מצבה הנפשי של א', נערה ממרכז הארץ, שאחיה הגדול חזר בתקופת הסגר לבית ההורים לאחר תקופה בה לא היה בבית, הדרדר בפתאומיות. ההורים הבחינו בשינוי מובהק שחל בה, ולאחר בירור והתעקשות שלהם התברר שהאח פגע בה מינית מספר פעמים.
הסגר והלמידה מרחוק יוצרים אצל רוב האנשים חוויה רגשית מאתגרת המלאה קשיים רגשיים, קשיים בפרנסה והרגשה קלוסטרופובית. למרות שרבים מתארים את החוויה בסגר כסבירה ואפילו מהנה, יש ילדים עבורם הסגר היה בלתי נסבל: חרדות קשות, מצוקות רגשיות, קושי עם ההורים ועם האחים יש ילדים, כמו א', שאף חוו הזנחה או אלימות פיזית או מינית.
ר', תלמיד כיתה ג' בדרום הארץ, חזר לישון במיטת ההורים בתקופת הסגר הראשון. כשחזר לכיתה והמורה פתחה את נושא המוגנות ברשת בשיעור כיתה, הוא חשף בפניה שנחשף לתוכן מיני אלים ושהוא חרד לגורלו בשבועות האחרונים.
3 צפייה בגלריה
לתת פה
לתת פה
"קווי הסיוע למצוקות נפשיות מדווחים על הכפלה של מספר הפניות"
סיפורם של ר', א' וילדים רבים אחרים הם מרכז פעילותה של עמותת 'לתת פה - תכניות מוגנות לילדים ונוער', העוסקת בשנים האחרונות בהדרכות לעשרות אלפי הורים, מורים ותלמידים בשנה בנושא מוגנות מינית, מוגנות ברשת ואיתור ומענה למצוקות של ילדים.
על פי השירות פסיכולוגי ייעוצי במשרד החינוך במהלך הסגרים בקורונה מגיעות אליהם עשרות אלפי פניות של ילדים והורים עם מצוקות וחרדות, קווי הסיוע למצוקות נפשיות מדווחים על הכפלה של מספר הפניות כמו גם הכפלה של הפניות למוקד 105 הנותנים מענה נגד פגיעות נגד ילדים ברשת האינטרנט.

"רואים אותך"

כדי לסייע לאנשי חינוך, וגם להורים פיתחה את הוובינר "רואים אותך" - 7 סרטונים קצרים חינמים וממוקדי כלים שמטרתם היא לתת למורים והורים כלים לאיתור ומענה לילדים במצוקה.
"דווקא עכשיו זה קריטי", מסביר רן יהושע, מנכ"ל ומייסד עמותת 'לתת פה תכניות מוגנות לילדים ונוער'. "בשלב הזה כשילדים רבים חוזרים לבית הספר אחרי סגר ממושך, אנחנו שואלים מי יראה את הילדים האלה? האם יש להם את מי לשתף? אנו חייבים מבוגרים עם עיניים טובות ועם מסוגלות לתת מענה לילדים אלה. מדובר בצורך קריטי ולפעמים אף מציל חיים. אנו רוצים הרבה עיניים שיוכלו לראות את הילדים האלה ולעזור להם".
3 צפייה בגלריה
לתת פה
לתת פה
"קיימת הכפלה של הפניות למוקד 105 הנותנים מענה נגד פגיעות נגד ילדים ברשת האינטרנט".
הקורונה השפיעה רבות על פעילות העמותה שנהגה לפגוש עשרות אלפי ילדים והורים בשנה ובגלל המצב חדלה. "אמרתי לעצמי 'מה יהיה עם הילדים האלה? מי יראה אותם?'" מוסיף יהושע. "במיוחד בזמן בו כל המערכות נמצאות בעומס ובשוק. ואז חשבתי שהקורונה לימדה את כולנו על הכוח של 'מלמטה למעלה' של הורים רגילים, של מורים אכפתיים שלוקחים אחריות על התלמידים שלהם, שצריך זוג עיניים פשוט שרוצה לראות את הילד מבעד לחוסר הוודאות הכללי", הוא מוסיף.
"שאלנו את עצמנו מהם הכלים שמבוגרים צריכים בשביל שתהיה להם מסוגלות להתמודד עם סיפורים של ילדים ואת הכל ארזנו יחד באופן הכי מדויק ברואים אותך' - שבעה סרטונים קצרים העוסקים בהתמודדות עם חרדות, סימנים למצוקה, חשד לפגיעה, מה יעזור לילדים לשתף ומודל התגובה הטובה של 'לתת פה'".

