בשיתוף המיזם הלאומי מתחשבים
אי שם, במרץ 2020, עם תחילת משבר הקורונה, שב היזם החברתי והטכנולוגי רמי ליפמן מחופשת סקי ישירות לבידוד וכנראה גם עם קורונה. בתוהו ובוהו ששרר באותה עת, אושפזה אשתו בכפייה, בתקופה עמוסה ומאתגרת בחברות הפורטפוליו שלו, שם לב שהוא מוצף בפניות רבות לתרומת מחשבים עבור תלמידים שלא מסוגלים להשתתף בלמידה מרחוק. ליפמן הוא ממייסדי חברת FINAL ודרכה נתרמו בעבר מחשבים רבים אבל כמות הפניות והבהילות הבהירו לו שהפעם צריך לגייס למשימה עוד כוחות.
"נפגשתי עם שחר בר אור, שהיה אז מנכ"ל ווסטרן דיגיטל, והתחלנו לחשוב על יוזמת פעולה שהביאה, בסופו של דבר את הפעילות ל'מתחשבים'", מספר ליפמן. "מאז שהפסקתי לעשות מילואים בחיל האוויר התחלתי לעשות מילואים חברתיים. אני פעיל במספר עמותות וגם במקרה של 'מתחשבים', תרמתי כסף ומחשבים והתחלנו להפיץ הלאה בשוק העסקי והחברתי. "נוצר כאן משהו ייחודי, בשילוב של הרבה גורמים ממגוון אוכלוסיות ואינטרסים שהוגשמו במערך 'מתחשבים' הקיים".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
פרויקט "מתחשבים", שהוקם בברכת נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, ובליווי צוות בית הנשיא, הוא אחד הפרויקטים שמוביל הפורום הכלכלי חברתי, שהוקם לפני כשנה וחצי על ידי נשיאות המגזר העסקי, ארגון הגג היציג של העסקים בישראל וחברים בו מאות גופים, ארגונים וחברות מהמובילים במשק ובמגזר העסקי, מנציגות הבכירה בחברה האזרחית, גופי פילנתרופיה ומשרדי ממשלה, במטרה לייצר שיתופי פעולה אסטרטגיים סביב אתגרי ליבה חברתיים כלכליים.
המיזם הוקם בשיתוף פעולה וביוזמה של מספר חברות ועמותות מובילות, בינהן: ווסטרן דיגיטל , מגדל, פתחון לב, עתידים, עמותת תפוח, קבוצת B2 ועוד. בין הארגונים השותפים המובילים היום, ניתן לראות את אלביט, החברה המרכזית למשקאות, תעשייה אווירית, מחשבה טובה, שינוע חברתי, ידידים בדרכים, תנועת אחריי, תנועת הצופים, בני עקיבא, מפעל אקולוגיה לקהילה מוגנת ועוד.
במסגרת 'מתחשבים' אוספים מחשבים, מסכים וטאבלטים שיצאו משימוש, משמישים אותם חזרה לתפקוד מלא ומשנעים אותם למי שצריך, על פי הנחיות והפניות מדויקות של משרדי החינוך והרווחה. בישראל חסרים כ-200 אלף מחשבים לשימוש ביתי והפרויקט, שהוקם עוד לפני הקורונה ויימשך גם אחריו, במטרה לקדם אוכלוסיות ולאפשר מוביליות חברתית על ידי חיבור דיגיטלי של כולם.
בעיצומו של משבר הקורונה עלה פוסט בפייסבוק, בו ביקשו "מתחשבים" מחברות במשק הישראלי להרים תרומה. קוקה-קולה התחייבה ראשונה ל-1,000 מחשבים מוגמרים, ואחריה הגיבו והתחייבו מאות חברות נוספות לתרומה, עזרה בהקמת מעבדות שדרוג ושינוע המחשבים אל מי שזקוק להם.
6 צפייה בגלריה
הפוסט שהתחיל הכל
הפוסט שהתחיל הכל
הפוסט שהתחיל הכל
(מתוך פייסבוק)

