צפו: גילעד סוויט מלמד את אטילה שומפלבי שיעור ראשון בערבית באולפן ynet
הערב (ג') יתקיים אירוע שיא של קמפיין המשותף לארגון "מדרסה" ולעמותת סיכוי, שקורא למשרד החינוך ללמד ערבית. ריאיון באולפן של גילעד סוויט, מייסד ומנכ"ל הארגון, עם אטילה שומפלבי, הפך לשיעור ראשון בפינה חדשה ללימודי ערבית מדוברת.
מרחבא מרחבא, אני התלמיד הראשון שלך, קח אותי לשיעור בערבית. אני בלוק, לא יודע כלום. "מדהים. אותך ואת כל מי שמקשיב, איך אומרים שלום בערבית? מרחבא. אפשר להקפיד על הר' והח', אז 'מרחבא'".
מרחבא. "מעולה, והתשובה תהיה 'אהלן', זאת הטעות הראשונה שאנחנו כישראלים-יהודים עושים היא שאנחנו חושבים ש'אהלן' זה הדבר הראשון שאנחנו אומרים. אבל לא, 'אהלן' זה התשובה, אז יש לנו 'אהלן', 'מרחבא', בוא ננסה, אני אגיד לך 'מרחבא'. מעולה, אני שוב אומר לך 'מרחבא'".
אהלן. "מעולה, איך אתה שואל אותי 'מה נשמע', אתה יודע?"
כיף חאלק? "מעולה, רק ששאלת אותי מה שלום דוד שלך מצד האם. בערבית אנחנו מבדילים בין 'חאל' שזה דוד מצד האם, לעומת 'ח'אל' שזה מצב, ואתה רוצה לשאול אותי 'כיף ח'אלק', מה שלומך, אז תשאל אותי עם ח'".
כיף ח'אלק? מעולה.
2 צפייה בגלריה
גלעד סוויפט
גלעד סוויפט
"כשאנחנו לומדים ערבית בכיתה, בחטיבה ובתיכון, אנחנו לומדים אותה כאילו שהיא לא קיימת סביבנו". גילעד סוויט

זה נשמע לי גם ארוך יותר. "זה נכון שזו תנועה ארוכה. אם היית אומר 'כיף ח'לאק' זה היה הפתרון שלך ואם היית אומר 'כיף ח'לק' זה איך החמוצים שלך או משהו כזה, אנחנו רוצים 'כיף ח'אלק'. מעולה, ואני אענה לך 'אלחמדולילה תמאם', אתה יודע מה זה?"
תודה לאל. "נכון, השבח לאל, זה לאו דווקא מעיד על מידת הדתיות, צריך להגיד, גם אני אומר 'אומייגאד' כשאני נבהל ואני, זה לאו דווקא קשור למידת האמונה שלי באל".
"אלחמדולילה מה היה, "תמאם"? "מעולה, 'תאמם', מילה מאוד בסיסית שמאוד חשוב שכולנו נכיר שאומרת 'בסדר', 'טוב', כזה 'תמאם'. 'ביזאבת', מצוין, אני אמרתי לך עכשיו שזה 'ביזאבת' שזה בדיוק. אז בוא נעשה את שוב אני אגיד 'מרחבא' אתה תגיד לי 'אהלן' אני אשאל אותך מה שלומך ואתה תוכל לענות לי, אז 'מרחבא'".
אהלן. "כיף ח'אלק?"
תמאם. "השבח לאל, מקסים".
אה, אלחמדולילה
"וגם התמאם היה מעולה, והלוואי שהיינו לומדים את כל זה בבתי הספר כי זה מדהים תוך מה, 40 שניות כבר ניהלנו שיחה בסיסית וממש יש את היכולת לעשות את זה וזה מדהים".
תקשיב זה ממש מדהים, ואתה גם מורה מצוין וזה זורם מגניב, הערב יש שיעור ראשון? "הערב יש אירוע שיא של קמפיין שאנחנו מקיימים כבר חודש במדרסה, ביחד עם עמותת 'סיכוי', שבעצם קורא למשרד החינוך ללמד ערבית כמו שצריך, מה זה אומר 'כמו שצריך'? ככה, סוף סוף לבוא וללמד אותנו לתקשר, לא להתמקד בערבית ספרותית כאילו שהיא שפה לא חיה וישנה ועתיקה, אלא אם מלמדים ערבית ספרותית אז ללמד אותה בצורה שתאפשר לנו באמת להשתמש בה, לקרוא ספרים, להתעדכן בחדשות, אבל גם ללמד תקשורת, ללמד את הבייסיק הזה שעשינו עכשיו וללמד את הערבית בתוך ההקשר שהיא נמצאת בו.
ערבית נמצאת סביבנו וכשאנחנו לומדים בכיתה, בחטיבה ובתיכון ואנחנו לומדים אותה כאילו שהיא לא קיימת סביבנו. האירוע היום זה אירוע שמדגים איך ללמד ערבית כמו שצריך, יבואו כמה וכמה וכמה ארגונים מובילים בארץ שמלמדים מאות אלפי אנשים ערבית ופשוט ידגימו איך אפשר ללמד. מה שאנחנו רואים פה במסך אגב זה את אתר מדרסה, אנחנו ארגון, וכבר תנועה חברתית, שמלמדת מאות אלפי אנשים ערבית מדוברת לגמרי בחינם במטרה לתקשר, אנחנו גם משנים את השיח ברשתות החברתיות סביב ערבית מדוברת".
2 צפייה בגלריה
אטילה לומד ערבית
אטילה לומד ערבית
"לא להתמקד בערבית ספרותית כאילו שהיא שפה לא חיה וישנה ועתיקה". גלעד סוויט ואטילה שומפלבי
זה תענוג, שמע, זה פשוט מדהים שהעורך פה בקונטרול אומר לי "בוא נעשה פינה שבועית ללמוד שפה ערבית איתך", פה בתוכנית שלנו, פעם בשבוע, נעשה עד שאצליח לראיין מישהו בערבית בלי שתעזור לי באוזנייה. "פינה שבועית לגמרי תעזור לך בזה וגם להרבה מאוד ישראלים שצופים ואנחנו נשמח לעשות את זה".
שוקראן "עפוואן, בשמחה רבה. אני באמת רוצה להזמין את כולם היום לאירוע ב-18:00, הוא בלייב וזו הזדמנות ללמוד ערבית בצורה מרעננת וכיפית והולך להיות 'מי רוצה להיות מיליונר', מלא דברים מגניבים שכולם מאוד ייהנו מהם".
יופי של דבר גילעד, באמת אחלה רעיון, שוקראן יא זאלמה "ב'זלאמה' נשתמש במקומות מסוימים, אבל 'עפוואן' או 'שוקראן כתיר', זה תודה רבה, ואני אומר לך 'עפוואן' כתשובה. ובטח, הקורסים המקוונים במדרסה פתוחים לכולם, לומדים מהם היום עשרות אלפי אנשים וממש אפשר להיכנס וללמוד".
יאללה, נשאיר משהו לשיעור הבא בשבוע הבא. "אינשללה, אנחנו מוכנים מתי שתרצו".