רומי (שם בדוי, כל השמות המלאים שמורים במערכת), בת 14 ממרכז הארץ, מספרת שהיא הרגישה אחת מהילדות הכי פופולריות בכיתה שלה ואז הגיעה הקורונה. "לא ראיתי את החברים שלי כמעט שנה ואז חזרנו לבית הספר. פתאום נהיו חבורות חדשות ואני נותרתי בחוץ. אף אחד לא קרא לי לבוא לשבת איתו. ניסיתי לדבר עם החברות שלי אבל זה לא היה כמו פעם, מצאתי את עצמי יושבת לבד בהפסקה אחת ואז בעוד הפסקה ומתכנסת לתוך עצמי", היא מספרת בדמעות. "עכשיו אני מפחדת גם לדבר בכיתה כי אני מרגישה שמסתכלים עליי כאילו אני מוזרה, הילדה שיושבת לבד ומנסה לא להסתכל על אף אחד. אני לא מבינה איך זה קרה לי".
הוריו של אביתר (12), מספרים שהוא חוזר מבית הספר מותש ומתנפל כל יום על המקרר. "הלחץ של הלימודים גומר עליו. זה כאילו שמו אותו בהילוך חמישי כשהוא מתקשה אפילו להתניע. הוא השמין לא מעט מאז שחזרו ללמידה פרונטלית. אנחנו מנסים לעזור לו לווסת את זה אבל זה קשה. הוא התחיל לצאת לבד, לקנות מתוקים ולאכול בחוץ כשאנחנו לא נמצאים. זו כנראה הדרך שלו להתמודד עם מה שעובר עליו".
3 צפייה בגלריה
זום אאוט
זום אאוט
"להאט מהמירוץ לצמצום הפערים הלימודיים, ולהכניס למערכת הלימודים זמן למפגש"
(צילום: רמי בר)
הסיפורים של רומי ושל אביתר הם לא יוצאי דופן. המכה הקשה שהנחיתה הקורונה על תלמידי ישראל יצרה קשיים רגשיים וחברתיים חריפים, והם הופכים עבורם את החזרה לשגרה וללימודים לאתגר של ממש. על רקע זה וכדי לעזור לילדים ולבני הנוער הללו, נולד "אתגר זום אאוט".
מדובר במיזם של "הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות", במסגרתו יצא קול קורא לכל מי שמעוניין לקחת חלק ולסייע בשינוי המצב. הקהל הרחב, צוותים חינוכיים, הורים ואפילו תלמידים מוזמנים לפנות ולהציע פרויקטים ופעילויות שיסייעו לתלמידים להשתקם מבחינה חברתית ורגשית.
היוזמות יועברו לבחינה של ועדה מיוחדת, והיזמים שהפרויקטים שלהם יתקבלו, יזכו ליישם אותם בבתי ספר ברחבי הארץ במימון כספי של הקרן תוך קבלת עזרה בהוצאתם לפועל. כל זה יתקיים עוד בשנת הלימודים הנוכחית, כדי לא לוותר על הזמן היקר שעוד נותר, ולהבהיר לתלמידים שהם לא שקופים. כחצי מיליון שקלים יחולקו באתגר בין עשרות יוזמות שיתקיימו במסגרתו.
"אתגר ה'זום אאוט' יאפשר להאט מהמירוץ לצמצום הפערים הלימודיים, ולהכניס למערכת הלימודים זמן למפגש, לשיחה על רגשות, על דברים שמפריעים לתלמידים ועל דרכים שיאפשרו להם להתמודד. כל זה, באמצעות פעילויות שיעודדו אותם להתחבר, לתקשר נכון ולהיפתח", אומרת יוספה דאר, מנהלת הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות.
3 צפייה בגלריה
זום אאוט
זום אאוט
"להבהיר לתלמידים שהם לא שקופים"
(צילום: רמי בר)
"באמצעות יישום מהיר של פרויקטים לחיזוק מערכות היחסים והאקלים החברתי הבית ספרי, שיקום תחושת השייכות לבית הספר, חיזוק מעורבות התלמידים בתהליך הלמידה והקניית מיומנויות חברתיות, התקווה היא שניתן יהיה לסייע לאותם תלמידים לחזור לימים טרום הקורונה".

"ספוקן וורד", אנימציה, טיפול בבעלי חיים ועוד

הקרן מעודדת עוד יזמים להגיש מועמדות לאתגר, ולא מעט פרויקטים כבר קיבלו אישור. בקריית גת בבית הספר מקיף על שם אריה מאיר, למשל, הזמינו את האמן הידוע חנוך פיבן לפעילות יצירה עם התלמידים בדגש על עיבוד חוויות השנה האחרונה והמבט קדימה עם החזרה לשגרה. העבודה החווייתית עם האמן תתורגם לתערוכה ויתקיים גם שיח רגשי לאורך התהליך על ידי הצוות החינוכי.
במקיף אורט למדע וטכנולוגיה בחולון, בחרו לקיים פעילויות "ספוקן וורד" אותן ינחה אסף שנהב - סגן אלוף העולם ב"פואטרי סלאם". בני הנוער יעלו על הבמה, יחלקו חוויות מתקופת הקורונה ב"ספוקן וורד" חתרני אך מצחיק, ויכירו את חבריהם מזווית נוספת אחרי שנה של שינויים.
3 צפייה בגלריה
זום אאוט
זום אאוט
"לכל מקצוע יש תחליף, יש מועד ב' ואפילו ג'. השיקום הרגשי והחברתי של ילדינו אינו יכול עוד לחכות"
(צילום: רמי בר)
בבית הספר המקיף בעומר, תלמידי כיתה ז' הם אלו שהציעו ובחרו את הפעילות לאחר שרכז השכבה שאל מה לדעתם יסייע להם בתקופה יוצאת דופן זו. הם בחרו לשנות את מערכת השעות, לקיים הפסקות מורחבות ולעסוק בחוויות הקורונה תוך כדי פעילות של אנימציה, טיפול בבעלי חיים, ספורט ועוד.
עד כמה זה חשוב? דלית קפלן, פסיכולוגית קלינית החברה בוועדה המייעצת של אתגר "זום אאוט" מבית הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות, מספרת כי במסגרת עבודתה היא נתקלת בילדים החווים תלישות, בדידות, עלייה בתסמינים של חרדה ודיכאון, מאבדים כל מוטיבציה ללמידה, מתנתקים חברתית ופונים להתנהגויות סיכון מדאיגות. "כשרכב עם צמיגים שחוקים נוסע על הכביש, זו סכנה אמיתית. כשרכב עם צמיגים שחוקים עולה על כביש מהיר ומאיץ מהירות, הסכנה ברורה ומיידית", היא אומרת. "לכל מקצוע יש תחליף, יש מועד ב' ואפילו ג'. השיקום הרגשי והחברתי של ילדינו אינו יכול עוד לחכות".
יזמים המעוניינים להגיש בקשה למענק עבור פרויקטים לשנת הלימודים הנוכחית מוזמנים לעשות זאת במהלך חודש מאי דרך האתר. הפעילויות המוצעות צריכות להתאים לפחות לשכבה אחת שלמה של כיתות ה'-י' ולכלול תהליך דו-חודשי, סדרת מפגשים, יום שיא משמעותי או תהליכים מובנים אחרים. כל פרויקט שיאושר, ייצא לפועל בבית ספר אחד.