מונאיה חלבי מקלדה, מורה למתמטיקה בחטיבת הביניים קופטאן בדליית אל כרמל רצתה לתת לתלמידיה תחושת משמעות וסיפוק בתקופת הקורונה והלמידה מהבית. בעקבות הרצאה מעוררת השראה של אליזה פרחאת המתמודדת עם עיוורון, התלמידות שלה החליטו שברצונן לסייע לאנשים עם לקות ראייה. במסגרת תהליך של ארבעה שלבים שהם עברו בתוכנית "יוצרים שינוי" במהלכו הן הרגישו מה הבעיה שברצונן לפתור, דמיינו את הפתרון, עשו ופעלו למען פיתוחו, ושיתפו את הרעיון עם כולם.
התלמידות מתנסות בחוויות קנייה בעיניים עצומות:

"כדי להוביל שינוי גדול צריך להתחיל ממשהו קטן"

"בתקופת הסגרים, כשלימדנו דרך הזום, רציתי להעלות את המוטיבציה לעשייה אצל הילדים ולחבר אותם לתקופה הזאת. רציתי להראות שהחיים ממשיכים אחרי קשיים ומשברים", מספרת המורה מונאיה חלבי מקלדה. "יזמתי הרצאה בזום של אישה בשם אליזה פרחאת המתמודדת עם עיוורון. היא סיפרה לנו איך אנשים כבדי ראייה מתמודדים עם הקשיים וראינו שיש בעיות יוצאות דופן ומיוחדות. כמו למשל שהם חייבים להיעזר באדם אחר לכל פעולה ובגלל הריחוק החברתי הם פחות יצאו מהבית וזה פגע להם בתחושת המסוגלות העצמית".
תלמידות מציגות בפני אליזה פרחאת המתמודדת עם עיוורון את הפרויקט שיזמו:
"בעקבות הסיפור המרגש של אליזה, ובמסגרת תוכנית יוצרים שינוי החלטנו למצוא פתרון לבעיות איתן מתמודדים כבדי ראיה, בפרויקט השתתפו שש תלמידות כיתה ז': שיראז, מיראן, מייסאן, סהר, נור וליאן.
התחלנו לדבר עם אנשים כבדי ראייה מהכפר, וראינו שיש דברים בסיסיים שהם אינם יכולים לעשות לבדם כמו ללכת לסופרמרקט - צריכים אדם נוסף שיקריא להם מה רשום על המוצר ומה התוקף.
עשינו סיעור מוחות וחשבנו מה אפשר לעשות כדי לעזור לכבדי הראייה. אמרנו שנעשה משהו קטן וזה יתחיל לחלחל בחברה. כדי להוביל שינוי גדול צריך להתחיל ממשהו קטן.
3 צפייה בגלריה
  במפגש היכרות ראשוני להצגת הבעיה של חוסר הנגישות
  במפגש היכרות ראשוני להצגת הבעיה של חוסר הנגישות
במפגש היכרות ראשוני להצגת הבעיה של חוסר הנגישות
ראינו שיש מכשירים שבהם המצלמה סורקת ברקודים והחלטנו להכין קטעי קול עם ברקוד שיסרקו ע"י טלפון נייד. התלמידות הקליטו את עצמן מקריאות את שם המוצר והתוקף שלו, והכנו גרסאות לכמה מוצרים ביניהם חלב וקפה.
התלמידות הקליטו את פרטי המוצרים, שייכו את זה לברקוד. והחלטנו להביא את זה לאליזה שתתנסה במה שפיתחנו. אליזה התנסתה בפיילוט ואמרה שזה ממש עוזר לה והלוואי שזה יתממש.
כך נשמע הברקוד שיצרו התלמידות:
החוויה הייתה אדירה ופנינו לחברות גדולות שמשווקות מוצרי חלב וקפה כדי שישקיעו בפיתוח והטמעת המוצר אצלן, ואנחנו מחכים לתשובה שלהם. כך נוכל לייצר שינוי אמיתי כדי שגם אנשים לקויי ראיה יוכלו לצאת לבדם לקניות. אני מרגישה שעשיתי משהו מדהים כי נתתי לתלמידים משמעות בתקופת הקורונה ובתקופת הסגרים מבחינתי זה היה מרגש", מספרת מונאיה.

