בשיתוף עמותת עלם
את יום הולדתו ה-18 חגג יוני גרין בכפר גמילה, אחרי שנים של התמכרות לסמים ולאלכוהול. שלא כמו צעירים אחרים בני גילו, שעושים צעדים קטנים ובטוחים אל עבר החיים העצמאיים (בגרויות, צבא, טיולים), יוני נזרק כמעט בן לילה לחיים הבוגרים ללא שום רשת ביטחון כלכלית או רגשית.
הוא נולד בארצות הברית למשפחה דתית, שעלתה לישראל כשהיה פעוט, והתיישבה ביישוב באזור ירושלים. "כבר בגיל מוקדם לא הצלחתי להכיל את המציאות שהייתה סביבי – סביבת מהגרים ותרבויות שונות", מספר יוני על הסיבה להתדרדרות שלו. הסביבה הדתית הלוחצת לצד טראומות שחווה בילדותו, הובילו אותו בגיל 10 לאלכוהול. בגיל 13 כבר התחיל להתנסות בסמים קלים, ולאחר מכן בסמים קשים ונרקוטיים. "בגיל 13 יצאתי בשאלה, ואז התחלתי להיכנס לפנימיות ולמסגרות שונות".
את גיל ההתבגרות העביר יוני במצב נפשי רעוע ובתחושות של חוסר תקווה, אך הרצון להתגבר על הטראומות ועל הכאבים היה חזק מהכל, ובגיל 18 החליט להשתקם ולהיכנס לכפר גמילה. "הייתי בקהילה של מבוגרים בכפר, כולם אחרי צבא, חלקם נשואים. כשהם סיימו את הגמילה, כל אחד פנה לערוצים שונים, אם זה עבודה או הכשרות. אני הייתי בין הבודדים שלא היה לו לאן ללכת. לא ידעתי מה לעשות, הייתי אבוד. הרגשתי שאני במלחמת הישרדות".
1 צפייה בגלריה
יוני גרין (מימין) וקובי ביתן מתוכנית הליווי של עלם .
יוני גרין (מימין) וקובי ביתן מתוכנית הליווי של עלם .
יוני גרין (מימין) וקובי ביתן מתוכנית הליווי של עלם .
(צילום: באדיבות המצולמים)

שנייה לפני הנפילה, יוני שמע על תוכנית מיוחדת של עמותת עלם, שמסייעת ומלווה צעירים כמוהו שהיו במסגרות חוץ ביתיות, לנהל חיים עצמאיים ולהשתלב בקהילה מבחינה תעסוקתית, כלכלית ורגשית. בימים אלו יוצאת עלם בקמפיין גיוס המונים גדול, על מנת שהעמותה תוכל להמשיך ולסייע לבני הנוער, הצעירים והצעירות בסיכון. לתמיכה בעלם כנסו.
"אנשים צעירים זקוקים לרשת ביטחון כדי להתנסות ולחקור את החיים העצמאיים ואת הזהות שלהם. בדרך כלל רשת הביטחון הזו היא הבית וההורים. לנוער ולצעירים שאנחנו מלווים בעמותה, אין את רשת הביטחון הזו", מסביר קובי ביתן, מנהל מטה בתחום תעסוקה וליווי אישי של עמותת עלם, שהיה גם הרכז שליווה את יוני בתהליך המרגש אותו החל לפני 3 שנים.
" זו נקודה קריטית בחיים. צעירים שלא מקבלים ליווי או סיוע ברכישת מיומנויות החיים, יש להם פחות כלים והם חשופים לסיכון - אם זה חזרה להתנהגויות סיכון, ואם זה התמכרויות, רצף הזנות, אלימות או עבריינות".
ביתן מדגיש כי תוכנית הליווי של עלם מיועדת לצעירים שרוצים את השינוי ויוזמים אותו. "עם נערים בני 14-15 לרוב אנחנו מתמודדים עם התנגדויות למסגרות, אבל בתוכנית הזו העבודה קורית ביחד. עובדים בנקודה שבה הצעיר נמצא. במקרה של יוני – הייתה לו הרבה חוסר וודאות, הוא לא ידע מה הלאה בחיים שלו. בתוך הקשר הזה, עולים קשיים, שאלות, ומורכבויות, אבל גם מתחילות לצמוח מחשבות ורצונות, שמובילים להתפתחות אישית".
יוני מעיד כי המפגש שלו עם קובי, שליווה אותו באופן קרוב למעלה משנה, הציל אותו. הוא סיים שירות לאומי בתור מדריך בחינוך הבלתי פורמלי, והחל לחיות חיים עצמאיים. "הליווי של קובי כלל הרבה דברים, גם בפן הפרקטי וגם בפן הרגשי. הוא עזר לי לקבוע מטרות, לעמוד ביעדים, גם כלכליים וגם כאלו שקשורים למימוש עצמי. הליווי נמשך שנה וחצי, ובעצם בזכותו הגעתי לאן שאני נמצא היום".