דרוש שת"פ עם המגזר הציבורי

רמי ליפמן נמצא בדירקטוריון של מתחשבים והראייה העסקית והחברתית הרחבה שלו מגביהה לראות מעבר לתרומות הביתיות. כעת הוא מבקש לגייס את המגזר הציבורי למפעל השמשת המחשבים: "זה מיזם חכם כל כך והוא משלב באופן נכון את משרד החינוך והרווחה, ביכולת החלוקה של המחשבים למקומות הנכונים. אני משוכנע שצריך להעמיק את שיתוף הפעולה עם המגזר הציבורי"
ליפמן מספר שבמשרד להגנת הסביבה קיימת קרן לנושאי גריטה ומחזור. "אנחנו רוצים לשלב איתם ידיים, כך שחלק מהכספים בקרן, שמיועדת בדיוק לכך, תעזור להגדיל את כמות המחשבים שניתן להשמיש. בכלל, צריכה להגיע הוראה למשרדי ממשלה, שכל המחשבים שיוצאים משימוש במשרדים ובחברות הממשלתיות, יעברו ישירות לשדרוג ב'מתחשבים'. זה חייב להגיע באמצעות תקנות רשמיות. במקום חוק גריטה, שקיים היום, צריך לחוקק חוק מחזור למחשבים", הוא אומר.
"בחלק מהבתים בישראל, המחשב הוא אמצעי לקידום הבית ועוזר למשפחות שלמות, באמצעות הילדים, להשתתף ולהשתמש בשירותים הדיגיטליים שישראל מציעה. זו צריכה להיות מטרה גם של המשרד לשוויון חברתי ושל ישראל דיגיטלית. זו מטרה נשגבת וחשובה וצעד בדרך לקידום ישראל למאה ה-21 והזדמנות לצמצום פערים בין הסטארט ניישן במרכז לפריפריה החברתית בישראל", הוא מסכם.

כשדרישות הקורונה מתיישבים עם עקרונות הבנק

"הקורונה תפסה אותנו בתחילת שנת פעילות שמלכתחילה מתקיימת בכמה ערוצים", אומרת פנינה שפרינגר, מנהלת קשרי קהילה בבנק מזרחי טפחות. "בשגרה המוטו המוביל את הפעילות הקהילתית שלנו עומד על שוויון הזדמנויות וצמצום פערים בחברה באמצעות כמה ערוצים - ערוץ חינוך פיננסי אצל בני נוער שמתחילים את חייהם, ערוץ עידוד יזמות חברתית בפורמטים שונים, שמעודד חינוך יזמי בקהילות מוחלשות וערוץ נוסף, שמעודד את ערך המעורבות וההתנדבות בקהילה, בה מעורבים עובדי הבנק. אנחנו גם תומכים חיצונית בפרויקטים חיצוניים כמו נוער "לתת" ועידוד בני נוער מתנדבים".
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מחודש מרץ השתנתה כל הפעילות הקהילתית השגרתית של הבנק. "הגיעו אלינו הרבה בקשות לעזרה, כך גם הגיעו אלינו 'מתחשבים'", אומרת שפרינגר. "תמיד פעלנו גם בתחום של תרומת ציוד – ריהוט, מחשבים ותרומות שמגיעות מהעובדים שאנחנו מקשרים עם מי שצריך. השנה הייתה מאתגרת מבחינה טכנית ופיזור העובדים בשל הצורך לריחוק חברתי, תפס את רוב הציוד שלנו אבל מצאנו עצמנו מוצפים בבקשות לתרומות מכל מיני סוגים, ציוד מחשוב היה אחד מהם ואנחנו ביצענו תיעדוף בין הבקשות.
"בשלב כלשהו הגיעה בקשה למנכ"ל הבנק ואם בהתחלה לא הבנתי את היתרון של 'מתחשבים' עד שיחה שלי עם נועם שי, מנהלת הפרויקט. הבנתי ששיקול הדעת של חלוקת המחשבים ב'מתחשבים' הוא זה שמתאים לנו יותר –לנו יש תרומות מחשבים, יכולת ההשמשה והשינוע של 'מתחשבים' משלימים זאת, כך שלנקודת הקצה יגיע מחשב מוכן.
"תחושת השותפות איתם יצרה את החיבור הטבעי שלנו. מתחילת יולי אנחנו מגויסים ותרמנו 50 אלף שקלים לטובת 'מתחשבים' – התרומה שלנו תמשיך גם הרבה אחרי שמשבר הקורונה יסתיים", מסכמת שפרינגר.

