בשיתוף מפעל הפיס

לקראת יום כדור הארץ הבינלאומי החל היום, התגבש מיזם לאומי רחב היקף שמטרתו לנקות את השטחים הפתוחים ברחבי ישראל. המיזם, "ניקיון המיליון", נוצר בהתארגנות משותפת של גופים רבים, ביניהם מפעל הפיס, רשות הטבע  והגנים, קרן קיימת לישראל, הרשויות המקומיות, המועצות האזוריות והחברה להגנת הטבע.
החזון המרכזי של המיזם הוא לייצר לראשונה תהליך ארוך טווח ומתפתח שיהווה "גלגל תנופה" לאומי שיתפרס על פני כחמש שנים. מטרתו היא להעמיק את המודעות הציבורית לנושא ולעודד את הקהילה והחברה הישראלית להיות שותפים מלאים בשמירה על ניקיון היערות והטבע וטיפוח של סביבה נקייה.
יום כדור הארץ הבינלאומי יהווה אירוע ראשוני להשקת הפרויקט, במסגרתו יצאו קבוצות רבות, בהשתתפות יותר מ-‭10,000 ‬ מתנדבים מכל רחבי הארץ, מצפון ועד דרום, מרשויות מקומיות, תנועות נוער, תלמידים, חברות ומגזרים מגוונים לפעילות ניקיון בשטחים הפתוחים.
2 צפייה בגלריה
מצטרפים בכל גיל
מצטרפים בכל גיל
מצטרפים בכל גיל
(צילום: דוברות ניקיון למיליון)

בנוסף, תתקיים בשאר ימות השנה פעילות  כלל-ארצית, במטרה לרתום את הרשויות המקומיות ואת הקהילה למחויבות לניקיון בשטחים שבקרבת הרשויות. כמו כן, יבוצעו פעילויות הדרכה והכשרה לנציגים ומובילים בקהילה.
לדברי מטה "ניקיון המיליון", "המיזם הזה גדול בחשיבותו מכל מיזם שהיה עד כה בנושא מכיוון שמדובר בשטחים שקרובים ליישובים, ולמעשה ללב של כל אחד ואחד. יחד עם הציבור אנחנו שואפים להגשים את המטרה לשינוי התודעה והמודעות של כל אחד ואחד מאיתנו, כתושבים החיים בארץ הזו, על מנת שלכל אזרח יהיה אכפת מהמרחב הפרטי והקהילתי שלו וכך ליצור הנעה  לפעולה".
נוי דיין, תלמידת כיתה י"א בבית ספר  אורט חולון: "בחרתי להשתתף במיזם הזה כי  היום הזה מאוד חשוב עבורי. לדעתי, עלינו,  בתור אזרחי המדינה, לשמור עליה, להגן על יופיה ולטפח אותה כדי שגם הדור הבא בארץ  יוכל ליהנות ממנה. המורה שלי, מירי מעוז, מלמדת אותנו את הערכים של שמירה על  ניקיון הארץ, שקיבלנו עוד מתקופת התנ"ך, ואני שמחה לממש אותם היום כשאני מנקה את האזור הקרוב למקום מגוריי".
לדברי מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול  גולדשטיין, "נושא ניקיון הארץ מעסיק את  רשות הטבע והגנים ימים ולילות. לפני שנתיים הבנו שאם לא יהיה שינוי בתודעה הארץ תמשיך להיות מלוכלכת. יזמתי פנייה אל השותפים לפרויקט על מנת לחולל שינוי בנושא הניקיון. שיתופי הפעולה עם כלל הגורמים הם הדרך היחידה שבה נוכל להתחיל לשנות את המצב. אני קורא לציבור  הרחב להצטרף למיזם לטובת כולנו".
2 צפייה בגלריה
מנקים ברחבי הארץ
מנקים ברחבי הארץ
מנקים ברחבי הארץ
(צילום: דוברות ניקיון למיליון)

יו"ר הקרן הקיימת לישראל, אברהם דובדבני, מוסיף: "אנחנו שמחים וגאים להשתתף  במיזם המבורך של 'ניקיון המיליון' ולעודד  נושאים שקק"ל חרטה על דגלה, כמו קיימות ושמירה על הסביבה. נושאים אלה מבטאים  את מהותה של קק"ל, על פי האמנה שיש לה עם ממשלת ישראל מאז הקמת המדינה. אנחנו מזמינים את עם ישראל כולו לבוא ולהירתם לפרויקט, וביחד נהפוך את ישראל  לנקייה יותר".
גם יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, קורא לציבור להירתם לחזון. "השלטון המקומי גאה להיות שותף בפרויקט ולקחת  חלק משמעותי במיזם 'ניקיון המיליון' כנדבך נוסף בפעילות הנרחבת למען איכות הסביבה והשמירה על סביבה נקייה ומטופחת", הוא אומר. "ראשי הרשויות בכל רחבי הארץ מקדמים חינוך לניקיון ושמירה על הסביבה כחלק משינוי תפיסה תרבותי למען איכות החיים שלנו ושל הדורות הבאים. אני בטוח שהחיבור למיזם המבורך הזה יהווה מכפיל כוח ביכולת לרתום את הציבור  למטרה חשובה זו".
יו"ר מפעל הפיס, אביגדור יצחקי, אומר: "מפעל הפיס גאה להוביל יחד עם הרשויות המקומיות, קק"ל ורשות הטבע והגנים את המיזם המקסים שבו נתחבר כולנו יחד למען מטרה אחת נעלה - שמירה על מרחבי ארצנו היפה ועל הכדור שעליו אנחנו חיים. אנחנו קוראים לציבור לצאת לטבע, להצטרף אלינו ולקחת חלק במשימה חינוכית, ערכית, התנדבותית וחברתית, ובכך להפוך לשותפים מלאים בשימור יופיה של ארץ ישראל ונופיה. מפעל הפיס ימשיך לפעול ולהשקיע משאבים רבים בטיפוח המרחבים הפתוחים למען רווחתם של תושבי הרשויות המקומיות  וכל אזרחי ישראל".
יו"ר מרכז השלטון האזורי, שי חג'ג', סיכם: "המועצות האזוריות מחזיקות את רוב השטחים הפתוחים במדינת ישראל ועושות ככל יכולתן לשמור על השטחים האלה לצורך רווחת הציבור בישראל כולו. השלכת הפסולת ולכלוך השטחים הפתוחים הם אחד האתגרים המשמעותיים ביותר איתם אנחנו מתמודדים מדי יום. אנחנו שמחים מאוד על השותפות הרחבה של כל הגורמים, וקוראים לציבור לגלות אחריות ולהירתם למשימה  הלאומית לניקיון המדינה".
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף מפעל הפיס