"הקורונה גורמת להתדרדרות בקרב בני נוער וצעירים"

כיום יוני בן 21, הוא מתגורר בעפולה, עובד כטבח במסעדה תאילנדית ולומד סוציולוגיה ופסיכולוגיה במכללה האקדמית עמק יזרעאל. הוא מסתכל על התהליך שעבר בבגרות יוצאת דופן, "היום אני כבר לא רואה את העולם בשחור ולבן. אני מסוגל להזדהות עם אנשים שלא היו מכורים, ולא חוו את מה שאני חוויתי. גיליתי שאני דומה לשאר האנשים יותר ממה שחשבתי".
גם משבר הקורונה, שהביא אנשים רבים לקצה מבחינה נפשית, לא ערער את יוני. הסגר השלישי בפתח, בני נוער וצעירים רבים ימצאו עצמם שוב מתמודדים עם מצוקות שיחריפו, אבל יוני יודע שהוא במקום אחר בחיים. "אני ממשיך לעבוד במסעדה, עברנו לעשות משלוחים. היה לי קשה בסגרים מבחינת הבידוד החברתי, כי זה היה ניתוק מוחלט. אבל בזכות עלם יש לי את היכולות להתמודד עם המצב ולהפיק את המירב. אני לא יודע מה אני הולך לעשות בעתיד, אבל זה מה שלמדתי בעלם, שגם אם אני נמצא במצב של חוסר וודאות, זה בסדר. חוסר וודאות זה חלק מהחוויה לגלות את הדרך".
קובי ביתן מציין כי בניגוד ליוני, שבגר את התוכנית ולמד ליישם את הכלים להתמודד עם תחושות הבלבול וחוסר הוודאות, נערים וצעירים רבים שלא עברו את התהליך, עומדים בפני קשיים ואתגרים, שהוחרפו בצל משבר הקורונה.
"אצל צעירים, חקירת הזהות האישית והיציאה לחיים עצמאיים קורות בתקופת הקורונה במרחב של אי וודאות. קבוצת הגיל הזו נפגעה הכי הרבה מהקורונה, ללא קשר לרמת הסיכון. אין להם מקצוע, ואין להם כלים ומיומנויות לפתח קריירה. הם היו הראשונים להיפגע מבחינה תעסוקתית. בעוד צעירים 'נורמטיביים' אחרים מנצלים את הזמן, אולי החליטו ללכת ללמוד, לנערים שנמצאים בסיכון אין את האפשרויות האלו, ומשם הפתח לחזרה להתנהגויות סיכון פתוח לרווחה".
משבר הקורונה לא רק מעמיק את מצבם ההרסני של נערים ונערות בסיכון, אלא גם מגדיל את מעגל הפונים לסיוע בשל אלימות, מצוקות נפשיות, שימוש בסמים ובאלכוהול וכדומה. בתוך כך, עמותת עלם עצמה, כמו רבים מהעמותות וארגוני הסיוע בישראל, מתמודדת עם ירידה בהיקפי התרומות בשל המשבר. בימים אלו יוזמת העמותה קמפיין, שקורא לעובדים, מתנדבים ובוגרי עלם, להיות שגרירים ולסייע לה להגיע ליעד כספי לגיוס תרומות.
"הארגון שלנו נסמך על תורמים, ואנחנו מוצאים את עצמנו בתקופה הקריטית הזו של הצעירים ובני הנוער, ולא יודעים בעצמנו מה יקרה בשנה הבאה", מעיד ביתן. "אנחנו חייבים לגייס כספים ולהציל את הארגון. זה נשמע דרמטי, אבל זה ממש כך. בשורה התחתונה, כדי שאני ושכמותי נוכל לעשות את העבודה שלנו, אנחנו חייבים את עזרת הציבור".

בימים אלו יוצאת עלם בקמפיין גיוס המונים גדול, "קמפיין שגרירים", על מנת שהעמותה תוכל להמשיך ולסייע לבני הנוער, הצעירים והצעירות בסיכון. לתמיכה בעלם כנסו

בשיתוף עמותת עלם
פורסם לראשונה: 08:45, 24.12.20