"צריך מנהלים שהם מנהיגים אמיתיים כדי לקדם את התרומה"

"לא טריוויאלי שחברה ממשלתית מצטרפת למבצע כזה כי יש עלינו רגולציה מחמירה", אומר אורן הלמן, סמנכ"ל שרות, שיווק ורגולציה בחברת החשמל, גם היא בין החברות והארגונים שתורמים מיכולתם ל"מתחשבים". מי שהתגייס לקידום העניין היה יו"ר הדירקטוריון של חברת החשמל, יפתח רון טל, לאחר אישור מיוחד של רשות החברות הממשלתיות.
"מציאת הפתרון היצירתי דרשה מאמץ", אומר הלמן, "מתחילת הקורונה פעלנו לטובת הלקוחות שלנו בכל מיני דרכים. יש לנו יחידה גדולה של אחריות חברתית בחברה ואנחנו עושים תכניות קהילתיות וחינוכיות להטמעת הערכים החברתיים המשותפים שלנו עם הציבור, גם בשגרה. עבורנו תרומה למי שצריך היא טבעית אבל הייתה דרושה דחיפה משמעותית, וכאן נכנס יו"ר הדירקטוריון שלנו. אנחנו רואים את הציבור ואת האוכלוסיות המוחלשות כבעלי עניין שלנו בתחומים רבים וגם בזה".
הלמן מסביר שהעזרה והערבות ההדדית מול הציבור היא מערכי הליבה של החברה. העובדים של החברה מתנדבים בהמוניהם והחברה פועלת לעזרה, כפי שנהגה לאחרונה בהנגשת זכויות המיצוי לאוכלוסיות מתקשות.
החברה אף התגייסה לתרום ציוד ל"מתחשבים" ותתרום גם לפרויקטים אחרים, בהתאם לצורך בחלוקה שוויונית. "עד סוף 2021 נקצה מאות מחשבים שיצאו משימוש בגלל בלאי. הבלאי נוצר כתוצאה משימוש רב, בעיקר בתקופת הקורונה בה יש שימוש מוגבר בציוד על ידי עובדינו, בגלל העבודה מרחוק. מבחינתנו זו נתינה כתוצאה מהקורונה לטובת נפגעי הקורונה", אומר הלמן.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"היה לנו חשוב שהתרומה תהיה של מחשבים שיחולקו על פי קריטריונים ברורים של הרשויות המקומיות ושל מחלקות הרווחה. כך, המחשבים יגיעו באמת למי שצריך אותם", אומר הלמן ומסכם: "אנחנו מברכים את היוזמה החשובה הזו, שמייצרת ערבות הדדית. בזמן משבר כלכלי בו בעיקר אוכלוסיות חלשות נפגעות, חשוב שגופים גדולים יעזרו במגבלות החוק ויובלו על ידי מנהלים שהם מנהיגים אמיתיים, שיכולים לקדם פעילויות כמו אלה מול הרגולציה".

תורמים לפריפריה החברתית

במרכז הפיתוח של DELL עובדים כ-700 עובדים, שממרץ עושים את זה מהבית ועדיין, החברה ממשיכה לעבוד ולתרום.
"כשהחל משבר הקורונה היה לנו חשוב להירתם למאמץ הלאומי ולאו דווקא להתרכז בערוצים הקבועים שלנו. בפועל, זה התאים גם לפעילות שלנו בימי שיגרה, רק במבט על המדינה כולה", אומרת ליאת מרק, מנהלת אחריות חברתית ב-DELL.
"לאורך השנים אנחנו פועלים לקידום חינוך טכנולוגי בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של מדינת ישראל ברוח של הכלה, סובלנות וסולידריות, כחלק מערכי החברה. העובדים שלנו פעילים בעשיה חברתית משמעותית בעיצוב דור העתיד ומתנדבים במגוון מסלולי התנדבות", אומרת מרק.
החברה והעובדים פעילים בכפרי נוער, מפעילים קהילות של עובדים לקידום רעיונות כמו קידום שילוב ערבים בהייטק בשיתוף עמותת צופן, מפעילים מנטורים שמלווים סטודנטים ומכינים עובדים לראיונות עבודה. לחברה גם תכנית מלגות לסטודנטים וסטודנטיות בחברה הערבית, תכנית לקידום טכנולוגי של נערות וסטודנטיות בלימודים טכנולוגיים, פעילים ב-she codes, פעילים בקהילה הלה"טבית ובתקופת הקורונה חברו גם ל"זכרון בסלון" כדי לנהל שיחות עם מבוגרים שרותקו לבתיהם, במטרה להפיג את בדידותם.
"הפעילות שלנו ב'מתחשבים' התרכזה בחברה הערבית", אומרת מרק. "הבנו ששם יש מצוקה והתרומה שלנו, מלבד מחשבים, התבטאה גם בעובדים שהתנדבו לעזור באופרציה, שכללה שינוע והעברת מחשבים. העובדים גם גייסו מעצמם ומהמשפחות שלהם, מחשבים. כל זה קרה תודות להירתמות של ההנהלות, הן המקומית והן העולמית.
"אנחנו אחרי סבב של תרומת מחשבים ראשון אבל נמשיך ונעשה את זה במסגרת 'מתחשבים' גם אחרי הקורונה, הצורך קיים. אנחנו מעודדים גם חברות נוספות לעשות את זה. זו התרומה של כולנו לצמצום פערים בחברה", מסכמת מרק.
6 צפייה בגלריה
(צילום: Gettyimages)

