צפו בריאיון עם אנה ואלינה פרייפלד ועופר גוטמן מארגון "מסע", באולפן ynet:
אנה ואלינה פרייפלד (24) הן תאומות, רופאות, עולות חדשות שרגילות להתנדב ולעשות הכול ביחד. בעקבות נגיף הקורונה, הן החליטו שהן עוצרות הכול, עולות לישראל ומצטרפות למאבק הלאומי בנגיף.
האחיות פרייפלד הגיעו לישראל מלבוב, אוקראינה, חודשיים לאחר שסיימו את לימודי הרפואה. זאת, במסגרת תוכנית "מסע רופאים", שהוקמה על רקע המחסור ברופאים במערכת הבריאות הישראלית ובמסגרתה מגיעים לישראל מדי שנה כמאה רופאים ממדינות ברית המועצות לשעבר, למסלול שנועד לסייע להם להשתלב במערכת הבריאות הישראלית.
"יצא שאנחנו עושות הכול ביחד", מספרת אנה - "סיימנו בית-ספר מוזיקלי ושרנו במקהלה, למדנו שחמט ושיחקנו בטורנירים גדולים, השתתפנו בחוג התעמלות אמנותית וחוג רכיבה על סוסים, וגם למדנו ביחד רפואה, באותה אוניברסיטה, באותו שנתון, באותה כיתה".
השתיים חוו טראומה בילדות כשאביהן נרצח כשהיו בנות 15. הוא היה רופא מאוד ידוע ומוערך בלבוב, ולאחר האירוע הטרגי הזה הן החליטו ללכת בעקבותיו.
"אנחנו שמחות שבזכות השורשים שלנו יש לנו אפשרות להגשים את החלום – להגיע לישראל ולקבל סיכוי להשתלב במערכת בריאות בין הטובות בעולם", הוסיפה אלינה.
אנה ואלינה הגיעו לישראל בשיא המשבר העולמי על רקע מגפת הקורונה. "באוקראינה חלינו בקורונה ואיתנו גם אמא שלנו. אמא חלתה במצב קשה. מדובר במחלה קשה, שאת השפעותיה הרגשנו לאורך שבועות רבים, אי-אפשר להשוות אותה לשפעת. הגענו לישראל ואנחנו רואות איך אנשים מודעים יותר לאמצעי הגנה נגד המחלה מאשר באוקראינה", אומרת אנה.
2 צפייה בגלריה
אנה ואליזה
אנה ואליזה
אנה ואלינה פרייפלד
"למרות שחלינו בקורונה, אנו מקפידות על עטיית מסכה ושמירת מרחק. יש לנו כמה חברים שעובדים בבתי-חולים באוקראינה שנדבקו וחלו כבר פעמיים במחלה", מדגישה אלינה.

מסע רופאים

אנה ואלינה הן חלק מ-90 רופאות ורופאים שהגיעו לארץ כחלק מתוכנית "מסע רופאים" שבסיומה הם צפויים להצטרף למאות הרופאים שסיימו את התכנית בהצלחה ובימים אלו נמצאים בחזית המאבק בקורונה.
מסלול מיוחד זה נועד להסיר חסמים בקליטתם והוא כולל לימודי עברית אינטנסיביים באולפן ולאחריהם קורס מיוחד שנועד להכינם לקראת מבחני הרישוי וקבלת הרישיון הישראלי לעסוק ברפואה. על פי הנתונים, כ-87% מהרופאים בתכנית עולים לישראל ומשתלבים כרופאים מן המניין בבתי החולים ברחבי הארץ, בצה"ל ועוד.
צפו בכתבתה של שלומית שרביט ברזילי על תוכנית "מסע אקולוגי":
ארגון מסע, מיסודן של הסוכנות היהודית וממשלת ישראל, מביא מידי שנה כ-12,000 צעירים יהודים מ-60 מדינות בעולם, במטרה ללמוד, ללמד, להתמחות או להתנדב בישראל לתקופות של 10-2 חודשים. ב-16 השנים מאז הוקם הארגון, מעל ל-160 אלף משתתפים מגילאי 18- 35 הגיעו לישראל, מתוכם 30% בחרו לעלות ארצה.
השנה, למרות משבר הקורונה, חל גידול משמעותי בביקוש לתוכניות של מסע: ב-36% בתוכניות ההתמחות וב-40% בתוכניות ההתנדבות. נכון להיום בישראל נמצאים כ-7,500 משתתפים ואלפי משתתפים נוספים צפויים להגיע במהלך השנה.
צפו בכתבתה של שלומית שרביט ברזילי על תוכנית "מסע מחול":
הקורונה גרמה לכן לחשוב על העתיד שלכן באירופה ולעשות עלייה?
"תכננו להשתתף בתוכנית 'נעלה' לפני הלימודים, אבל לא הגשנו את הטפסים בזמן אז החלטנו שנסיים את לימודי הרפואה באוקראינה, ונמשיך את ההכשרה כאן". איך זה לעזוב את המולדת שלכן בזמן מגפה עולמית? אנה: "היה קשה לעזוב את המשפחה והחברים, אבל כאן אלו חיים חדשים, ואני מקווה שהמשפחה שלי תוכל להגיע לכאן אחרי שהקורונה תסתיים. יש לנו כבר קרובי משפחה שגרים בארץ. יש לנו כאן דודים ואחיינים". אתן מוצאות הבדל בין מערכות הבריאות של אוקראינה וישראל? אלינה: "כן, זה שונה. לכן קצת יותר קשה לנו, כי אנחנו צריכות ללמוד דברים מסוימים מההתחלה כי הם לגמרי שונים".
2 צפייה בגלריה
אנה ואליזה
אנה ואליזה
"זו הייתה ההחלטה הטובה ביותר שלקחתי בחיי"
אנה: "המחלות הן אותו דבר, אבל האבחנות ודרכי הטיפול מעט שונות". למדתן באוקראינית? אלינה: "למדנו באוקראינית, וכאן אנחנו לומדות ברוסית. חלק מההרצאות באנגלית. אז אנחנו מסתדרות". עד כמה קשה לעשות את השינוי הזה, לימודים, שפה, אנשים? אנה: "אנשים, שפה ומערכת – לא כל כך קשה. בשבילי, ואולי בשביל אחותי, זו הייתה ההחלטה הטובה ביותר שלקחתי בחיי, ללכת ל'מסע'. אנשים מדהימים, ארגון מדהים, אם אתה צריך עזרה כולם יעזרו לך, אם אתה צריך הסבר, יעזרו לך. זו הייתה ההחלטה הטובה ביותר".