בבחירות הקרובות (ג') יעבירו בכאן – תאגיד השידור הישראלי, את סיקור הבחירות ומדגם המנדטים במתכונת שידורים מותאמת עבור אנשים עם מוגבלויות - ציבור החירשים וכבדי השמיעה, ציבור העיוורים ובעלי לקויות ראייה וצופים עם מוגבלות קוגניטיבית. המשדר המונגש יחל בשעה 20:00 ועד השעה 02:00 לפנות בוקר עת מגיעות תוצאות המדגמים הסופיות.
צפו בדוגמא להנגשה קוגניטיבית במשדר הבחירות של כאן:
בחטיבת החדשות של התאגיד החליטו להרחיב את נושא ההנגשה ולקראת הבחירות הם מובילים שיתוף פעולה מיוחד עם אתר "שווים" – אתר חדשות שקם במטרה לקדם את קהילת האנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם ולהיות עבורם בית עיתונאי אמיתי.
במסגרת שיתוף הפעולה יעביר אתר "שווים" בשידור חי את כל המשדרים המונגשים של כאן חדשות באופן סימולטני. בנוסף, הכתב הפוליטי של אתר "שווים", אורן גנור, שהוא לקוי ראייה, יתארח באולפני כאן 11 במהלך יום השידורים המיוחד של כאן חדשות.
2 צפייה בגלריה
משדר בחירות של כאן
משדר בחירות של כאן
צילום מסך מתוך כאן 11 – משדר הבחירות המונגש לחירשים
למעשה, משדר הבחירות של התאגיד הוא המשדר היחידי בישראל המונגש באופן מלא בשלוש רמות כדי להתאים את תוכן השידורים עבור אנשים עם מוגבלויות מכל הקשת:
שידור עם תיאור קולי - לטובת ציבור העיוורים וכבדי ראייה, יעלה ערוץ יוטיוב ייעודי מלווה בקריינות המתארת את המתרחש על המרקע בזמן אמת. הקריינים יתארו את המתרחש לאורך כל השידור וינגישו גם את נתוני המדגמים המוצגים על המסך. הקריינות תתבצע על ידי צוות הספרייה המרכזית לעיוורים ובעלי לקויות ראייה.
צפו בדוגמא למשדר מונגש לחירשים:
שידור בשפת הסימנים - חירשים וכבדי שמיעה יוכלו לצפות במשדר הבחירות בערוץ יוטיוב מיוחד. לאורך השידור מתורגמני כאן יתרגמו וינגישו את הדיווחים, הנאומים והראיונות של משדר הבחירות המרכז. ההנגשה תתבצע על ידי מסך מפוצל (חצי-חצי) ולא על באמצעות חלונית הבועית הרגילה.
שידור בפישוט קולי - עבור כלל האוכלוסייה ובה גם צופים עם מוגבלות קוגניטיבית, יועבר משדר הבחירות בערוץ יוטיוב ייעודי על ידי קריינות בפישוט קולי. משדר בפישוט קולי כולל בין היתר מיקוד ברעיונות מרכזיים, שימוש במבנה תחבירי פשוט והעברת המידע בקצב מותאם.
כל הטקסטים והדיווחים המועברים בשידור חי על ידי המגישים והכתבים יעברו פישוט קולי בזמן אמת כך שהמידע ימסר בצורה פשוטה וברורה. המשדר בפישוט קולי יבוצע בשיתוף צוות המכון הישראלי להנגשה קוגניטיבית של אגודת "עמי" והקריה האקדמית אונו.
צפו בדוגמא למשדר מונגש בתיאור קולי לאנשים עם לקות ראייה:
"הנגשת משדר הבחירות לאנשים עם מוגבלות היא מסר חשוב לשיתוף כלל האזרחים בהליך הדמוקרטי", מסביר אורן גנור, הפרשן הפוליטי של אתר 'שווים'. "כאדם עיוור שייקח חלק פעיל במשדר, תתפלאו לשמוע שגם לאנשים עם מוגבלות יש דעה ולא רק בענייני רווחה וקצבאות. כאן חדשות ואתר שווים יוצרים שיתוף פעולה מעניין שאמור לתת פה ל-15% מהאוכלוסייה ובאמצעות ייצוג הולם בתקשורת, נקדם חברה חזקה ומגוונת יותר".
2 צפייה בגלריה
משדר בחירות של כאן
משדר בחירות של כאן
צילום מסך מתוך משדר הבחירות של כאן
"אנחנו גאים בעובדה שמשדר הבחירות שלנו הוא המשדר היחידי בישראל שמונגש בצורה מקיפה ומלאה עבור אנשים עם מוגבלויות", מוסיפה סגנית מנהל חטיבת כאן חדשות, אילאיל שחר ליס. "כגוף תקשורת ציבורי שמשדר חדשות לכל הציבור בישראל, יש לנו מחויבות לקהל הצופים שלנו שזקוק להנגשה כדי לצרוך את החדשות ולהיות מעודכנים בנושאים שעל סדר היום. לקראת הבחירות הנוכחיות החלטנו להרחיב את נושא ההנגשה ויחד עם אתר 'שווים' נגיע לקהל גדול יותר, אנחנו גם שמחים שכתב האתר המסקר את התחום הפוליטי, אורן גנור, יגיע אלינו וייקח חלק ביום השידורים המיוחד שלנו".