משבר הקורונה שינה את סדרי העולם שהכרנו וכעת העולם כולו מקפיד על ריחוק חברתי. אך בניגוד לכלל האוכלוסייה, מאות אלפי מבני הגיל השלישי נאלצו להישאר בבתיהם לתקופה ממושכת יותר במטרה להגן עליהם בפני הנגיף.
הבדידות שעוד לפני הקורונה הייתה בעיה קשה בקרב אוכלוסיה זו, הפכה למפגע קשה, ובני הגיל השלישי מעידים כי הם חשים בדידות, חרדה, לחץ נפשי ומצב רגשי ירוד, תחושות שמשפיעות על אורח ואורך חייהם ואף על מצבם הפיזי.
לרגל יום הקשיש הבינלאומי המצויין מדי שנה ב-1/10, לפניכם מספר מחוות שנוצרו במטרה להקל על הקשישים בתקופה קשה זו:

מסיבת אוזניות וירטואלית משולבת בינה מלאכותית:

יוזמה ייחודית של הסטארט-אפ הטכנולוגי 2gether יחד עם ארגון "מתן משקיעים בקהילה", הצליחה לסחוף אחריה עשרות חברות היי-טק מהגדולות במשק ביניהן: Microsoft 3m ,hp ,ey ,Kaltura וגם Dell.
שיתוף הפעולה בין הגופים הוליד פרויקט התנדבותי מרגש, במסגרתו משוחחים עובדי החברות עם קשישים, באמצעות שיחות וידיאו מוזיקליות כדי להפיג את בדידותם.
צפו כיצד פועלת אפליקציית המוזיקה:

השיחות מתבצעות בעזרת אפליקציה ישראלית חדשה בשם 2gether, אפליקציה חדשנית המאפשרת שיפור איכות החיים והפגת הבדידות – כל זאת, מבלי לצאת מהמשרד.
באפליקציה החדשה מתקיימים מפגשי ווידאו מוזיקליים, לראשונה בעולם באפליקציה מסוג זה, המאפשרים לדעת בזמן אמת עד כמה השיחה מרגשת, מרגיעה או משמחת את הקשיש בזכות טכנולוגיה של בינה מלאכותית המזהה סממנים להתרגשות, שמחה ורוגע המופעלת באמצעות המצלמה של המכשיר, שקוראת את תווי הפנים שלו.

13 צפייה בגלריה
מסיבת אוזניות וירטואלית
מסיבת אוזניות וירטואלית
טכנולוגיה של בינה מלאכותית מזהה סממנים להתרגשות, שמחה ורוגע
טכנולוגיית הבינה המלאכותית מאפשרת גם התאמת רשימת השירים בהתאם למצב רוחו של הקשיש, אך שומרת על הפרטיות ומשאירה את כל המידע על המכשיר.
מנהלי החברות מעידים כי האפליקציה נותנת פלטפורמת התנדבות המותאמת לצורכי החברות ובהתאם למגבלות מגפת הקורונה, ומאפשרת פעילות התנדבותית בטוחה, קלה ומשמעותית.
"החיבור שאנחנו יוצרים בין עובדי החברות לקשישים הוא מיידי ומרגש בזכות המוזיקה", מסבירה עינת רובנשטיין, סמנכ"ל מתן - משקיעים בקהילה.
"השימוש באפליקציה של 2gether מאפשר לכל הקשישים למצוא את המוזיקה הקרובה לליבם ולתת למתנדבים הצצה לעולמם הפנימי. בדרך זו אנחנו מצליחים להביא לכך שהפעילות תורמת רבות לשני הצדדים – גם לקשישים וגם למתנדבים. יכולת האפליקציה לספק למתנדבים מידע על מצב רוחו של הקשיש בזמן אמת, מאפשרת מפגשים משמעותיים ומרגשים, או כפי שאמר אחד הקשישים 'הרמתם לנו את הלב'".
13 צפייה בגלריה
מסיבת אוזניות וירטואלית
מסיבת אוזניות וירטואלית
"שמענו כמה שירים ואז פשוט קמנו ורקדנו יחד"

