בשיתוף מפעל הפיס
הם משפיעים על חיינו, מעצבים את עתידנו, מעשירים את עולמנו, אך לא תמיד זוכים להכרה הראויה להם. אנשים פורצי דרך בתחומי התרבות והמדעים הפכו במהלך השנים את ישראל למקום טוב יותר, ובשנת 2001 נוסדה המסגרת שמודה להם על תרומתם: פרסי מפעל הפיס לאמנויות ולמדעים על שם לנדאו, שהזכייה בהם כוללת – מעבר לכבוד ולסיפוק על כך שמישהו מודע לפועלך – גם 150 אלף שקל לכל זוכה.
הפרס הוענק השנה בתשע קטגוריות שונות, ובנוסף ניתן גם פרס מפעל חיים (בשבועות הקרובים נפרסם כתבות על כל הזוכים).
ניב שינפלד ואורן לאור הם הזוכים בתחום המחול. פגשנו אותם בתיאטרון תמונע בתל־אביב. האווירה במקום אפלולית. הוא עומד ריק כבר חודשים רבים בגלל הקורונה. אבל הכל משתנה כשנכנסים לאולם שבו מתאמן צמד הרקדנים-כוריאוגרפים, שאלמלא המגפה היו מופיעים עכשיו בבלגרד, ברלין, אטלנטה ופרו.
3 צפייה בגלריה
ניב שינפלד ואורן לאור, זוכי פרס לנדאו בתחום ה
ניב שינפלד ואורן לאור, זוכי פרס לנדאו בתחום ה
ניב שינפלד ואורן לאור
(צילום: טל שחר)
למרות שעולם התרבות נמצא בסוג של תרדמת ואין הופעות, שינפלד (48) ולאור (49) לא עוצרים לרגע. "אנחנו, כאמנים, מחויבים כל הזמן למצוא תכנים שיפעילו אותנו. זה צריך להיות אקטיבי, לא לשבת רגל על רגל. אתה צריך להיות מעורב בדברים", מסביר לאור.
שינפלד מוסיף: "מתחילת הקורונה עברנו להתאמן במרחב הציבורי. אנחנו מתאמנים על היצירות שלנו בשדרות רוטשילד בתל-אביב, בכיכר דיזנגוף. אנשים עוברים, נעצרים, מסתכלים. אתה רואה שאלה אנשים שלא היו מגיעים לתיאטרון – וזה מרגש אותנו ברמות".
השניים, שעבודתם עוסקת בעיקר בביקורת על סוגיות חברתיות, שינו כיוון. "היום התפקיד שלנו הוא לא לתת ביקורת לחברה הישראלית", הם אומרים, "אנחנו מרגישים שהתפקיד הנוכחי שלנו הוא לתת השראה, לגרום לאנשים להבין שעדיין יש יופי ושמחה בעולם, שיש דבר כזה שנקרא ביחד".
אחרי שני עשורים של יצירה משותפת מוענק להם פרס לנדאו היוקרתי. השופטים נימקו כי הפרס בתחום המחול מוענק להם "על יצירה איכותית, ייחודית ועקבית. הכוריאוגרפיות של שינפלד ולאור פונות לקהל רחב, ובה בעת הן רבות רבדים ומאתגרות פרשנויות בהקשרים של שדות אמנות חוץ-מחולית ושדות ידע מגוונים נוספים. בעבודותיהם הם מתבוננים בשאלות מהותיות ואוניברסליות של ההוויה האנושית ובתמות מקומיות ישראליות, והן מתקיימות בהקשרים החברתיים והפוליטיים של סוגיות כגון זהות, מגדר וגוף".
3 צפייה בגלריה
ניב שינפלד ואורן לאור, זוכי פרס לנדאו בתחום המחול
ניב שינפלד ואורן לאור, זוכי פרס לנדאו בתחום המחול
ניב שינפלד ואורן לאור, זוכי פרס לנדאו בתחום המחול
(צילום: טל שחר)
אי אפשר להתעלם מכך שהפרס ניתן להם בימים לא פשוטים עבור עולם המחול. "מרגש לקבל את הפרס. במיוחד בתקופה הנוכחית", אומר שינפלד, "איבדנו השנה הרבה כספים על הופעות וסיורים שהיו אמורים להיות לנו ברחבי העולם, והתבטלו. אנחנו עדיין נמצאים בתקופה עם הרבה סימני שאלה. זה גם כבוד גדול וגם מאפשר לנו להרים את הראש מעל המים מבחינה כלכלית".
