בשיתוף בית השנטי
עם ההשלכות של משבר הקורונה העולמי, נצטרך כנראה להתמודד גם בעוד חודשים ארוכים. מדובר לא רק במשבר בריאותי, אלא גם, ואולי בעיקר, בפגיעה כלכלית וחברתית קשה - במשפחות, בעצמאים, בעלי עסקים קטנים כגדולים, אמנים ויוצרים. אבל אחד מהסקטורים שחוו את הפגיעה הנושה ביותר בעקבות הקורונה, הוא מגזר העמותות. בימים כתיקונם, עמותות הסיוע נשענות בעיקר על תרומות פילנתרופיות - ואלה נעצרו כמעט לגמרי עם בוא הנגיף. התוצאה: בורות תקציביים שהולכים ונפערים.
2 צפייה בגלריה
בית השנטי
בית השנטי
דווקא כשהכי צריך - הברז נסגר. בית השנטי
(צילום: בית השנטי)
הפרדוקס הבלתי אפשרי הוא כזה שבו דווקא עכשיו, יותר צעירים ומבוגרים זקוקים לידן המושטת של עמותות, אך אלה נקלעו לקשיים כלכליים והקושי להחזיק את הראש מעל המים מונע מהן לספק את העזרה הנדרשת. "זה לקח קצת זמן, אבל מעט אחרי חודש מרץ השנה נפל לכל העמותות בישראל האסימון שהשמיים נסגרו", מספרת מריומה קליין, מנהלת ומייסדת עמותת בית השנטי. "באבחה אחת הכל נמחק, אין אפשרות לערוך ערבי התרמה בחו"ל, וגם התרומות בישראל הולכות וקטנות בגלל המשבר הכלכלי".
דווקא כשצריכים אתכם יותר מתמיד. "זה הפרדוקס הגדול. דווקא עכשיו בגלל הקורונה, יותר ויותר נערים ונערות מצאו את עצמם מחוץ לבית, מחוץ לסירי הלחץ המשפחתיים בהם הם חווים אלימות, פגיעות מיניות או חוסר יכולת להתייחס אליהם עקב הישרדותם הכלכלית של ההורים. אם בעבר הם התרגלו לקבץ נדבות ברחוב או לאכול מפחי זבל של מסעדות, הרי שכעת אפילו המסעדות נסגרו וזרם הילדים שהגיעו אלינו הלך וגבר. בתוך כל זה גם היינו צריכים לדאוג שהם לא יידבקו או ידביקו אצלנו ילדים ואנשי צוות בקורונה".
תצליחו לשרוד את המשבר? "אין לי ספק שיהיו עמותות שייסגרו השנה, ואני מכירה כמה כאלו שכבר נמצאות בהליכי סגירה. לגבי בית השנטי, היינו אמורים לפתוח בשנה הקרובה בית נוסף בירושלים. הכסף גויס, התרומות הושגו, חלום שמתגשם. אבל אז באה הקורונה וטרפה את הקלפים. אפשר לומר שבעקבות המצב חזרנו לבסיס, לקבל תרומות קטנות של מזון, לצמצם כל דבר אפשרי ורק לוודא שיש מה שצריך לילדים שנמצאים כאן. אנשים עוד לא מבינים איזו מכה אדירה זו לעמותות בכלל, ולעמותות שמסייעות לבני-נוער בפרט, כי בשעה שההכנסות נחתכו - הצורך רק הולך וגדל".
איך מתגברים על הקושי? "בית השנטי קיימת מזה 36 שנה, והדבר שתמיד ייחד אותנו היה העובדה שלא נחנו לרגע על זרי דפנה. אנחנו עובדים יום ולילה על מנת לוודא שהעמותה תמשיך להתקיים ולפעול בצורה רציפה עבור בני הנוער המוצאים אצלנו בית. אחת הדרכים שלנו לעשות את זה הייתה לחבר את שני הבתים שלנו בתל אביב ובדרום לבית אחד סטרילי במדבר, בו כולם עושים את כל החגים והפעילויות כבית הרמוני אחד, באופן שמאפשר לנו לצמצם בהוצאות. הבעיה היא שמדובר על פיתרון זמני ובקרוב נחזור לפעילות הרגילה של שני הבתים כשאין לנו תרומות, וכשהסיוע הממשלתי שלנו מהווה רק רבע מהתקציב הכללי".
