אם ראיתם בימים האחרונים חייל מבסוט, מחזיק בבקבוק קולה ושקית במבה, סביר שהוא "נפל קורבן" לבני הנוער המתנדבים במבצע "ג'וחא", לזכרו של קצין צה"ל רס"ן יוחאי (ג'וחא) קלנגל ז"ל. הקצין נהרג בדיוק לפני שש שנים, כאשר אנשי חיזבאללה ירו טיל נ"ט על קומנדקר ישראלי סמוך ליישוב ע'ג'אר בגזרת הר דב. יחד עמו נהרג סמ"ר דוד חיים ניני ז"ל.
היוזמה להנצחתו באמצעות צ'ופרים לחיילי צה"ל, הייתה במקור של בני נוער מהמושב יונתן ברמת הגולן. בגולן סיפרו השבוע כי בני הנוער שמעו שיחה מאביו של הקצין, יוסף ברוך קלנגל, שסיפר בין היתר כיצד היה בנו מעודד חיילים שהתקשו במהלך השירות הצבאי, וכי היה מחלק להם שקיות במבה ובקבוקי קולה, להעלאת המורל.
המבצע מתקיים זו השנה השישית ומשתתפים בו כבר עשרות אלפי ישראלים. במהלך השנים הצטרפו ליוזמה ארגונים חברתיים ומסחריים בהם חברת אסם, רמי לוי, השומר החדש, רשת אמי"ת, בני עקיבא, הצופים ועוד. השנה, בשל מגיפת הקורונה, התפרש המבצע על פני מספר שבועות.
3 צפייה בגלריה
מבצע ג'וחא
מבצע ג'וחא
"חשוב שנדע להיות כמו ג'וחא – לראות את האחר, להזדהות עם הקושי שלו, ולעשות למענו". צילום: מינהל קהילתי הרובע היהודי
"ראינו חשיבות גדולה בקיום המבצע דווקא בתקופה הזו, בה חשוב שנדע להיות כמו ג'וחא – לראות את האחר, להזדהות עם הקושי שלו, ולעשות למענו", אמר יעקב שה לבן ממושב יונתן, ממארגני המבצע. "הבמבה והקולה הם סמל. המסר הוא המהותי, כך שמי שלא יכול להעניק את הכיבוד לחיילים בשל הסגר וההנחיות, שייחפש את השכן הזה ש(שוב) בבידוד, או דווקא את הקשיש הבודד מהקומה למטה בבניין. תנו להם את הרגע הזה, תהיו ג'וחא ליום אחד", אמר.
"לשמחתנו, ההיענות הציבורית גבוהה ועקב הסגר השנה החל המבצע מוקדם מהצפוי ולקחו בו כבר חלק מאות בני אדם שמצאו דרכים לפנק את כוחות הביטחון לזכר יוחאי", הוסיף שה לבן.
3 צפייה בגלריה
מבצע ג'וחא
מבצע ג'וחא
צילום: אורט שלהבת שוהם
"רס"ן קלנגל ז"ל היה בתפקידו האחרון מ"פ הפלוגה המסייעת של גדוד 'צבר"' בחטיבת גבעתי. ביום העצמאות 2014 הוענקה לו תעודת הצטיינות מהרמטכ"ל דאז, בני גנץ, על הדרך בה הוביל את חייליו, תוך רעות לוחמים, דאגה לכלל צורכיהם ושמירה על ערכי טוהר הנשק. יוחאי הותיר אחריו את טלי אשתו ואת הבת הבכורה, אלינור. לאחר שנפל נולדה בתו הצעירה, ליאב".