בשיתוף עמותת "רוח טובה" מקבוצת אריסון
הרבה דברים משונים צמחו בקורונה, חלקם הפכו חיים לאנשים ואחרים פשוט יצרו קהילות מיטיבות וטובות. אחת מהן היא קהילת הנשים של אור יהודה, שהוקמה כדי להיטיב עם אנשי העיר בסגרי הקורונה והפכה למפליאה בעשיית טוב והפצתו סביבה בעיר ומחוצה לה.
"כשפרצה הקורונה, אזרחים ותיקים כמעט לא יצאו מהבית. כך גם היה באור יהודה. מתנדבים שלנו ישבו לפתע בבית ומצבם של המבוגרים בכלל הגיע למצב נפשי עדין ומורכב", מספרת שירי גבאי, מנהלת מחלקת התנדבות עירונית באור יהודה, הפועלת תחת "נפגשים" מרכזים קהילתיים. "חיפשנו פעולות התנדבות מהבית עבור אותם אנשים ובפרויקט ארצי של "החברה למתנסים – באים לטוב" יש כבר שנים פרויקט קהילה סורגת עם קבוצות של מתנדבות בכל הארץ שסורגות יחד אז החלטנו לנסות ולהרים אותו גם אצלנו". את מה שקרה מכאן לא צפו בעירייה.
4 צפייה בגלריה
סורגות מתנות באהבה
סורגות מתנות באהבה
לא מפסיקות לסרוג
(צילום: מיקי בן ארי)

כדור הצמר מתחיל להתגלגל

לשירי לא היה תקציב בשלב הזה אז היא פרסמה בפייסבוק שהיא מחפשת תרומת צמר. הפניה הגיעה לאורית מדנס מרמת השרון, שלה נותרו חבילות מעיסוק קודם והיא תרמה שקים של צמר לעירייה וכך בעצם החל הפרויקט להתגלגל.
"נסענו למתנדבות, שהגיעו אלינו בפרסום עירוני מפה לאוזן, חילקנו להן צמר והחלטנו שהפרויקט הראשון יהיה סריגת כובעי צמר ורודים לקבוצות נשים שמתמודדות עם סרטן השד ורצות בקבוצות שנקראות "גם אני רצה"", מספרת שירי ומשם התקדם הפרויקט וקבוצת הנשים, שכוללת כ-30 מהן, המשיכה לסריגת צעיפים וכובעים לילדים במחלקה האונקולוגית לילדים בתל השומר וגם לקשישים בעיר והן אפילו סרגו צעיפים וכובעים למחלקת התברואה העירונית שנמצאת בחוץ גם בחורף.
בשלהי הקורונה, כשהיה ברור שהקבוצה הזו היא כבר קהילה, הגיע ראש העיר לברך את כל מתנדבות הסריגה והקבוצה החלה להיפגש פעם בשבוע במכללה העירונית של "נפגשים". אז חל גם מהפך והמתנדבות לקחו לידיהן את היוזמה לאתר פרויקטים ולבצע אותם.

בובת התמנון שעוזרת לילדים לגדול

בדנמרק סרג אב לבתו, שנולדה בטרם עת, בובת תמנון. למרבה הפלא, ככל שבתו שיחקה יותר בבובה, ערכיה הבריאותיים הוטבו ובובות תמנון הפכו לטרנד סריגה עולמי.
4 צפייה בגלריה
סורגות מתנות באהבה
סורגות מתנות באהבה
סורגות מתנות באהבה
(צילום: מיקי בן ארי)
כשהסורגות מאור יהודה שמעו על כך, הן החליטו לאמץ את הפרויקט, אבל סריגת בובות דורשת מיומנות שיש ללמוד וכך, לאחר שחיפשו מורה, הגיעה אליהן גל שלומאי בת ה-18, שהיא בת לרופאה בכירה בפגיה בהדסה עין כרם. היא לימדה אותן לסרוג בובות בכלל ובובות תמנון בפרט. מאוחר יותר עשו את דרכם כ-80 תמנונים סרוגים לפגיה של הדסה עין כרם.