אדי, אחד מהקשישים שלקחו חלק בפרויקט שיתף כי: ״הפגישה דרך האפליקציה הייתה פשוט קרן אור ביום בודד, שמענו כמה שירים ואז פשוט קמנו ורקדנו יחד - המתנדב במשרד שלו ואני במרכז יום - מדהים״.
מייסד ומנכ״ל 2gether, רועי טל,הוסיף - ״הפרויקט החדש מאפשר לאלפי קשישים בארץ להרגיש קצת יותר טוב במהלך תקופה מורכבת זו. מרגש לראות כיצד ארגונים וחברות מהגדולות במשק נרתמים למען המטרה הנעלה של הפגת הבדידות. שמחים שהצלחנו להביא סוג חדש של התנדבות משמעותית שאפשר לעשות מהמשרד, התנדבות שעושה טוב על הלב לאזרחים הוותיקים בישראל באמצעות אלפי עובדים מרגשים מהתעשייה הישראלית!״.
13 צפייה בגלריה
מסיבת אוזניות וירטואלית
מסיבת אוזניות וירטואלית
מסיבת אוזניות וירטואלית

  • להצטרפות לפרויקט ההתנדבות ופרטים נוספים על האפליקציה לחצו כאן.

שמחת זקנתי - אפליקציה ייעודית להתאמה בין קשיש למתנדב

מכללת עזריאלי -מכללה אקדמית להנדסה, ומיזם 'שמחת זקנתי' בירושלים, פיתחו אפליקציה ייעודית להתאמה מקסימלית בין צורכי הקשיש והמתנדב.
האפליקציה מאפשרת התאמה על בסיס שפה, מין, שעות, תחומי עניין וכדומה.
בתחילת התהליך בוצע מחקר מקיף לגבי הצרכים של אוכלוסיית הקשישים לרבות הקשיים המרכזיים עימם הם מתמודדים מדי יום, במסגרת זו עלה כי חלקם הגדול סובל מבדידות, צורך בסיוע במטלות שונות בבית ובחלק מהמקרים אף נמצא כי ימים רבים הם אינם נמצאים בקשר פיזי או אחר עם מישהו.
13 צפייה בגלריה
שמחת זקנתי
שמחת זקנתי
מתנדבים וקשישים במיזם "שמחת זקנתי"
במסגרת שיתוף הפעולה פיתחו שתי סטודנטיות בחוג להנדסת תוכנה שבמכללה אפליקציה, אתר ואלגוריתם ייעודי המאפשרים "לשדך" בין המתנדב לקשיש. האפליקציה נקראת “שמחת זקנתי".
הקשיש מכניס בהליך הרישום באפליקציה או באתר, לאיזה סיוע הוא מצפה מהמתנדב: שעות התנדבות, שפה מועדפת, תחומי עניין, מין המתנדב/ת וכו'), ואילו מהצד השני של המתנדב מוכנסים אותם פרטים בהתאמה ואז האפליקציה מציגה את ההתאמות האופטימליות עבור המתנדב והקשיש.
13 צפייה בגלריה
שמחת זקנתי
שמחת זקנתי
מתנדבים וקשישים במיזם "שמחת זקנתי"
"שמחת זקנתי" הוא מיזם חברתי ירושלמי, המופעל בהתנדבות מזה שנתיים, בתחילה המיזם פעל להנעמת זמנם של הקשישים באמצעות מוזיקאים שהגיעו לבית הזקנים וניגנו להם, בהמשך הורחבה הפעילות לסיוע לקשישים בביתם במטלות שונות, יצירת קשר אישי, עזרה טכנולוגית, אמנות ויצירה ועוד.
המיזם פועל בשיתוף פעולה עם כל גורמי הרווחה בעיר ירושלים.
13 צפייה בגלריה
שמחת זקנתי
שמחת זקנתי
מתנדבים וקשישים במיזם "שמחת זקנתי"

  • ניתן להוריד את האפליקציה כאן או כאן.

GiveART:אמנות בימי קורונה

קבוצה של פעילים חברתיים, יזמים ואמנים מחיפה, חברו יחדיו, ביוזמת מיזם "שכונות בשינוי" קהילות וצעירים אקטיביסטים כמנוע לשינוי בשכונה, כדי ליצור פרויקט חדש שינסה לשלב בין הצורך לתמוך באוכלוסיות בסיכון, תמיכה באמנים ותעשייה מקומית והרצון לעודד את מצב הרוח.
מתוך כך הוקם האתר GiveART.co.il המייצר פלטפורמה ייחודית של תרומה לחברה ביחד עם רכישת אמנות ותמיכה בתעשייה מקומית.
13 צפייה בגלריה
give.art  יצירות אמנות למען קשישים
give.art  יצירות אמנות למען קשישים
give.art יצירות אמנות למען קשישים
באתר ניתן למצוא קולקציה ייחודית שנוצרה במיוחד לפרויקט, המורכבת מפוסטרים מעודדים לימי הקורונה שכולם עוסקים ב"בית" שהפך להיות המבצר של כולנו בימי המגפה.