"לתת זה לקבל וזו לא קלישאה"

חברת "שח"מ מקורות" היא חברה ממשלתית, אבל מאד משפחתית באופייה. כשפנו אליהם מפרויקט 'מתחשבים' עלו הרבה שאלות הנוגעות לדרכי התנהלותם מול מחזור מחשבים לטובת הקהילה. בשל אותה אווירה משפחתית, היה קל להפעיל את כל הגורמים לטובת העניין.
החברה – חברת בת של מקורות - עומדת בחזית הטכנולוגית בתחומה ואחראית על הקמת מערכת תשתיות המתקדמות בישראל. החברה הניחה קווים להולכת מים בהיקף של 20,000 ק״מ ואחראית להתקנתם של כ-3000 מתקני שאיבה ברחבי הארץ ומתמודדת עם כ-1,000,000 נתוני פיקוד ובקרה ביום המגיעים מהמתקנים של החברה. בנוסף, פיתחה והתקינה עשרות מערכות לטיפול במים תוצרת ישראל. יש בחברה כ-500 עובדים, מתוכם כ-230 עובדי מנהלה.
אילן שרר הוא מנהל המחשוב בשח"מ כבר מעל 20 שנה והאחראי לתרומה של מחשבים לפרויקט. "אנחנו חברה מאד ביתית ומשפחתית. אני חושב שזו הסיבה העיקרית שהעניין הזה, של נתינה לחברה, הוא חלק קבוע מחיי החברה", הוא אומר.
"תהליך רענון המחשבים הוא חלק מתפקידי, ומתבצע באופן קבוע משום שמחשבי המהנדסים שלנו צריכים תמיד להיות מעודכנים", הוא אומר. "מאז שיש חוק לגריטה והטמנה של פסולת אלקטרונית, פיניתי את המחשבים באופן שוטף לפי הנהלים. כשפנו אלינו מ'מתחשבים' לא היה ברור איך עלינו להתנהל כחברה ממשלתית. כשקיבלתי אישור של הלשכה המשפטית, יחד עם אווירת הסולידריות שיש כאן, היה ברור שנתרום. המחשבה שיש ילדים שאין להם מחשב ללימודים הטרידה אותי מאד, גם ברמה האישית. האמפתיה והרצון הציתו את המוטיבציה".
6 צפייה בגלריה
ובדי החברה המרכזית באיסוף מחשבים
ובדי החברה המרכזית באיסוף מחשבים
עובדי החברה המרכזית באיסוף מחשבים
(צילום שי אורי)
אחרי ועדה פנימית תאם שרר תרומה של מחשבים עם 'מתחשבים' ושליח של קוקה קולה הגיע לאסוף אותם. "זה סיפוק אדיר ואנחנו נמשיך לעשות את זה ולתרום מחשבים ל'מתחשבים' באופן שוטף. המטרה מקדשת את המאמץ וכל הסיסמאות על כך שנותנים ומקבלים הופכות למציאותיות במקרה הזה", הוא מסיים בסיפוק.
בשיתוף המיזם הלאומי מתחשבים