בובה סרוגה לכל ילד וילדה

"אז החליטו המתנדבות לתרום לילדי הגנים בחינוך המיוחד בעיר", מספרת שירי על הסורגות האקטיביות, "יצרנו קשר עם מנהלת מחלקת גני הילדים בעיר, נוגה נדלר, והיא חיברה אותנו ל-20 גני תקשורת וגנים שפתיים בעיר. עשינו מפגשים עם אחת הגננות שלימדה אותנו יכולות תקשורת וכל זוג מתנדבות סרגו בובות ונכנסו לסדנת יצירה לילדים, בסופן, בחר כל ילד בובה מאלו שנסרגו". בעיר גברה דרישת הגנים ליצירות הסורגות הנחושות שהמשיכו לפזר טוב ויופי.
"הבנות המקסימות הגיעו אלינו לגן עם הרבה שמחה. הן התאימו את הפעילות לגן שלנו וסיפרו בסבלנות רבה את הסיפור שלהן והקריאו לילדים סיפור. לאחר מכן הן קיימו פעילות יצירה עם הילדים שהייתה חווייתית ומהנה. הילדים נהנו ממנה מאוד והתרגשו לקבל בסוף את הבובות הסרוגות המושקעות. זו הייתה פעילות חווייתית ומושקעת וכולנו נהנינו מאוד", אמרה לנו איתאל קידר, גננת מ"גן יען", גן תקשורת בחינוך המיוחד.
4 צפייה בגלריה
סורגות מתנות באהבה
סורגות מתנות באהבה
מתאימות את הסריגה לפעילות
(צילום באדיבות רוח טובה)
מיכל נקש היא מתנדבת שמרכזת את פעילות הסורגות בעיר כבר כשנה וחצי והיא סיפרה לנו, שהיא מאד אוהבת לסרוג "אבל יותר מזה אני נהנית לראות את השמחה בעיניים של מי שמקבל מאתנו את התוצרים. שמחנו מאוד להגיע לגני הילדים, לפגוש את המלאכים הקטנים ולהעניק להם את הבובות שסרגנו עבורם. הילדים חיבקו אותנו באהבה והיו מאושרים, ואנחנו היינו מאושרות עוד יותר", היא אומרת על המיזם המקסים.

לא עוצרות את המסרגות

אבל המתנדבות הסורגות לא נחו עם הפרויקטים שלקחו על עצמן.
"אחת המתנדבות שלנו היא סבתא לנכד שמרכז פרויקט חיילים בודדים אז הן סרגו 70 כובעים שחורים וירוקים לחיילים. מתנדבת אחרת הביאה קישור לכפר לילדים החולים במחלות קשות – 'כפר נהר הירדן' – ועכשיו אנחנו מתארגנות לסריגה של עשרות בובות דובי עם לב, שכל ילד מקבל כשהוא מגיע למקום", מספרת שירי ומוסיפה: "אני מלאת התפעלות מרמת המוטיבציה והדינמיות של משתתפות הפרויקט. הן לקחו אחריות ועושות את עבודת החניכה למתנדבות חדשות ומוכיחות ערבות הדדית, ובמקביל גם מיטיבות עם הקהילה הכללית.
"גם החוויה של החיבוק מהעירייה ומהחברה למתנ"סים, שמאפשרים לפרויקט הזה להתקיים, בכסף ובהקצאת מקום לכל הפרויקט המקסים הזה, מחממת את ליבי. התחושה היא שזו רק תחילת הדרך ויהיו עוד פרויקטים מדליקים בעתיד והרבה טוב יצא מהקבוצה הזו החוצה", אומרת שירי בהתרגשות.
4 צפייה בגלריה
סורגות מתנות באהבה
סורגות מתנות באהבה
חיבוק חם לכולם מהסורגות
(צילום: מיקי בן ארי)
ב"יום המעשים הטובים" שיתקיים ב-14 במרץ, מתנדבות 'קהילה סורגת' בשיתוף מחלקות "נפגשים" מרכזים קהילתיים והיכל התרבות של אור יהודה, מזמינות את ילדי גני החינוך המיוחד לבוקר כיף שייקרא "כולנו שווים כולנו תושבים", בו יהיו סדנאות יצירה, מוזיקה ובית קפה מותאם לילדים ומיוחד במינו.
"מאז ומתמיד הרעיון של יום מעשים טובים היה לשים זרקור על עשיית הטוב, כדי לחבר את מעגלי הטוב ולהעצים את האור בעולם - וכך נעשה גם השנה בהשתתפות מיליוני בני אדם ב-110 מדינות", אמרה יוזמת יום המעשים הטובים, שרי אריסון. "אני מאמינה כי אם נחשוב טוב, נדבר טוב ונעשה טוב – העולם שלנו ייראה אחרת".
יום מעשים טובים חוזר ב-14 במרץ, עם כל הדרכים לעשות טוב. היכנסו לאתר יום מעשים טובים ומצאו את הדרך שלכם להשתתף. נעשה טוב, יהיה טוב. יום מעשים טובים מנוהל על ידי עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון, המציעה מגוון דרכים לעשות טוב ולהתנדב לאורך כל השנה.
הכתבה פורסמה ב"ידיעות אחרונות"
בשיתוף עמותת "רוח טובה" מקבוצת אריסון