מקהלת מורן הוקמה ב-1986 במושב בית יצחק שבעמק חפר, על-ידי נעמי פארן, המנצחת והמנהלת המוזיקלית של המקהלה. המקהלה זכתה במדליות זהב בתחרויות, השתתפה בפסטיבלים בינלאומיים, מופיעה עם התזמורות המובילות ומבצעת יצירות מקוריות של טובי המלחינים בישראל. אחת ממטרותיה העיקריות של המקהלה היא הטמעת תרבות השירה בציבור הישראלי בכלל, ובדור הצעיר בפרט.
עם השנים התרחבה 'מקהלת מורן' לשישה הרכבים בגילאים שונים, שש המקהלות משלבות מצוינות בשירה עם פעילות מגוונת למען הקהילה יחד עם ילדים ובני נוער בסיכון, עם נוער בצרכים מיוחדים, ילדים חולי סרטן בבית החולים שניידר ועם אוכלוסיית גיל הזהב.
צפו בסרטון המציג את פעילותה הקהילתית של מקהלת מורן:
במסגרת המדור "מעורבים" המציג פעילים חברתיים מתחומים שונים, נפגשנו עם נעמי פארן (68), מבית יצחק, מייסדת, מנצחת ומנהלת מוזיקלית של עמותת "מקהלות מורן" ו"הבית לשירה בישראל".
כמה זמן את פעילה במקהלה? האם אוהבת את העשייה? האם עוסקת במשהו נוסף במקביל? המקהלה קמה ב-1986, לפני 35 שנים. השירה ככוח מחבר תמיד עניינה אותי וחלמתי על הקמת מקהלת ילדים מצטיינת ואיכותית. רציתי לייצר תדר של תרבות ואחדות, ובזה עסקתי כל חיי. בנוסף, תמיד הייתה בי שאיפה למצוינות ואיכות גבוהה, לצד פעילות וחיבור לקהילה. היה חשוב לי לפתח את המקהלה לעמותה שמתקיימות בתוכה היום שש מקהלות ממגוון אוכלוסיות מגיל 5 ועד בכלל, מתוכן שלוש מקהלות מקצועיות המופיעות בארץ ובעולם. במקביל אני גם שופטת בינלאומית של תחרויות יוקרתיות בעולם, ומוזמנת להוביל כיתות אמן למנצחים ומקהלות.
4 צפייה בגלריה
מקהלות מורן
מקהלות מורן
"למען יצירת חוויה משותפת המהווה מקור לשמחה ולאופטימיות, שילוב בין אוכלוסיות שונות, חינוך לאזרחות טובה ותרומה לקהילה ולזולת". נעמי פארן
ספרי על הרגע הראשון שבו חשבת על שילוב אוכלוסיות שונות במקהלה – איך הגיע? בעקבות מה? בעבר עשיתי סדנת קואוצ'ינג שהוציאה ממני את החזון שלי - חיבור קהילות שמופרדות בחברה, דרך השירה למקהלות שלנו. מהרגע שהרעיון הבשיל בי, יזמתי את כל החיבורים של שש מקהלות מורן שהגיעו להישגים גבוהים ביותר במוזיקה הווקאלית, לחיבור עם אוכלוסיות מיוחדות בחברה הישראלית: ילדים ונוער בסיכון, ילדים ואנשים עם צרכים מיוחדים, חולי סרטן, העדה האתיופית, אוכלוסייה מבוגרת דמנטית, ילדי פליטים וילדים ונוער בחברה הערבית. הפכנו לדגם והשראה לכל המקהלות וחבורות הזמר בישראל ובעולם, ליצירת חיבורים דרך השירה עם אוכלוסיות מוחלשות וליצירת חברה טובה אנושית יותר.
כמה קבוצות משתתפות היום בשת"פ? מהיכן הם בארץ? גילאים? משהו שמאפיין אותם? הפעילות עם הקהילה ולמענה מהווה חלק חשוב ומיוחד בחיי מקהלות מורן. שש מקהלות: "קטנטני מורן", "צעירי מורן" "מקהלת מורן" "הורי מורן" "אנסמבל זמרי מורן" "ואנסמבל ססיליה", משלבות מצוינות בשירה בפעילות מגוונת למען הקהילה יחד עם ילדים ובני נוער בסיכון, עם נוער בצרכים מיוחדים, ילדים חולי סרטן בבית החולים שניידר, פעילות עם הגיל השלישי, "מעון אור" בנתניה וכל הרצף של אנשים וילדים בקרב הצרכים המיוחדים. בכל מקהלה נמצאים עשרות ילדים ומבוגרים.
המקהלות פועלות לאורך שנים למען יצירת חוויה משותפת המהווה מקור לשמחה ולאופטימיות, שילוב בין אוכלוסיות שונות, חינוך לאזרחות טובה ותרומה לקהילה ולזולת. כל אחת מהמקהלות משלבת בפעילותה השוטפת קבוצה בעלת ייחוד מהקהילה. לכל קבוצה נכתבים שירים ויצירות מקוריות.
4 צפייה בגלריה
מקהלות מורן
מקהלות מורן
"פיתוח המצוינות המוזיקלית, כמנוף לקירוב אוכלוסיות טעונות טיפוח אל לב הקהילה"
מהו הערך המוסף שיוצא מהשירה המשותפת? מטרת העל החברתית שלנו היא פיתוח המצוינות המוזיקלית, כמנוף לקירוב אוכלוסיות טעונות טיפוח אל לב הקהילה. השירה מאפשרת ויוצרת קשר בלתי אמצעי בין הזמרים, פותחת לבבות ומחברת ביניהם.
