בשיתוף מפעל הפיס
12 שנות לימוד או תעודת בגרות מלאה אולי נשמעים כדבר מאוד בסיסי עבור האדם הממוצע, אבל עבור צעירים המגיעים ממשפחות בסיכון ממש לא מדובר על דבר מובן מאליו. צעירים אלה נאלצים לדאוג קודם כל להישרדותם האישית, ותעודת הבגרות נדחקת מטבע הדברים למקום נמוך בסדר העדיפויות שלהם. בבגרותם רבים מהם מבקשים למצוא עבודות ההולמות את כישוריהם ויכולותיהם אך נתקלים בחומה בצורה מצד המעסיקים המציבים את 12 שנות הלימוד ותעודת הבגרות כקריטריון קבלה בסיסי לעבודה.
מי שמנסה לשנות את המציאות ולהעניק לאותם צעירים, שגורלם לא שפר עליהם הזדמנות שנייה, הוא מרכז הצעירים "הפלטפורמה" ברחובות, בו פועלת, בין היתר, תוכנית השלמת בגרויות המיועדת לצעירים המגיעים ממשפחות בסיכון. את תוכנית הסיוע הגתה טובה וישנגרד יערי, עובדת סוציאלית העובדת במרכז מזה כ-14 שנה.
3 צפייה בגלריה
הגתה את תוכנית הסיוע. טובה וישנגרד יערי
הגתה את תוכנית הסיוע. טובה וישנגרד יערי
הגתה את תוכנית הסיוע. טובה וישנגרד יערי

"במרכז פלטפורמה יש תוכניות לימודים מגוונות לצעירים בני העיר (גילאי 18-30) וכעובדת סוציאלית נתקלתי לא אחת בצעירים המגיעים ממשפחות בסיכון שהתקשו להשלים לבדם תעודת בגרות. רבים הגיעו ממצב סוציו אקונומי נמוך כך שהשלמת הלימודים הייתה עסק יקר מדי והם פשוט נשארו ללא סיוע, ובעצם ללא עתיד מקצועי", היא מספרת.
טובה לא ויתרה על הצעירים ובמסגרת מאמציה לעזור להם גילתה שאם תלמיד מצליח לצבור 10 יחידות בגרות, גם אם מדובר בתעודת בגרות חלקית, הוא זכאי להכרה בכך שסיים 12 שנות לימוד – קריטריון הבסיס במקומות עבודה רבים. "עניינתי את מנהלת פלטפורמה במיזם ולשמחתי היא ראתה את הדברים כמוני וב-9 השנים האחרונות למדו אצלנו מעל ל-100 צעירים המגיעים מאוכלוסיות בסיכון".
לדבריה, "התוכנית היא הנקודה האחרונה שבה הם יכולים לצמצם את הפער, לאסוף את כל הכוחות, ולהשלים את תעודת הבגרות על מנת ליישר קו עם שאר בני גילם, לפני שהם מתחתנים ומביאים ילדים לעולם. לשמחתי, מפעל הפיס נרתם גם הוא לפעילות והוא מעניק לסטודנטים העוזרים לצעירים במסגרת התוכנית מלגות מכובדות".
אחד מהצעירים שעשו שינוי בחייהם בעקבות התוכנית הוא דניאל קרימוב שבנערותו התחנך בפנימייה טיפולית פוסט אשפוזית שמיועדת לבני נוער עם בעיות רגשיות. "בפנימייה בה התחנכתי עסקו יותר בטיפול ופחות התמקדו באלמנט החינוכי", הוא מעיד. "היו בגרויות שכלל לא שולבו בתוכנית הלימודים, ולכן כשסיימתי כיתה י"ב שמתי לעצמי למטרה להשלים תעודת בגרות מלאה".
על קורסי הכנה לבגרות לא היה מה לדבר, כי הם היו פשוט יקרים מדי עבור דניאל, שהיה באותו הזמן כבר חייל בשירות חובה. ולכן הוא שמח לשמוע על מרכז הפלטפורמה ואת האופציות שעמדו בפניו במחיר זול ונוח. "במסגרת התוכנית, עזרו לנו סטודנטים בהשלמת הבגרויות, בשיעורי הבית וכדומה. גם הכיתות עצמן היו קטנות יחסית עם יחס חם ואוהב".
לא רק שדניאל סיים תעודת בגרות בהצלחה אלא שהוא אף פנה ללימודים אקדמאיים ובקיץ הקרוב יסיים שלוש שנות לימוד של עבודה סוציאלית במכללת אשקלון ויקבל את התואר הנכסף. "בהתחלה חשבתי ללמוד חקלאות, אבל בסוף החלטתי ללמוד עבודה סוציאלית כי אני רוצה לחזק אוכלוסיות מוחלשות, בדיוק כמו שחיזקו אותי".
אז מה הכיוון המקצועי כרגע?
"לחזור לפנימייה בה גדלתי, אבל הפעם בתור עובד סוציאלי. זו תהיה סגירת מעגל. בהמשך אני שוקל להמשיך לתואר שני".
ליחי מלכה, בן 26, הוא סטודנט לפיזיקה לתואר ראשון בבר-אילן, שנה שנייה. העובדה שהוא לומד פיזיקה ממש לא מובנת מאליה נוכח העובדה שבכיתה ט' נשר מבית הספר ובגיל 18 היו באמתחתו שתי בגרויות בלבד. "עזבתי את בית הספר בכיתה ט' בגלל הצקות מצד חבריי לכיתה שגרמו לי לדיכאון כבד ובעצם נשרתי מהלימודים", הוא מספר. "בעצת עובד סוציאלי שנכנס לתמונה הוחלט שאלך לפנימייה טיפולית בה אסיים תיכון ואשתקם. הפנימייה לא יכלה לספק בגרות מלאה כי הדגש הוא על הפן הרגשי. כששמעתי על התוכנית במרכז פלטפורמה קפצתי עליה. זה היה חבל הצלה בשבילי והשלמתי בו את רובן המוחלט של הבגרויות".
3 צפייה בגלריה
סטודנט לפיזיקה לתואר ראשון. ליחי מלכה
סטודנט לפיזיקה לתואר ראשון. ליחי מלכה
סטודנט לפיזיקה לתואר ראשון. ליחי מלכה

