אחרי קריירה ענפה ו-20 שנות אקדמיה, פרופ' קנט קזלו השאיר הכול מאחור והפך למנהל המקצועי של עמותת אלי"ע (ארגון לקידום ילדים עם עיוורון או לקות ראייה) המפעילה גנים שיקומיים לילדים בעלי לקות ראייה או עיוורון, והיא הגוף המוביל בישראל המתמחה בטיפול מקיף לילדים ולמשפחותיהם.
בריאיון לרגל ה"בליינד דיי" (יום המודעות לאנשים עם עיוורון ולקויות ראייה בישראל) המצוין היום (6.6), הוא מספר כיצד התאהב במקום, בצוות ובילדים ואיך התקדמות של ילד משאירה אותו לא אחת בפה פעור.
צפו בכתבתה של פייגי שטרן על גן אלי"ע בפתח תקווה:

איך הגעת לעבוד בעמותת אלי"ע?
השנה הייתה 2017 ואני כבר הייתי לקראת סוף הקרירה האקדמית שלי, אחרי 20 שנים כמרצה לאופטומטריה וכמנהל המרפאה לאימון חזותי בבר אילן ועוד שנים רבות בקליניקות. לא יכולתי לדמיין, בהיותי כבר בשנות ה־70 לחיי, שאני עומד לקראת אתגר חדש.
נולדתי עם קום המדינה, גדלתי וחונכתי בארצות הברית. למדתי לתואר ראשון בביולוגיה, תואר שני בפסיכולוגיה ותואר שלישי באופטומטריה. ב-1979 עליתי לישראל. סניף אלי"ע פתח תקווה נמצא חמש דקות הליכה מהבית שלי, אבל עד לפני כמה שנים לא הכרתי את המקום. חבר אופטומטריסט סיפר שמנהל הסניף מחפש אדם עם תכונות מסוימות, וכך יצאתי לדרך חדשה.
6 צפייה בגלריה
ילדים בפעילות בגני אלי"ע
ילדים בפעילות בגני אלי"ע
ילדים בפעילות בגני אלי"ע
(צילום: אלי"ע)
מי מטופל באלי"ע?
אלי"ע מטפלת היום בכ-150 ילדים ומקבלת את כולם ללא הבדל דת וגזע. יש לנו חמישה סניפים של מעונות יום שיקומיים, הכוללים פיזיותרפיסטיות, מרפאות בעיסוק, קלינאיות תקשורת, מדריכות ראייה, מטפלות ועובדות סוציאליות ועוד ועוד, כולם עובדים יחד כדי לקשור את כל החושים ולתמוך בראייה הקיימת.
בקבלה למעון אנחנו לא מסתכלים רק על מסמך רפואי, אלא מקיימים ועדת קבלה מיוחדת במטרה להכיר את המשפחה ואת הילד, לשמוע את הסיפור שלהם וכך לדעת היכן אנו יכולים לסייע. במעון, לצד קווים מנחים כלליים, אנחנו בונים לכל ילד תוכנית לימודים אינדיבידואלית המותאמת לו.
מהו תפקידו של המנהל המקצועי באלי"ע?
תפקידי כמנהל המקצועי באלי"ע אינו לטפל בעיניים. אנחנו למעשה נכנסים לתמונה לאחר שהרופאים עשו כל מה שהם יכלו. תפקידי להביא את הילד לפוטנציאל הראייה המקסימלי שלו. ישנם מקרים שבהם ילד מגיע אלינו עם שרידי ראייה, אך מצוי בחוסר תפקוד, תלותי לחלוטין, כמו עיוור לחלוטין, ואנחנו מסייעים לו להתקדם, לפתח אותו ולשכנע אותו שגם ב-30% ראייה אפשר להתקדם.
6 צפייה בגלריה
ילדים בפעילות בגני אלי"ע
ילדים בפעילות בגני אלי"ע
ילדים בפעילות בגני אלי"ע
(צילום: אלי"ע)
מערכת הראייה היא המערכת החושית המורכבת והמשמעותית ביותר לאדם מיום היוולדו והיא בעלת השלכות רחבות על כל תחומי ההתפתחות והתפקוד. היכולת למקד מבט, לקבל מידע מהסביבה הקרובה ולהבחין בין דמות לרקע משפיעים על יכולתו של התינוק לפתח עצמאות וניידות, קשר עין עם אדם קרוב משפיע על יכולותיו התקשורתיות והחברתיות.