תני דוגמה לפעילות שריגשה אותך במיוחד. במהלך תקופת הקורונה, היה חשוב לי להמשיך ולשמור על הקשר המיוחד בין זמרי מורן לאנשים עם צרכים מיוחדים ויצאתי ב"קול קורא לשיר ביחד", לכל מי שרוצה, צעירים ומבוגרים עם צרכים מיוחדים שחולמים לשיר. העליתי בפייסבוק פוסט מזמין, בעקבותיו הגיעו פניות רבות של ילדים, נוער ומבוגרים עם צרכים מיוחדים, שרק רצו לשיר. תקופה זו, שבה הם היו בסגר, מבודדים וסגורים בבית, גרמה להם רצון עז למצוא את הקשר והחיבור לילדים ואנשים שכמוהם, אוהבים לשיר.
בשל המצב, הם נפגשו בקבוצות קטנות בזום, אנשים עם צרכים מיוחדים וזמרי המקהלה, וביחד הם בחרו שירים, הגשימו וחלומות ויצרו חיבור קסום. נוצרו קשרים מעבר לשעות המפגש שכן הם נתבקשו לבחור שיר ולעבוד עליו כדואט ומשם נולדה חברות, הכלה, עניין ושירה משותפת.
לאחרונה נערך אירוע השיא, שיצר חיבור אנושי מיוחד, בו נפגשו לראשונה הזמרים של מקהלות מורן והזמרים עם צרכים מיוחדים ששרו ביחד בקבוצות בזום. הם הכירו זה את זה, שרו והתרגשו במפגש חברתי מרתק, אמיתי וסוחף, סוף סוף מחוץ למסך.
צפו בסרטון המסכם את הפעילות של "קול קורא לשיר ביחד":
מה התגובות שמקבלים ממשתפי המקהלה ובני משפחותיהם? איך הקהל מגיב? נוצר הקסם דרך השירה בשמחה עצומה שבאה מן הלב כשמתקיים המפגש האנושי המחבר כל כך בקלות בין בני אדם באשר הם. והרי באנו לעולם ליהנות ולשמוח.
מה יהיה השלב הבא בהגשמת החזון? השלב הבא הוא הקמת "הבית לשירה", הראשון מסוגו בישראל, אותו אנחנו מקימים ממש בימים אלו. מקום שישמש השראה ליוצרים, למבצעים, שילובים וחיבורים עם הקהילה ולמענה. בית ייחודי זה, יהווה מרכז אזורי, ארצי ובינלאומי, לכל העשייה הרחבה הזאת. "בית לשירה" יהיה מקום של אומנות אותנטית ופשוטה, אור, צליל, אוויר וטבע OPEN SPACE. בית שיוצרים בו, נפגשים, מקשיבים, חווים ומתחברים, זמין לכל אדם, ידידותי לסביבה ומאפשר יצירת חיבורים אנושיים דרך השירה.
4 צפייה בגלריה
מקהלות מורן
מקהלות מורן
"זמין לכל אדם, ידידותי לסביבה ומאפשר יצירת חיבורים אנושיים דרך השירה" - בית לשירה
האם יש מקום לדעתך, להתערבות ממשלתית במיזם שלך? כן, היינו רוצים שתהיה תמיכה ממשלתית ב"בית לשירה" ובכל העשייה הרחבה כדי שכל החזון והמטרות יבואו לידי ביטוי. כרגע אנחנו מקבלים הערכה ותמיכה שוטפת ממשרד התרבות, אבל לכל הפעילות של המקהלות וגם עם הפעילות שלנו עם הקהילה, זה כמובן לא מספיק. בכדי להגשים את כל החלומות, אנחנו זקוקים לתמיכה נוספת, תרומות ואנשים טובים שיצטרפו לדרך.
האם את מקבלת כסף עבור הפעילות? הפעילות שלי עם הקהילה היא ללא תשלום נוסף.
משהו נוסף שרוצה לספר? אנחנו עובדים היום על יצירה חדשה לכל המשפחה "חיבוק" על פי הספר של דויד גרוסמן, עם כל המשמעות הממוקדת של רצונו של כל אחד באשר הוא, וכן לילדים ואנשים עם ובלי צרכים מיוחדים הזקוקים לחיבוק ולקשר. היה חשוב לנו לממש את היצירה הזו שמתחברת לפרויקטים המיוחדים שלנו של חיבורים דרך השירה ודרך החיבוק הגדול שאנו מעניקים לכל מי שחולם ואוהב לשיר.
4 צפייה בגלריה
מקהלות מורן
מקהלות מורן
"השירה מאפשרת ויוצרת קשר בלתי אמצעי בין הזמרים, פותחת לבבות ומחברת ביניהם"
איך ניתן להצטרף למיזם? באתר החדש של מקהלות מורן, ניתן לראות את כל הפרטים והסיפורים המרגשים על הפעילויות שלנו עם הקהילה, וגם פרטי התקשרות כמובן.
  • ערב הוקרה לנעמי פארן, יתקיים מחר (יום שישי, 11 ביוני 2021, בשעה 10:30) במסגרת קבלת שבת בצוותא תל אביב בהנחיית יואב גינאיו בהשתתפות חיים פרמונט, נעם סמל, שלמה גרוניך, מיריק שניר ומקהלת מורן. לפרטים ורכישת כרטיסים לחצו כאן.