"שנהיה עצמאיים ולא תלויים באחרים"

אליזה פרחאת מדלית אל כרמל, היא סטודנטית לתואר שני במדעי המדינה. כשאליזה הייתה בת 13 התפתחה לה בעיה בעצב הראייה שבמהלך השנים הפכה אותה לעיוורת. "לפני שהבנות פיתחו את המוצר הם שאלו אותי במה אתם מתקשים ומה הייתם רוצים לשפר. אמרתי להן שאם אני הולכת לסופר אני צריכה ליווי מפני שאני לא יכולה לראות מה רשום על המוצרים. המלצתי להן שיתעניינו בנושא הנגשת המוצרים לעיוורים. בשבילי זה מאוד חשוב, תמיד מלווה אותי מישהו מהמשפחה כשאני הולכת לקניות בסופר", היא מסבירה.
3 צפייה בגלריה
סיעור מוחות בזום בזמן סגר
סיעור מוחות בזום בזמן סגר
סיעור מוחות בזום בזמן סגר
"הקבוצה הגיעה אליי הביתה ועשינו את הניסוי עם האפליקציה והמוצרים, וממש שמחתי לראות שזה עוזר- מתאר את שם המוצר ותאריך התוקף. אני מקווה שבעתיד יהיו עוד אפליקציות שיעזרו לכל אדם ונוכל להתנייד בחיים כמו כל אדם אחר. שנהיה עצמאיים ולא נהיה תלויים באחרים." מספרת אליזה. "זה ממש עוזר לי להיות לבד בבית ולהרגיש בטוחה. לא צריכה לחכות לאף אחד. כולי תקווה שהאפליקציה הזאת תתפתח ותעזור לעיוורים".
3 צפייה בגלריה
  התלמידות יוזמות הפרויקט יחד עם אליזה פרחאת
  התלמידות יוזמות הפרויקט יחד עם אליזה פרחאת
התלמידות יוזמות הפרויקט יחד עם אליזה פרחאת
שיראז חלבי, תלמידת כיתה ז' שלקחה חלק בפרויקט משתפת: "ראינו שיש אנשים בכפר שלנו עם בעיה של ראייה, ואז אמרנו שנעזור להם לעשות שינוי. אני אוהבת לעזור לאחרים ואני כל כך שמחה להיות חלק מהפרויקט".
חברתה לכיתה, מיראן חלבי, מוסיפה: "היה כיף לקחת חלק בפרויקט ולראות מה יצא בסוף התהליך. שאלנו אנשים עיוורים מה הבעיות שלהם וכך הגענו לפתרון. שמחתי שיכולתי לעזור להם".
גלית יונתן, מנהלת תכנית יוצרים שינוי ישראל מסכמת: "החשיבות של העשייה של בני נוער מקבלת עדיפות עליונה במיוחד בזמן הזה, שכולנו מתאוששים מהסגרים ומתחילים לחזור לשגרה. התכנית נותנת להם את האפשרות להתחבר למסוגלות שלהם ולהבין שהם יכולים ליצור שינוי בסביבתם. ההרשמה לתכנית לשנת הלימודים בעיצומה. התכנית כוללת סדנאות והכשרות שנתיות לבתי ספר ולצוותי חינוך".
צפו בסרטון המסביר מהי תוכנית "יוצרים שינוי":
  • "יוצרים שינוי" היא תוכנית חינוכית בינלאומית, הפועלת ב- 70 מדינות ופונה לאנשי חינוך המעוניינים לאפשר לתלמידיהם להיות יזמים אכפתיים ומעורבים בקהילה. התכנית פועלת בישראל בהמלצת משרד החינוך ומנוהלת על ידי עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון ורותי סובל לוטנברג, מייסדת ומנהלת פדגוגית "יוצרים שינוי" ישראל. להרשמה לתכנית לחצו כאן.