2 צפייה בגלריה
בית השנטי
בית השנטי
"באבחה אחת הכל נמחק". מריומה קליין
(צילום: בית השנטי)
אחת הדרכים להתגבר על הפגיעה הקשה בהכנסות, היא אירוע התרמה גדול עבור העמותה. "נכון לעכשיו אחוזי הפניות אלינו גדלים, ומגיעים יותר ילדים מבתים קשים", מספרת מריומה, "אנחנו מלאי תקווה כלפי אירוע ההתרמה המיועד לגיוס תרומות לשנת 2021. מבחינתי יום ההתרמה הזה יכול להציל את החיים של העמותה, ומבחינתנו אנו מבינים גם שאנו צריכים לתכנן את עצמנו עם תקציבים דו-שנתיים, ולהיות ערוכים לכל תרחיש".
מי שחווה מקרוב, יחד עם מריומה, את הנתיב העקלקל אליו נקלע מגזר העמותות בישראל הוא אלדד עוז, מנהל הפיתוח העסקי של העמותה. "הקורונה היא תקופה מאתגרת עבור כולם, כאשר מגזר העמותות הוא אחד הנפגעים העיקריים שלה", הוא מציין. "אם אני אקח את המקרה האישי שלנו, הרי ש-75 אחוזים מתקציב בית השנטי מבוסס על תרומות. זה אומר שאנחנו צריכים לגייס סכום מאוד נכבד".
הברז נסגר לגמרי? "לא לגמרי, אבל יש בהחלט תורמים עסקיים או פרטיים רבים שהדבר הראשון שהם סגרו הוא התרומות וזה פגע בנו מאוד. חצי מהתורמים שלנו הם תושבי חו"ל, וכיום יהודים רבים בארה"ב מבקשים לדאוג קודם כל לקהילות שלהם, וגם מאמינים שיש הרבה בעלי הון בישראל, בעיקר במגזר ההייטק, מה שמייתר לכאורה את התרומה שלהם".
גם אירועי התרמה פיזיים בוטלו. "בהחלט. בעקבות הנחיות הריחוק החברתי נאלצנו לבטל אירועי התרמה המוניים שתכננו מראש, כמו למשל מסע אופניים מסורתי שיוצא משנטי תל אביב לשנטי במדבר – מסע מהמם שבו כל הכבישים נסגרים עבורנו, או פסטיבל של מוזיקה ואוכל בשנטי במדבר, פתיחת אוהל מבקרים ועוד. כל דבר כזה יוצר בור תקציבי, ושמעתי על הרבה עמותות שנסגרו. למזלי בית השנטי תמיד נקטו בקו יצירתי וזה מה שמציל אותנו".
תן דוגמה ליצירתיות הזו. "למשל קיום שיתופי פעולה דרך הרשויות המקומיות, ורתימת בני-נוער בתיכונים למען בני גילם בבית השנטי באמצעות גיוס תרומות, קמפיינים דיגיטליים לגיוס המונים וקמפיינים להעלאת המודעות בקהילות פייסבוק חזקות כמו 'מאמא גורו' ו'השולמנים'".
אתם מצליחים להישאר אוטימיים? "לדעתי, שנת 2021 תהיה קשה לא פחות מהשנה הזאת. בית השנטי ימשיך לשרוד כי יש פה צוות של אנשים שעובדים על הדבר הזה מבוקר ועד לילה. יש המון אנשים שנרתמים ועוזרים לנו מסביב וחושבים יחד איתנו באילו אופנים לגייס את הכספים, ולהמשיך את הפעילות הקסומה המתחוללת מדי יום בבית השנטי".
בשיתוף בית השנטי