צפו באושרה פרידמן, סמנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה בריאיון באולפן ynet:
השבעת ביידן וקאמלה היא הזדמנות לדבר על הייצוג הנשי המרשים בתפקידים בכירים אצל ביידן: ישנן שבע נשים מובילות בתפקידים בכירים מסגנית נשיא, שרת אוצר, שרת פנים, שרת מסחר וראשת מודיעין לאומי, שזה באמת הישג אדיר. לעומת זאת מצבנו בישראל, ולקראת סגירת הרשימות לבחירות עגום.
5 צפייה בגלריה
אופנה
אופנה
"ישנן שבע נשים מובילות בתפקידים בכירים מסגנית נשיא, שרת אוצר, שרת פנים, שרת מסחר וראשת מודיעין לאומי, שזה באמת הישג אדיר". קמילה האריס, סגנית הנשיא
(צילום: AP)

היא-סטוריה: ייצוג נשי חסר תקדים בממשל ביידן

"זה לא סוד שאנחנו בייצוג חסר", מספרת פרידמן. "בבחירות לכנסת ה-23 נבחרו שלושים נשים שהן אחוז 25 מכלל חברי הכנסת הנבחרים ומלבד הסיעות החרדיות שבהן כלל אין מועמדות שזו התמונה המאוד עצובה והעגומה מבחינתנו ושיעור הנשים ברשימה לכנסת נע בין 26 ל-44 אחוז מהמועמדים, למרות שבבחירות הקודמות המספר היה מאוד גבוה אבל בפועל הלכה למעשה, אנחנו עם מספר מאוד מאוד נמוך של נשים בתפקידים בכירים שאי אפשר להישאר אדישים אליו, וצריך לעשות את השינוי המהותי המתבקש וזה שיהיו יותר נשים בפוליטיקה הישראלית".
5 צפייה בגלריה
לאשה
לאשה
ח"כ מירב מיכאלי
(צילום: אביגיל עוזי)
במדד הבינלאומי של ה-IPU, הגוף שבוחן את העניין הזה, איזה מקום אנחנו? "אוי, אנחנו במקום מאוד עצוב, אני חייבת להודות. אם אני לוקחת את המקום הראשון שנותן תמונה אדירה שזה בעצם רואנדה, אנחנו במספרים מאוד נמוכים, אנחנו מבין המספרים האחרונים כמעט, לצערנו הרב".
כמה? תני לנו את זה בלי רחמים למעשה, על פי הדירוג של האיגוד הבין-פרלמנטרי (IPU), ישראל נמצאת במקום ה-73 הלא-מכובד במידת ייצוג הנשים בפוליטיקה, קצת אחרי אלג'יריה, כתף אל כתף עם טורקמניסטן, עם עוד טיפה מאמץ אולי נצליח להשתוות לאפגניסטן.
5 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בח"כ יפעת שאשא ביטון ליד ביתה בזיכרון יעקב
הפגנת תמיכה בח"כ יפעת שאשא ביטון ליד ביתה בזיכרון יעקב
ח"כ יפעת שאשא ביטון
(צילום: גיל נחושתן)
זאת תמונה עצובה, אני לא אומרת אותה באוויר, אנחנו אומרים שאנחנו במקום יותר טוב ושיש יותר נשים מול שולחנות קבלת ההחלטות, אבל בגדול אנחנו רחוקים מלהיות שם ואנחנו מודאגות גם ממה שהולך להיות לקראת הבחירות לצורך העניין. מבלי להיכנס רגע לניואנסים של פוליטיקה וכו' אלא ייצוג חסר של נשים, ואם לא יהיו יותר נשים שהן מועמדות ובעמדות מפתח אנחנו נישאר אחרונים ברשימה.
5 צפייה בגלריה
מירי רגב, שרת התחבורה
מירי רגב, שרת התחבורה
מירי רגב, שרת התחבורה
(אבי מועלם)
איך משפרים? יש דרכים לשפר?
יש בהחלט דרכים לשפר, זה הכל עניין של רצון, הרי זה לא סוד שלנשים יש יכולת ניהולית מאוד גבוהה, הוכיחו את זה מדינות שהתמודדו יפה מאוד עם משבר הקורונה כמו ניו זילנד ודנמרק. צריך לדעת לשים את הנשים ברשימות הראשונות, בחמישיה הפותחת אפילו, ולטובת העניין נשים צריכות להתמודד ולהביא את עצמן לקידמה ולפרגן זו לזו ולהביא את הכוחות האלה.
5 צפייה בגלריה
איילת שקד באולפן ynet
איילת שקד באולפן ynet
שרת המשפטים לשעבר איילת שקד
(צילום: הדר יואביאן)
אנשים גם צריכים להסתכל על המפה הפוליטית ולראות איפה יש ייצוג רחב יותר של נשים ואולי ללכת לשם לטובת העניין. אנחנו מבחינתנו כראשות לקידום מעמד האישה מעודדות ומעלות את הנושא על סדר היום הציבורי, קוראות לכולם להתגייס כדי שיהיה שוויון מגדרי הולם.
יש לנו מאגר נשים מומחיות שמעודד נשים להגיש לתפקידים בכירים בממשלה ובמגזר הציבורי, ואין שום סיבה שלא נהיה שם, זה הולך לשני הצדדים, גם תלוי מקבלי ההחלטות, גם תלוי הנשים בשטח וכל זה ביחד ישים אותנו במקום אחר במפה".