בשיתוף ארגון אור שלום


"החיבור שלי לעולם הפילנטרופיה התחיל עם התנדבות בעמותות. קצת אחרי צבא הייתי פעיל בעמותה שעסקה בצמצום פערים חברתיים דרך חינוך, למדתי הרבה שנים בבתי ספר, כיתות של חירשים, לימדתי כלכלה ושוק ההון כל שבוע. תמיד הקפדתי להיות מעורב, מעבר ל-רק לרשום צ'קים עם כסף, להיות פעיל יותר בעמותות, ובחלק מהמקרים, בעיקר מקרה של 'אור שלום', בעצם להיות ממש בשטח, זאת אומרת, לגעת באנשים שצריכים את העזרה ולא רק ברמת להיות באיזה דירקטוריון או ועד מנהל של עמותה.
"הגעתי ל'אור שלום' לפני שמונה-תשע שנים. בהתחלה מאיזושהי תרומה כספית ואחרי זה כמתנדב שטח, באומנת החירום של 'אור שלום'. אומנת חירום היא, למעשה אומנה זמנית עד שהם מוצאים משפחת אומנה יותר קבועה וזה בדרך כלל שלושה, ארבעה, חמישה תינוקות שגדלים במשפחה שזה עיסוקה המרכזי הייתי אומר.
"לכל משפחה כזו יש מתנדבים כמוני, שבעצם עוזרים לה כי מאוד מאוד קשה. צריך לזכור שזה תינוקות שמגיעים מרקע כבד, חלק נולדו עם תסמונת גמילה מאלכוהול וסמים עברו כל מיני, חלילה, התעללויות וצרות אחרות. בדרך כלל, אותן משפחות יש להן קצת איזשהו מעגל תמיכה מסביב, כמובן מעמותת "אור שלום" עצמה וגם המתנדבים של עמותת "אור שלום", כמוני, שבעצם מלווים אותן.
"אומנת חירום אלה משפחות שבעיני, זה ל"ו צדיקים, זה משפחות שנכנסו לסיטואציה, אולי הכי קשה שאפשר לדמיין, זה בדרך כלל משפחות שיש להן ילדים ביולוגיים, חייב להיות להם ניסיון הורי בעצמן כדי שהם יוכלו לטפל בתינוקות שמגיעים עם רקע כל כך כבד.
"ואז פתאום, תחשבי שאת פותחת את הבית שלך, מגיעים לך תינוקות בהתראה אפס, כי אתמול אבא רצח את אימא והתאבד ועכשיו יש תינוק בן שבעה חודשים שצריך מיידית פתרון והוא מגיע לאותה משפחה עם עובדת סוציאלית במונית, ומאותו הרגע הוא הילד של אותה משפחה והוא הילד שלך לחצי שנה, לצורך העניין, לפעמים זה גם לוקח יותר, ובאותה מידה צריך לזכור, כשבסוף בית משפט מחליט להעביר אותו הלאה, לאומנה קבועה אז גם באים ולוקחים אותו יום אחד ואת כבר קשורה אליו רגשית, בכל זאת, טיפלת בו שלושה חודשים, חצי שנה וכולי. זה מאוד מאוד קשה.
"הילדים עצמם, צריך להבין, כולם באים עם תיק כבד על הגב, מרקעים, באמת, של הסיפורים הכי הכי הכי הכי כואבים של החברה. ילדים שנולדו לנשים שעוסקות בזנות, ילדים שעברו התעללויות.
"ואת כמשפחת אומנת חירום צריכה לטפל בילדים האלה ולתת להם תחושה שאתה המשפחה המיידית שלהם נקודה, בלי שאלות ובלי כלום, וזה מאוד מאוד קשה.
6 צפייה בגלריה
אבנר ספטנק
אבנר ספטנק
אבנר סטפק
(צילום: יריב כץ)
"אני חושב שהמשפחות האלה, הן צריכות לקבל כל שנה להדליק משואה, זה באמת מדהים, זה פשוט סיפוק מטורף.
"בלי 'אור שלום' אין את כל הסיפור הזה. אני חושב שהעזרה היא מדהימה, היא בכל המישורים. החל ממנחת אומנה שמלווה אותך, בכל תקלה שיש, בכל צרה. יש בת שירות שכמובן מתגברת גם כן את אותן אומנות חירום וכמובן התמיכה הכספית.

