בשיתוף המכון הישראלי לדמוקרטיה
עד לא מזמן, משבר האקלים וההתחממות הגלובלית נראו לנו כמו תחזית רחוקה, שרק הדורות הבאים יצטרכו להתמודד איתם. אבל בשנים האחרונות נושאים אלו הופכים למציאות בוערת ולצו השעה, ותרחישים אקלימיים הרי אסון - קשים אף יותר מנגיף הקורונה -עומדים בפתחתנו ומצריכים לגבש אסטרטגיית פעולה מיידית ומסודרת.
מתברר שמרבית הישראלים לא אדישים כלל לנושא האקלים: 72% מהציבור בישראל סבור שהאנושות בסכנה בשל שינויי האקלים וההתחממות הגלובלית. ו- 54% מאמינים כי המשבר הבא יהיה משבר האקלים. נתונים אלה עלו מסקר מיוחד, שעוסק במשבר האקלים ונערך בנובמבר האחרון לקראת כנס אלי הורוביץ לכלכלה ולחברה, שיתקיים השנה זו הפעם ה-27.
לרגל הכנס שנפתח היום (שני) ובו יוצג הסקר, התארחו באולפן ynet דפנה אבירם ניצן, מנהלת המרכז לממשל וכלכלה במכון הישראל בדמוקרטיה, שערכה את הסקר ביחד עם הילה שואף קולביץ', ודוד יהלומי, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה. צפו בדיון באולפן בראש הכתבה.
"אני שמח מאוד שהציבור מודע לנושא", מברך יהלומי על תוצאות הסקר האופטימיות. "הספירה לאחור החלה. ארגון המדענים הגדול בעולם, ה-IPCC, קבע שאנחנו נמצאים בישורת האחרונה, והעשור הקרוב הוא קריטי למניעת תרחישים הרי אסון. המודעות לנושא היא מאוד חשובה, והיא מאפשרת לנו לנקוט בשורה של צעדים משמעותיים לתיקון המצב".
אחד הצעדים הללו היא תוכנית חילוץ ירוקה למשק הישראלי, שתוצג בכנס, לצד תוצאות סקר האקלים. "מדינת ישראל נרתמה לעניין, ולפני שנתיים קמו צוותים של חמישה משרדי ממשלה, שמשתפים פעולה ביחד למען הצורך הלאומי הבוער", מספרת אבירם-ניצן. "כל תוכניות האסטרטגיה המשקיות נגזרות מהיעדים האלה, כולל תכנון הערים, המבנים, התחבורה, הכלכלה ומשק האנרגיה. זוהי למעשה תוכנית אסטרטגית לכלכלה דלת-פחמן במדינת ישראל".
1 צפייה בגלריה
מחאת האקלים בתל אביב
מחאת האקלים בתל אביב
מתברר שמרבית הישראלים לא אדישים כלל לנושא האקלים.
(צילום: מוטי קימחי)
אמנם הצוותים הממשלתיים המקצועיים עובדים במרץ כבר שנתיים על התוכנית, מציינת אבירם-ניצן, "אבל כל המקצועיות לא תעזור אם לא נרתום את השותפים. והשותפים הם לא רק הממשלה, אלא גם המגזר העסקי והציבור הרחב, שכפי שאנחנו רואים מהסקר, בהחלט מבין את חשיבות הנושא".
דפנה אבירם ניצן, מנהלת מרכז ממשל וכלכלה מברכת על הצהרת רה"מ אבל לדבריה: "אסור לנו להסתפק בהצהרות. מבחן היישום מוטל על הממשלה, והוא כרוך באופן ישיר בהעברת תקציב מדינה, שיוציא לפועל את התכניות האסטרטגיות של כל המשרדים הממשלתיים שעמלים על המתווה למעבר לאנרגיה לא מזהמת מזה למעלה משנתיים".
אבירם ניצן מוסיפה כי: "היום יותר מתמיד ברור שהמשבר העולמי הבא יהיה זה הקשור לאקלים. והציבור מבין זאת - ממצאי הסקר שערכנו לאחרונה עולה שרוב הציבור בישראל מודע לסיכוני ההתחממות הגלובלית, מוטרד מכך וסבור כי על ממשלת ישראל להיערך בהתאם. כאשר הדרך לצמצום צריכת האנרגיה המזהמת ומעבר לאנרגיה ירוקה ויעילה יותר, עוברת דרך הסרת חסמים בירוקרטים ורגולטוריים, בנייה בתקן ירוק, התקנת פאנלים סולאריים על גגות, פיתוח תשתיות של תחבורה ציבורית, רכבים חשמליים, עידוד המגזר העסקי לפיתוח טכנולוגיות של אגירה ואנרגיה מתחדשת, השקעה והתאמת רשת החשמל ועידוד התייעלות אנרגטית".
עמדות הציבור, מוסיפה אבירם ניצן, לא יושבות על וואקום מקצועי. בשנתיים האחרונות מוביל המכון הישראלי לדמוקרטיה בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה, משרד התחבורה, משרד האנרגיה, משרד הכלכלה, משרד האוצר- מנהל תכנון, וארגון ה-OECD תהליך רב מגזרי וחוצה משרדים לגיבוש חזון למעבר לכלכלה דלת זיהום ומשגשגת עד 2050.
סקר האקלים המלא ותוכנית ישראל 2050 יוצגו בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה, אשר ייפתח היום. הכנס ישודר בשידור ישיר באתר המכון הישראלי לדמוקרטיה, ויעסוק, לצד משבר האקלים, בנושאי השעה הבוערים כגון: מדיניות המאקרו כלכלית בשעת משבר כלכלי; שוק העבודה ומערכת החינוך הישראלית; משילות בשעת משבר; חיזוק מוכנות מערכת הבריאות למצבי משבר; ומערכת היחסים שבין השלטון המקומי והשלטון המרכזי.
בין משתתפי הכנס: השרה להגנת הסביבה ח"כ גילה גמליאל, שר הביטחון וראש הממשלה החליפי ח"כ בני גנץ, יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד, שר האוצר ישראל כ"ץ, שר הבריאות ח"כ יואל (יולי) אדלשטיין, סגנית נשיא למחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה פרופ' קרנית פלוג, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה בר-סימן-טוב, נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון ועוד.
בשיתוף המכון הישראלי לדמוקרטיה