ילדים עם לקויות ראייה משמעותיות מתקשים בהשגת אבני דרך התפתחותיות בתחום המוטורי החיוניות להבנה ותפיסה של הסביבה, התפתחות יכולת משחק וחקירה וחיקוי ומיומנויות חברתיות.
איך משפיע עיוורון על התפתחות הילד?
עשירית מהילדים במעון הם עיוורים לחלוטין, ואנו מפתחים את היכולת שלהם להיות עצמאיים. לעיתים קצת קשה להאמין עד כמה אנו מצליחים, אני רואה כיצד ילד עיוור לחלוטין רץ בדשא, ונדהם מהרגע. למעשה, מחקרים מראים שאותו חלק במוח המופעל אצל אדם רואה, כלומר הדמיון הוויזואלי שלו, קיים גם אצל אדם עיוור כשאתה מתאר לו דבר מה.
אצל אדם עיוור הדמיון הוויזואלי פועל בעזרת החושים האחרים שמשלימים את התמונה, כך למשל חוש המישוש מעביר מסרים לאזור במוח שאחראי על הדמיון הוויזואלי. קצת קשה להאמין, במיוחד עבור אדם כמוני שהשלים את לימודיו לפני כמעט חמישים שנה, אך המדע התקדם היום כל כך הרבה עד כדי כך שישנם פיתוחים של השתלת חיישנים ברשתית המאפשרים לעיוור לראות צורות.
6 צפייה בגלריה
פרופ' קנט קוזולו
פרופ' קנט קוזולו
"אני רואה כיצד ילד עיוור לחלוטין רץ בדשא, ונדהם מהרגע". פרופ' קנט קזלו
אנו עובדים על היכולות של הילדים לפתח את החושים השונים שלהם כדי לקדם את הדמיון הוויזואלי. את הילדים הבוגרים, בני ארבע עד שש, אנחנו מכינים לקראת מסגרות ההמשך, בין היתר ללמידת כתב ברייל והכרת העזרה של כלבי נחייה. לצד זאת ממשיכים לעבוד איתם על חידוד החושים הקיימים והגברת חוש המישוש.
ישנם ילדים עם לקות ראייה עם מעט מאוד שרידי ראייה, שאינם לומדים להשתמש בהם. ככל שהילדים גדלים ומתפתחים, המיומנויות הנדרשות מהם ילכו ויעלו וידרשו דיוק רב יותר ושימת לב לפרטים. אם לא ישמרו ויפתחו את השימוש בשרידי הראייה, תפקוד הראייה ילך ויחמיר והם עלולים לאבד את שרידי הראייה לחלוטין ולהגיע למצב עיוורון מלא.
6 צפייה בגלריה
ילדים בפעילות בגני אלי"ע
ילדים בפעילות בגני אלי"ע
ילדים בפעילות בגני אלי"ע
(צילום: אלי"ע)
איך אפשר לשפר את תפקוד הראייה אצל ילדים?
תתפלאי, אבל העבודה על תפקוד ראייה נעשית בחדר חשוך לחלוטין, נטול כל גירוי חיצוני כמו אור, צבע, תנועה ורעש – חדר חושך. החדר הזה הוא אחד הכלים האפקטיביים ביותר לשימור שרידי הראיה, שם הם ילמדו לעקוב אחר גירויים, לשלוח אליהם יד ולפענח מהם ומה מקורם.
בחדר חשוך קיימת היכולת לשלוט בגורמים סביבתיים המשפיעים על תפקוד הראייה כמו תאורה, שדה ראייה, תנועה ועומס, וכך לייצר את התנאים האופטימליים ביותר לעבודה על שרידי ראייה.
החושך מנטרל את העומס הוויזואלי ומאפשר התמקדות בגירוי המואר, כשהמטרה היא למקד את תשומת הלב של הילדים לחוש הראייה דרך גירויים חזותיים. ילדים עם לקות ראייה רואים גירויים אך לא תמיד מבינים מה הם רואים. למעשה ילדים עם לקות ראייה רואים את הפרטים לפני שהם רואים את השלם.