"יש כל מני צרכים מיוחדים, מעבר למה שהחוק נותן במישרין קצבת אומנה, יש הרבה פעמים מקרים שאת צריכה טיפולים מיוחדים לאותם ילדים, רפואיים או אחרים או נפשיים. זה עסק כבד מאוד במעטפת של 'אור שלום' היא מעולה.
"ההתנדבות ב'אור שלום' היא, מבחינתי, זה בערך הדבר הכי טוב שקרה לי בחיים שלי. התנדבתי בלא מעט עמותות והייתי בוועדים מנהליים ודירקטוריונים של עמותות, ואני תורם כספים לעמותות. אין מה להשוות, זה לא יעזור כלום. בסוף, לטפל בתינוק, זו חוויה מטורפת. הם נקשרים אלייך, את נקשרת אליהם, זו חוויה הרבה יותר מעצימה מלרשום צ׳ק, לא משנה באיזה סכום שלא יהיה.
"אני מאוד מקווה שדווקא בתקופה הזאת של הקורונה, שאנשים קצת יותר בתוך עצמן, המשפחות, ויש יותר זמן, שבאמת, תשקלו להיות בעצמכם משפחת אומנה. יש עשרות ילדים בכל רגע נתון שמחכים למשפחות. זה לא רק אמנות חירום, גם אומנה רגילה.
"אני חושב שזו חוויה מטורפת, אני אומר לכם מניסיון. אני לא יכול להסביר לאנשים כמה זה טוב זה עושה לכם, זה עושה למשפחות שלכם. זה לא משהו שאתם תצטערו עליו בחיים".
אור שלום הוא ארגון ללא מטרות רווח המטפל בילדים ונוער בסיכון שהוצאו מבתיהם על ידי רשויות הרווחה ומטופלים במסגרות חוץ ביתיות עקב חוסר תפקוד הורי, הזנחה קשה, התעללות נפשית, פיזית ומינית. מעל 40 שנים, אור שלום שם לו למטרה להעניק לילדים אלו את כל מה שנמנע מהם – הגנה מיידית, בית חם, יד מחבקת, משפחה עוטפת וכל מה שילד זקוק לו לצורך התפתחות תקינה וסיכוי אמיתי להווה ולעתיד טובים יותר .
מערך משפחות אומנת חירום מורכב מהוריי האומנה, מנהלת, עובדות סוציאליות המלוות ומדריכות את המשפחות באופן שוטף, פסיכולוגים התפתחותיים שמאבחנים את הילדים, ובנות שירות לאומי שעוזרות למשפחה לתמוך בילדים ולתת להם טיפול חם ומסור. המערך מסייע לילדים לבנות מחדש אמון במבוגרים וממלא את כל צורכיהם הפיזיים והרגשיים. הצוות המקצועי המלווה, בוחן ומאבחן את מצבם של הילדים ואת צורכיהם הרגשיים והרפואיים, כדי שמחלקת הרווחה תוכל לבחור את מסגרת ההמשך המתאימה ביותר עבורם, זאת בזכות העובדה שהילדים מוגנים, עטופים ושמורים כל העת. תקופת השהות בבית משפחת אומנת חירום נעה, בדרך כלל, בין שלושה חודשים עד חצי שנה.
אור שלום מעניקה למשפחות אומנת החירום ליווי צמוד והדרכה מקצועית באמצעות עובדות סוציאליות ייחודיות העורכות מפגשי הדרכה פרטנית וקבוצתית להורי אומנת החירום, פגישות טיפוליות עם הילדים ומקיימות מפגשי הערכת האינטראקציה בין הילדים להוריהם, פסיכולוגים התפתחותיים מאבחנים את הילדים, קלינאית תקשורת ומרפאה בעיסוק מסייעות לפי הצורך ובנות השירות הלאומי צמודות ומסייעות למשפחות בטיפול בילדים ובהסדרי הראייה עם הוריהם. ביחד כולם יוצרים רשת של תמיכה וליווי, גם לילדים וגם למשפחות האומנה.
אור שלום מפעילה מערך של משפחות אמנת חירום המטפלות ב-30 עד 40 ילדים בכל רגע נתון. משפחות אלה מהוות אי של ביטחון ואהבה עבור הילדים, שבשנות חייהם הקצרות כבר הספיקו לחוות מציאות קשה, ומעניקות להם הזדמנות להתאושש, להתגבר ולהתחיל פרק חדש בחייהם.
משרד הרווחה הוא הגוף האחראי והמפקח על מסגרות השמה חוץ ביתית בישראל. השותפות בין הארגון למשרד מאפשר את קיומן של תכניות הארגון השונות ואת התמיכה במשפחות האומנה הרבות שמצילות את חייהם של הילדים כל יום.

לתרומות: *8936
להצטרפות למשפחות אומנה: https://orr-shalom.org.il/
פורסם לראשונה: 08:00, 22.10.20