הקולקציה עוצבה ע"י 12 אמנים מתוך שיתוף פעולה של שלושה בתי עיצוב: החבורה עיצוב גרפי, אאא - בית לטיפוגרפיה עברית ו-SIRA. המודל הייחודי והתמיכות שגויסו לפרויקט מאפשרים לכך ש-75% מההכנסות יעברו לארגונים שמסייעים לאזרחים ותיקים ומשפחות במצוקה. שאר ההכנסות יעברו לאמנים שגם זקוקים לתמיכה בימים אלה.
13 צפייה בגלריה
give.art  יצירות אמנות למען קשישים
give.art  יצירות אמנות למען קשישים
"אם יש לך שני מטבעות, באחד תקנה לחם ובשני פרח"

מיכל נר-דוד מ-SIRA, קבוצת מעצבים חיפאים, מסבירה: ״כבר מתחילת הקורונה התחלנו לדבר על איך אנחנו יכולים לעזור לאנשים אחרים בעזרת היכולות שלנו. רעיונות התגלגלו להם - ואז הגענו ל-Give.Art. מתוך הפתגם הסיני המוכר - 'אם יש לך שני מטבעות, באחד תקנה לחם ובשני פרח'.
"הבנו שהדבר הכי נכון שאנחנו יודעים לעשות זה לעצב, בעזרת העיצוב לייצר פוסטרים שיעשו לאנשים שמח ויוסיפו צבע לבית. היה לנו חשוב לתרום גם לאלו שצריכים וככה השילוב בין עיצוב ומכירה של פוסטרים וחלוקה של הכסף להתנדבות נראה לנו נכון עבורנו כקולקטיב״.

מחווה מעבר לים לניצולת השואה

לקראת יום הקשיש ובשל הסגר, מורות אמריקאיות ובריטיות שהגיעו לארץ במסגרת תוכנית מסע מורים של חברת 'החוויה הישראלית' וגרות בראשון לציון, הפתיעו את מלניה ברנשטיין, שכנתן ניצולת השואה והביאו לה אוכל, מתנות ומכתבי עידוד לתקופת הסגר.
בתה של מלניה, מירב ענבר התרגשה מאוד וסיפרה: "לראות את אמא מקבלת את המתנות והמכתבים מהמורות שהן קודם כל השכנות החדשות שלה, זה מרגש ביותר. אמא בת 93, כמעט ולא מתקשרת, אבל התלהבה כמו ילדה צעירה. כיף לדעת שחושבים עליך".
13 צפייה בגלריה
החוויה הישראלית - מחווה לשכנה קשישה
החוויה הישראלית - מחווה לשכנה קשישה
"אמא בת 93, כמעט ולא מתקשרת, אבל התלהבה כמו ילדה צעירה"

מיזם חדש מציל חיים: 'חיישנים המזהים נפילה'

משרד הרווחה, "יד שרה", "זק"א" ו"אשת לפידות" במיזם חדש מציל חיים - "חיישנים המזהים נפילה" לכל קשיש וגלמוד.
במסגרת המיזם יממן משרד הרווחה חלוקה ללא עלות של 'חיישנים המזהים נפילה' המחוברים למוקד המצוקה של 'יד שרה'. החיישן החכם מזהה נפילה המדווחת למוקד, והמוקד יזעיק את כוחות ההצלה 24 שעות ביממה. כמו גם במקרה הצורך יסופקו שירותי ביקור רופא, הפגת הבדידות ועוד.
13 צפייה בגלריה
מתנדבי זק"א
מתנדבי זק"א
יהודה משי זהב מזק"א במסגרת מבצע "שכן לשכן"
(זק"א)
תחת הכותרת "כולנו יכולים וחייבים למנוע את המוות הנוראי הבא" יוצאים הארגונים "יד שרה", "זק"א" ו"אשת לפידות" בשיתוף משרד הרווחה במבצע "שכן לשכן".
"אנחנו קוראים לציבור הרחב, לשים לב לשכן, מכר, או קרוב משפחה, קשיש או גלמוד, לדפוק פעם ביום אצלו על הדלת, למלא עבורו את הפרטים וידאגו לספק להם את החיישן החכם", אמר יהודה משי זהב, יו"ר זק"א. "עזרו לנו להגיע אליהם בזמן אמת".
להצטרפות למיזם שכן לשכן" של זק"א לחצו כאן.