ניב הגיע מתחום המחול ואורן מעולם התיאטרון. הם הכירו לפני 18 וחצי שנה. כבר בשיחה הראשונה הם דיברו על זה שיהיה מעניין לעשות הפקה יחד, אך לא דמיינו שהיצירה המשותפת תהפוך להיות מרכז חייהם. "היצירה המשותפת הראשונה קרתה בפועל שנתיים אחרי שהפכנו לזוג", מספר אורן, "ניב עבד על דואט שבו הוא רקד עם רקדנית, וחודש לפני הבכורה הוא הרגיש שהדואט קצת כבד והזמין אותי לחזרות כדי שאכניס לדואט קצת הומור. העבודה המשותפת בסטודיו הייתה מאוד מוצלחת. היה לנו כיף ביחד, אהבנו את מה שיצא, והביקורות והקהל שיבחו. אז לקראת ההפקה הבאה כבר עבדנו יחד מתחילת התהליך, כבר משלב התכנון של היצירה. ובהפקה הבאה שאחריה – "ג'ורונה", היינו יחד לראשונה על הבמה: ארבע רקדניות, ניב, ואורן בתפקיד דראג קווין". מאז, השניים אחראים על 12 הפקות שיצרו עבור עצמם ועוד עשרות עבודות שיצרו עבור להקות אחרות.
האמנות שלהם אינה רגילה. "מה שאנחנו עושים זה 'מחול' בכותרת שלו, אבל אנחנו יותר אוהבים לקרוא לזה 'פרפורמנס'", אומר שינפלד, "זה נוגע גם בתיאטרון ולפעמים יש שירה, לפעמים יש התנהגות יומיומית, או דיבור. תוכלו למצוא ביצירות שלנו ריקודי עם, צעדי קאובויז, בלט. אני לא חושב שיש דבר שלא יכול למצוא את עצמו בעבודות שלנו".
3 צפייה בגלריה
ניב שינפלד ואורן לאור, זוכי פרס לנדאו בתחום ה
ניב שינפלד ואורן לאור, זוכי פרס לנדאו בתחום ה
ניב שינפלד ואורן לאור
(צילום: טל שחר)
האינטראקציה עם הקהל היא דבר מרכזי עבורם. "קשה לנו לייצר מחול בדיגיטל", אומר שינפלד, "מבחינתי הצורך זה קודם כל לחבר את האנשים. בשתי העבודות האחרונות שלנו אנחנו מושיבים את הקהל נסביב, מזמינים אותו להיות קרוב יותר לאירוע. הקהל זה חלק מהתפאורה. אנשים מסתכלים אחד לשני בעיניים. חשוב לנו להנכיח את האירוע החי".
מה החלום שלכם?
"החלום שלי שנהיה באותו מקום בדיוק, רק עם הבדל של הבנה של עוד כמה דברים על הדרך. שניגע בדברים שלא התנסינו בהם עדיין, צורות הופעה חדשות, שנגדל בתוך הדבר. זה לא בהכרח אומר שנשב עכשיו במשכן לאמנויות הבמה של 2,000 איש ונעשה הופעה. זה לא הכיוון. המטרה שלנו היא לדבר עם הקהל, לגעת בו", אומר שינפלד.
ולאור מסכם: "את התחושה שמתקבלת כשזרים מתכנסים ביחד בתוך אולם כדי לחוות חוויה אמנותית ביחד שום דבר לא יכול להחליף. אני מאמין בזה ממש".
בשבועות הקרובים, כאמור, נכיר את שאר הזוכים. "ידיעות אחרונות" ו־ynet חברו למפעל הפיס על מנת שנוכל להציץ לתוך עולמותיהם המרתקים. ודווקא בעידן זה, כשתלאות היומיום כה מעיקות עלינו, נעים להפליג לרגע לעולמות כה יצירתיים ואופטימיים.
"היום, יותר מתמיד, אנו רואים צורך עמוק להוקיר ולציין לשבח את העשייה החשובה של פורצי הדרך בתחומי המדע והאמנות", אומר יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי, "נמשיך ללוות ולתמוך אותם בכל עת מתוך הבנת החשיבות והתרומה העצומה של המדענים והאמנים לרווחתם של אזרחי ישראל".
בשיתוף מפעל הפיס