כיום ליחי לומד באוניברסיטת בר אילן זו השנה השנייה, כאשר את השנה הראשונה סיים בהצטיינות. "מה שבטוח זה שאמא שלי מאוד גאה בי", הוא צוחק. "החלום הוא להמשיך לתארים מתקדמים במחקר, להמשיך לגלות דברים חדשים על העולם שלנו. אולי אצליח גם להגיע למכון וייצמן שנמצא פה ברחובות".
תלמידה נוספת במרכז היא אודליה אווה (24) מראשון לציון. "נשרתי מבית הספר בכיתה י"א בשל הצורך בעצמאות כלכלית", היא מספרת, "ובהמשך עשיתי שירות לאומי אבל כשניסיתי לאחר מכן להיכנס לשוק העבודה התברר לי שזה לא מספיק. הציבו בפניי רף כניסה של 12 שנות לימוד ובגרות מלאה במסגרות הכשרה מקצועית בתחומים דוגמת קוסמטיקה או ייעוץ משכנתאות, וזה למעשה עצר את ההתקדמות שלי.
"דרך הרווחה הגעתי למרכז פלטפורמה שמסייעים לי כיום בליווי ומענק כספי ללימודים. התחלתי ללמוד לפני חודשיים ואני משלימה כעת 5 יחידות בגרות באנגלית, כשהמטרה היא לסיים 10 יחידות לימוד בבגרויות שונות על מנת לקבל תעודת בגרות. השאיפה היא להיות עצמאית בתחום הקוסמטיקה והיופי, ולפתוח מכון לייזר פרטי".
3 צפייה בגלריה
"רוצה להיות עצמאית בתחום הקוסמטיקה". אודליה אווה
"רוצה להיות עצמאית בתחום הקוסמטיקה". אודליה אווה
"רוצה להיות עצמאית בתחום הקוסמטיקה". אודליה אווה

לדברי ארז גרניט, מנהל תחום מלגות ומענקים במפעל הפיס: ״מפעל הפיס בשותפות מרכז השלטון המקומי ומרכז השלטון האזורי, הגדילו את תקציב המלגות בשנים האחרונות מתוך אמונה כי ההון האנושי הוא המשאב החשוב ביותר הקיים למדינת ישראל. המיזם ברחובות הוא אחת מהמיזמים היפים והמוצלחים המבוצעים ע"י מלגאי הפיס והוא בעצם נותן הזדמנות אחרונה לכאלו שהיו רגע לפני לוותר או להיפלט מהמערכת. המיזם הוא win, win,win. הסטודנט מקבל מלגה אשר מסייעת לו ללמוד בראש שקט, הרשות המקומיות מקבלת סיוע חברתי אדיר ואוכלוסיית הרשות נהנית מצעירים (מלגאים) המסייעים לתושבים הנדרשים לכך".
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף מפעל הפיס
פורסם לראשונה: 08:00, 29.04.21