. המעונות מנוהלים על ידי בני זוג שגרים בבית עם ילדיהם הביולוגיים, מקיימים חיי משפחה תקינים וערכיים ומעניקים לילדים עוגן ומסגרת מצמיחה ואוהבת. זאת תוך כדי בניית מעטפת טיפולית של אנשי מקצוע, המעניקים לילדים סיוע רגשי וחינוכי לאורך כל שהותם במעון.
כיום מפעיל הארגון כ-21 מעונות משפחתיים, הפרוסים מהרצליה ועד אילת, ומציעים טיפול ממוקד, המותאם לצרכים הספציפיים של הילדים, כמו: מעונות המתמחים בטיפול בנערות במצוקה, מעונות ייעודיים לנערות חרדיות בירושלים ומענה טיפולי למספר אחים. כל מעון כזה מעניק בית חם ואוהב לשמונה עד שניים עשר ילדים, בגילאים שמונה עד שמונה עשרה, שמסלול החיים שלהם אמנם שונה, אבל גם הם, כמו כולם, רק צריכים שמישהו יאמין בהם.
לתרומות: *8936
להצטרפות למשפחות אומנה: https://orr-shalom.org.il/
בשיתוף ארגון אור שלום

תגובות
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button