אז מה עושים?

איך פותחים שיח רגשי עם הילדים והתלמידים על הרווחה הנפשית שלהם' - איזה שאלות נשאל, איך נעשה את זה בצורה כיפית אך ישירה, מה יעזור לילדים לספר לנו?
צפו בסרטון הראשון - הקדמה:

מהם הסימנים האפשריים להתנהגות מדאיגה? מהן הסיבות האפשריות שהתנהגות כזאת תתרחש, מה עלי לעשות כשאני רואה סימנים כאלה אצל ילדים?
איך מציפים קשיים מעל פני השטח? צפו

איך כדאי לפתוח את שיחה מול הילד/ה במצבים של חשד למצוקה או קושי? מה יעזור לי להבין את המצוקה של הילד במקרה שהילד לא רוצה לדבר? מה אעשה אם אני, המבוגר נמצא בחרדה ממה שיכול לעלות?
מה לעשות כאשר יש חשש שילד נפגע? צפו

כאשר ילד מספר על חוויה פוגענית שהוא עבר כדאי להגיב על פי מודל התגובה הטובה - שעוזר לנו להיות ממוקדים בחוויה של הילד ולא בחרדה שלנו בתהליך סדור וברור.
מודל התגובה הטובה - איך להגיב לילדים שסיפרו על חוויה תוקפנית שעברו? צפו

ילדים רבים (וגם מבוגרים) חווים חרדות בימים אלה נלמד כיוונים להתמודדות עם חרדות, מה הילד צריך ממני ומתי כדאי לפנות לגורם מקצועי.
כיוונים להתמודדות עם חרדות של ילדים - צפו

חובת דיווח- כאשר ישנה התעללות או הזנחה של ילד או חסר ישע יש חובה חוקית לדווח למשטרה או לרווחה עם מי נתייעץ במצבים אלו? מה הדרך הנכונה לדווח? האם כדאי לדווח?
חובת דיווח - איך ולמי כדאי לדווח ועם מי להתייעץ

צפו בסיכום:
יהושע הוא חלק מקהילת Roi - רשת בינלאומית של פעילים, יזמים ומנהיגים צעירים המגדירים מחדש מהי מעורבות יהודית עבור הדור הצעיר בחברה הגלובלית.
לחברי הקהילה מגוון רחב של השקפות עולם, מיומנויות ותחומי עניין, אותם הם מתעלים לקידום רעיונות ושיתופי פעולה לחיזוק הקהילות היהודיות ולשיפור העולם בתחומים כמו פוליטיקה, תיקון עולם, כלכלה, תרבות, היי־טק, תקשורת, אמנות ויזמות חברתית.
3 צפייה בגלריה
לתת פה
לתת פה
"לדעת מה הילד צריך ממני ומתי כדאי לפנות לגורם מקצועי". רן יהושע
"התגובות לוובינר בעברית היו מעולות ואלפים רבים של הורים ומורים השתמשו בתכנים כדי לשפר את היכולת שלהם להבין ולעזור למצוקות רגשיות של ילדיהם בעקבות המשבר הנוכחי", הוא מסכם בסיפוק. "לאור פנייה אלינו מבתי ספר בארה"ב ואירופה הוובינר יצא עכשיו באנגלית והופץ לעשרות רבות של קהילות ובתי ספר, הורים ומורים, בשאיפה לסייע לכמה שיותר ילדים בעולם".