צפו בטיפול בחדר חושך:
אילו טיפולים מותאמים נוספים קיימים?
טיפול נוסף ומאוד ייחודי ומותאם לילדים עם לקויות ראייה הוא טיפול בהידרותרפיה - טיפול שיקומי במים. הטיפול נותן מענה לקושי בתפקוד הפיזי. בטיפול נעזרים בתכונות המים כמו ציפה, התנגדות, לחץ הידרוסטטי, זרמים והולכת חום, כדי לשפר יכולות מוטוריות ולהעניק לילדים פידבק וגירוי חושי.
6 צפייה בגלריה
ילדים בפעילות בגני אלי"ע
ילדים בפעילות בגני אלי"ע
ילדים בפעילות בגני אלי"ע
(צילום: אלי"ע)
המים מאפשרים פידבק רב חושי, יש להם טעם וריח, צליל ותחושה והם עוזרים לילדים להכיר את הגוף שלהם – את הגבולות שלו ואת היכולות שלו. לילד שלא רואה, ולא ראה את הגוף שלו, קשה לפעמים לדעת מה הם הגבולות הפיזיים של הגוף ביחס למרחב.
התחושה של התנועה בתוך המים והצלילים שהמים יוצרים במגע עם הגוף מחדדים את החושים של הילדים. המים לא רק עוזרים בהבנה של הילד את הגוף שלו אלא גם עוזרים לו לשפר מיומנויות שקשה יותר לתרגל אותם מחוץ למים. מיומנויות כמו הליכה ויציבה. המטרה היא, כמובן, שלאחר שהילד ילמד את המיומנויות הללו בתוך המים, השרירים שלו יתחזקו מעט והוא יוכל להתחיל לתרגל זאת גם מחוץ למים.
איך מלמדים את הילדים להתמצא במרחב שמחוץ לגן?
אחת המטרות הראשונות במעלה היא לתווך לילדים את העולם. במסגרת קבוצת ניידות הילדים יוצאים מהאזור המוכר שלהם ומגלים את הסביבה. הם נחשפים לשפת המדרכה, לספסלים, לסניף הדואר הקרוב, לגינה, למכולת השכונתית, לריחות המאפייה וזיהוי המוצרים בתוך המכולת. כל זאת על ידי חוש המישוש ותיאור מתמיד של הצוות של כלל הפעולות שנעשות כדי שיבינו כל הזמן מה קורה.
6 צפייה בגלריה
ילדים בפעילות בגני אלי"ע
ילדים בפעילות בגני אלי"ע
ילדים בפעילות בגני אלי"ע
(צילום: אלי"ע)
מה אתה מקבל מהעבודה שלך?
בתקופת הקורונה חלק מהפעילות נעצרה, אך המשכנו לקיים תוכניות להורים ולתינוקות כדי לסייע להם להתכונן לקראת הגן, תוך מתן עזרה של עובדת סוציאלית. המצב שבו יש בבית ילד עיוור מורכב מאוד, קיימת אשמה רבה, ניכור ופחד בקרב ההורים, האחים והאחיות, ואנו מעניקים להם תמיכה. גם הצוות זקוק לתמיכה רבה, שכן מדובר בעבודה לא פשוטה. כשאנחנו מצליחים לקדם את הילד אנו מתמלאים בשמחה, אך לא אחת, גם כשישנה התקדמות משמעותית היא נמצאת מתחת לפני השטח, ולא רואים תוצאות. וכן, קורה גם שילד לא משיג התקדמות, אבל אנחנו יודעים שעשינו את המקסימום. העשייה בצוות זה מה שמייחד אותנו, כל אחד עובד מהזווית שלו ויחד אנחנו תורמים להתקדמות הילד.
אחרי כל מה שעברתי, היום, אני מביא את כל מה שלמדתי ועשיתי בחיי לאלי"ע - המחקר, ההרצאות, אפילו זה שאני סבא בא איתי. אחרי קריירה ארוכת שנים אני מרגיש שזוהי השליחות שלי.