צפו בריאיון באולפן ynet עם רותי שיינפלד, מנכ"לית עמותת "פותחים עתיד",ועם יעלה עמר, המלווה על ידי העמותה:
במשך חצי שנה הם שהו בבית, חלקם למדו מרחוק, חלקם פחות. עכשיו, הם חוזרים לשנת לימודים, שונה ממה שהכירו עד היום.
ילדים ובני נוער במצבי סיכון עברו את תקופת הקורונה לרוב ללא משענת וכשהם נאלצים להתמודד עם בעיות נוספות בסביבה הקרובה שלהם. השלכות המשבר הכלכלי, הלמידה מרחוק והלחץ המובנה במשפחות הגרעיניות, באו לידי ביטוי באופן ניכר יותר במקרה שלהם.
סקר ענק שנערך בקרב 2,717 משפחות ומעל 4,000 ילדים ובני נוער במצבי סיכון על ידי תוכנית "פותחים עתיד", המלווה אלפי ילדים ובני נוער במצבי סיכון בכל הארץ, ביקש לבדוק כיצד השפיעה הקורונה על הילדים ובני משפחותיהם.
המחקר מבוסס על סקר שנעשה בקרב המשפחות והנאמנות (חונכות) המלוות אותן באופן אישי וצמוד מתחילת השנה ובתקופת הקורונה. השאלות נענו על ידי ההורים והילדים בפגישה אישית שנערכה בין הנאמנות למשפחות.
הנאמנות של "פותחים עתיד", חברת בת של הסוכנות היהודית, מלוות אלפי משפחות ב-36 רשויות מקומיות בארץ, בדגש על משפחות המתגוררות בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של ישראל.
רותי שיינפלד, מנכ"לית עמותת "פותחים עתיד", מסבירה בריאיון אולפן את תוצאות הסקר: "גילינו שלא מעט בני נוער התמודדו בצורה לא פשוטה עם כל הסוגיה של למידה מרחוק.
קרוב ל-60% מבני הנוער וגם בקרב ילדים בבי"ס יסודי, שהתמודדו עם הסוגיה של למידה מקוונת, נתקלו בקשיים.
חלק מהקשיים קשורים לאמצעים טכניים כמו פניות של רשתות או של מחשבים בבית, מאוד לא קל ללמוד בזום דרך מובייל, דרך טלפון נייד ולא בכל בית, בטח לא בקרב משפחות במצב סוציו-אקונומי נמוך, קיימים מחשבים ניידים פנויים עם מצלמה כמו שצריך. פניות נמוכה של ההורים לסיוע לילדים, פניות רגשית של הילדים להתמודדות בכל מה שקשור ללמידה מרחוק וחד משמעית אנחנו שומעים על זה בקרב הרבה מאוד ילדים ובני נוער אבל בטח ובטח ילדים שמתמודדים גם בשגרה עם קשיים לא פשוטים סביב סוגיות לימודיות, סביב סוגיות חברתיות, נפגעו עוד יותר בתקופה הזו".
"ממש ממש קשה"
יעלה עמר (12), תלמידת כיתה ז', המלווה על ידי העמותה, משתפת: "נורא קשה, גם אין לך חברים כי זה עדיין כיתה ז' וגם יותר קשה, זה כאילו שאתה עם מסכה ומרגישים שהקורונה פה. בשנה שעברה נגיד אז היינו כולם ביחד והצלחנו לדבר אחד עם השני. עכשיו מאתמול צריך לשמור על מסכות ואי אפשר להיות עם כל הכיתה, אני צריכה להיות עם חלק מהכיתה שלי ועם חלק אני צריכה להיפגש בזום שזה הופך את זה לעוד יותר קשה".
כמה קשה ללמוד מרחוק?
"ממש קשה. ממש ממש קשה. יש ילדים שלא מקשיבים ולא אכפת להם, אז הם לא נכנסים. אני יכולה להעיד שבשנה שעברה בכיתה שלי לא נכנסו הרבה וחלק מהשיעורים היו צריכים לבטל, או להוריד מהחומר.
ויש ילדים שמפריעים, פשוט נכנסים באמצע הזום ומפעילים מיקרופון ואפשר לשמוע אותם וצוחקים ודברים כאלה, זה נורא נורא קשה, יש ילדים שבאמת באים ללמוד בזום ויש כאלה שלא אכפת להם. אז זה הופך את זה ממש לקשה".
התרופפות במשמעת הילדים
הסקר נועד לבדוק גם את רמת המשמעת וההתנהלות של הילדים בשגרה, לאחר תקופה ממושכת בבית:
בקרב 12% מהילדים חלה ירידה במשמעת והתנהגות בבית הספר
בקרב 8% מהילדים חלה עלייה באיחורים לבית הספר
בקרב 8% מהילדים חלה ירידה בביצוע שיעורי בית
בקרב 7% ירידה במעורבות החברתית
למידה מקוונת
58% מהילדים דיווחו כי השתתפו חלקית או לא השתתפו בכלל בלמידה מרחוק.
מתוך הילדים שלא השתתפו או השתתפו חלקית:
74% ציינו שהקושי להתארגן ללמידה הוא שגרם להיעדרות בלמידה מרחוק (מוטיבציה נמוכה, היעדר מסגרת, קושי לקום בבוקר).
30% ציינו שהסיבה היא פניות מוגבלת של ההורים
28% ציינו כי הסיבה היא מחסור באמצעים טכנולוגיים
(לעתים ציינו יותר מסיבה אחת לכן הסך הוא יותר מ-100%).
15% לא השתתפו בגלל מחסור באמצעים (מחשב, אינטרנט נגיש וכו')
עשר הערים בהן אחוז ההיעדרות מהלמידה המקוונת היה הגבוה ביותר:
מזרח ירושלים 75%
צפת 74%
לוד 70%
טבריה 67%
יפו 67%
קריית גת 67%
נהריה 65%
שכונת התקווה בתל אביב 64%
באר שבע 63%
שדרות 63%
שיינפלד מסכמת: "הקורונה מקצינה מצבי קיצון, מקצינה מצבים שהילדים מתמודדים, לא רק בהיבט הלימודי, גם בהיבט החברתי, הבידוד החברתי, מאוד מאוד מורכב ומקשה על הילדים.
גם בהיבט המשפחתי, משפחות שמתמודדות עם קשיים בתוך הבית בסיטואציה הזאת הקשיים מוקצנים עוד יותר, וגם אנחנו העמותות נאבקות בימים האלה על משאבים ותקציבים ומאוד רוצים דווקא בתקופה הזאת להיות שם עם עבור הילדים, וזה לא תמיד דבר שפשוט לעשות אותו בתקופה מאתגרת תקציבית כזאת".