המבנה העתיק ב"אם הקבוצות" התעורר לחיים: האורווה המיתולוגית ששימשה את הפרידות והסוסים של חלוצי עמק הירדן ומי שהקימו את קיבוץ דגניה א' לפני יותר מ-100 שנה - הפכה בחודשים האחרונים למרכז קליניקות, המשמש עשרות מטפלות ומטפלים שפונו מבתיהם בגליל העליון.
"עד שפרצה המלחמה עבדתי 'פול טיים' והייתי שם דבר בתחומי. היה לי קהל של מאות מטופלים מכל הארץ וגם ממדינות אירופה ומארה"ב בהם טיפלתי דרך הזום", אומרת דינה דבורה קינן (55), נטורופתית ותיקה בעלת קליניקה לטיפולים בקיבוץ הגושרים, שבו היא מתגוררת עם בעלה ושלושת ילדיה.
4 צפייה בגלריה
משמאל: האורווה הישנה, מימין: מרכז הטיפולים המחודש
משמאל: האורווה הישנה, מימין: מרכז הטיפולים המחודש
משמאל: האורווה הישנה, מימין: מרכז הטיפולים המחודש
עם תחילת המלחמה קינן ומשפחתה פונו מביתם שבקיבוץ, המרוחק כשלושה ק"מ מגבול לבנון. הקליניקה הסמוכה לבית נסגרה אף היא, והמשפחה עברה להתגורר בבונגלו בחוף דור.
"גרנו שם במשך חודש וחצי, ומשם עברנו לדגניה א' ומאז אנחנו כאן כבר שלושה חודשים וחצי", היא מתארת. "לאורך כל התקופה הזאת העברתי הרצאות חינמיות על נטורופתיה בזום, ובמקביל ניסיתי לקבל מטופלים בבונגלו, אבל לצערי הניסיון לא צלח גם בגלל התנאים שבהם גרנו וגם בגלל שלא היו לי את הכוחות הנפשיים לטפל באנשים. הייתי מותשת מכל מה שמתרחש מסביב".
עם המעבר לדגניה, היא מספרת, חזרו גם הכוחות הנפשיים והיכולת שלה לטפל באחרים. "בדגניה אני גרה בדירה קיבוצית של פעם, ולמרות זאת המעבר לכאן גרם לי להרגיש בבית אחרי תקופה של נדודים, והחזיר לי את הכוחות לקבל שוב את המטופלים שלי לצד מטופלים חדשים".
4 צפייה בגלריה
האורווה המיתולוגית של דגניה הפכה לקליניקה למפונה מהגליל העליון
האורווה המיתולוגית של דגניה הפכה לקליניקה למפונה מהגליל העליון
קינן בפתח הקליניקה שלה בדגניה א'. "בהתחלה לא היו לי את הכוחות הנפשיים לטפל באחרים"
(צילום: באדיבות המועצה האזורית עמק הירדן )
קינן יצרה קשר עם מטפלים נוספים שפונו ליישובים בעמק הירדן ונמצאים בסיטואציה דומה לשלה, במטרה להקים מבנה משותף שבו יפעלו חדרי טיפולים לטובת כל אותם מטפלים שפונו מבתיהם. "גיליתי שבימים אלו מתגוררים בעמק הירדן מעל ל-100 מטפלים ומטפלות שפונו מבתיהם בגליל העליון - מעובדות סוציאליות ומטפלות רגשיות, דרך מדקרים ומטפלים בתזונה, ועד מאמנים ומנחות הורים", היא מספרת.
הנחישות של קינן ושל שאר המטפלים המפונים, בסיוע המועצה האזורית עמק הירדן - התגלו כיעילים במיוחד, והשבוע נפתח מרכז הטיפולים החדש במבנה הישן בדגניה א'. המבנה המוזנח, שעם הקמת הקיבוץ שימש כאורווה ובהמשך כמכבסה עד שננטש, עבר שיפוץ והתאמה על ידי המועצה וכעת פועלות בו חמש קליניקות, ובהמשך יתווספו שתיים נוספות. זאת, בנוסף לאולם המרכזי שעתיד לשמש להרצאות וסדנאות.
4 צפייה בגלריה
האורווה המיתולוגית של דגניה הפכה לקליניקה למפונה מהגליל העליון
האורווה המיתולוגית של דגניה הפכה לקליניקה למפונה מהגליל העליון
אורווה, מכבסה וכעת מרכז טיפולים. המבנה המיתולוגי בדגניה
(צילום: באדיבות ארכיון דגניה א')
"פתחנו את המרכז רק לפני כמה ימים וכבר יש לנו כ-30 מטפלים, כולם מפונים מהגליל שנקלטו ביישובי עמק הירדן. בנוסף, יש לנו מטפלים מיישובים בגליל העליון שלא התפנו, אולם המטופלים שלהם התפנו והם מגיעים לכאן כדי לטפל בהם וליצור המשכיות טיפולית", אומרת קינן. "חברי דגניה, וגם אנחנו, מתרגשים מאוד מכך שהצלחנו, למען מטרה טובה וראויה, להחזיר לחיים מבנה עתיק ששימש את חלוצי עמק הירדן", היא מסכמת.
"קהילת דגניה מאמצת בחום את מפוני הגליל והעוטף שהגיעו אלינו", אומר יוסי ורדי, דור שלישי למייסדי הקיבוץ. "ילדי דגניה גדלו על המבנה הזה כמכבסה, ובימים ההם היא עבדה על קיטור וצמוד אליו עבד מכון קיטור. עכשיו המקום יהפוך למרחב טיפולי, וישמש מטפלים מפונים כמקום תעסוקה בעמק הירדן".
4 צפייה בגלריה
עידן גרינבאום ראש המועצה האזורית עמק הירדן
עידן גרינבאום ראש המועצה האזורית עמק הירדן
גרינבאום, ראש המועצה האזורית עמק הירדן
(צילום: אחיה ראב"ד)
עידן גרינבאום, ראש המועצה האזורית עמק הירדן, מצטרף לדברים ומוסיף כי: "מיד כששמענו על היוזמה של דינה - סייענו בכל מה שיכולנו; השקענו בשיפוץ המקום ובצביעתו, ועזרנו לה במציאת הריהוט.
"מאז 7 באוקטובר, קלטנו בזרועות פתוחות כ-5,000 מפונים בעמק הירדן. החובה שלנו היא לסייע להם בכל מה שניתן ולראות בהם תושבים שלנו", אומר גרינבאום. "אנחנו עושים זאת באמצעות ליווי אישי וקהילתי עבור המפונים, על ידי סדנאות, פעילויות וקורסים שונים, וגם ביצירת הזדמנויות עסקיות כמו מרכז הטיפולים בדגניה. אנחנו מאחלים לכולם שיחזרו לבתיהם במהרה, אבל עד שזה יקרה - דלתנו בעמק הירדן תמיד פתוחה עבורם", הוא מסכם.