בשיתוף ארגון פתחון לב
יום ראשון 8.10.23, בשעת ערב, כמעט 36 שעות לאחר תחילת מטחי הטילים הכבדים מרצועת עזה ובוקר השבת השחורה, בטי מזרחי מאשקלון, בת 34, עושה את דרכה עם בעלה וחמשת ילדיהם, בהם פעוטה בת 9 חודשים, מאשקלון לדירת חדר במרכז תל אביב. בדרך לשם, המשפחה עוד מספיקה לעבור בצפון תל אביב, כדי להביא את התרופות שהשיגו עבור ביתם החולה במחלה נדירה - הסיבה המרכזית להחלטה שלהם להתפנות מאשקלון.
"הכל התחיל ב-7 באוקטובר, יום שבת, שידעתי שיום למחרת אני אמורה להגיע לקחת תרופות עבור הילדה, שהם בשבילה כמו אוויר לנשימה, כמו פרח לב הזהב מהסיפור המפורסם. אבל המרפאות פה היו סגורות והתחלנו במרתון של טלפונים לבתי החולים ולקופות החולים ברחבי הארץ כדי לנסות ולהשיג אותן. לאף אחד לא היה מלבד בצפון תל אביב", מספרת בטי.
"החלטנו לעזוב את אשקלון בעיקר בגלל הטיפולים"
בתה הפעוטה של בטי, בת 9 חודשים כאמור, מתמודדת עם מחלה נדירה בשם תסמונת אייקרדי, שאובחנה אצלה בגיל חודשיים, הגורמת לפרכוסים ולמוות בהינתן שהפעוטה לא תקבל את הטיפול. "המחלה גורמת לעצירה בהתפתחות, לפיגור מאוד קשה ולבעיה נוירולוגית מאוד מאוד קשה, היא אומרת. "אני צריכה להיות איתה 24/7 אחרת זה עלול לסכן את חייה. היא מטופלת שלוש פעמים ביום בתרופות ואסור לי לשכוח לתת לה את התרופות. כרגע היא גם נמצאת תחת טיפול סטרואידים ומדוכאת מערכת חיסונית, כך שהיא לא יכולה להיות באף מסגרת ולא יכולה להיות ליד אנשים. אסור לחשוף אותה למחלות אחרות".
בטי ממשיכה. "החלטנו לעזוב את אשקלון לתקופה הזו לתל אביב בעיקר בגלל הטיפולים של הילדה שמטופלת בבתי החולים שניידר ווולפסון, ככה אני יכולה להתנייד איתה למרחק יחסית קצר עם תחבורה ציבורית לא תחת מתקפות טילים או אזעקות. ההתמודדות מאוד קשה, אם זה הנסיעות לבתי החולים, הבדיקות, להשיג את התרופות, הכל הופך כרגע למאוד קשה ומאוד מורכב. להיות בתקופת מלחמה עם תינוקת שהיא 100% סיעודית זה דבר שהוא מאוד מורכב. זה ממוטט ומתיש וצריך לאסוף הרבה כוח".
"אשקלון בימים האלה ממש סגורה. המחלקה להתפתחות הילד לא פעילה בעיר, גם לא מרפאות החוץ. אפילו רפואת ילדים לא הייתה. זה מצריך אותי לקחת טיפולים פרטיים ועם כל מה שלא בסל, מדובר באלפי שקלים, לפעמים עשרות אלפי שקלים מדי חודש, מה שמביא אותנו לגייס כספים בתקופה הזו", היא מספרת.
3 צפייה בגלריה
ד"ר יאיר זלוף
ד"ר יאיר זלוף
ד"ר יאיר זלוף ז"ל, שנהרג במהלך הלחימה
הרופא שטיפל בבת ונהרג בלחימה
על כל אלו, המשפחה פגשה גם את השכול שבמלחמה הנוכחית. "הגענו לתל אביב כדי להיות קרובים יותר לרופאים שלה, והנה אני פותחת חדשות ומגלה שהרופא שלה בבי"ח שניידר, ד"ר יאיר זלוף, נהרג. ד"ר זלוף ז"ל, רופא מצטיין וחוקר בינלאומי פורץ דרך, נהרג בלחימה בעוטף עזה כאשר שימש מ"פ בפלוגה הכירורגית 5377 של חטיבת 401 של חיל השריון. בן 32 היה במותו. "זה אובדן גדול", היא אומרת בדמעה. "הוא טיפל בה בשבעת החודשים האחרונים, תמיד ידע להרגיע, תמיד ידע לומר מילה טובה, להרגיע, לחבק, איש מדהים. תמיד טיפל בה בצורה הכי מקצועית ומסורה".
בחזרה ליום ראשון 8.10, בלילה, רכבה של המשפחה מגיע לבסוף למקום בו ילונו בשבועות הקרובים, שבע נפשות בדירת החדר הקטנה שבן משפחה הצליח להשיג להם. כמה ששבועות לאחר מכן, הם באכסנייה בתל אביב, בחדר אחד ומיטות קומותיים מרובות. כאן פוגשים אותם מתנדבי פתחון-לב שמביאים להם סלי מזון, נוטרילון, חיתולים ומחיות גרבר לתינוקת וארגזי סיוע מלאי מוצרי הגיינה וטואלטיקה.
"יש לי עוד ארבעה ילדים בבית שאני צריכה לטפל בהם"
"יחד עם הטיפול בילדה, יש לי עוד ארבעה ילדים בבית שאני צריכה לטפל בהם, וההתמודדות איתם היא יומיומית. להעסיק אותם, לדאוג להם, ללמידה שלהם, להוצאות של הבית, שכל ההלוואות וההורדות ירדו, להכנסה, התיסכולים שלהם, זו באמת תקופה לא פשוטה לאף אחד מאיתנו", היא אומרת. החברים בבית רחוקים מאיתנו, אנחנו מנסים לתקשר בשביל הילדים כמה שניתן ואפשר, וכמובן המשפחה".
למרות הקושי והאתגרים, היא מצליחה להגניב חיוך קטן שכולו אופטימיות. "אנחנו נמשיך להיות חזקים. אנחנו עם של נתינה, של אהבה. אנחנו ננצח בזכות האחדות שלנו ונהיה כאן ביחד לנצח", אומרת בטי. "עם חיוך על הפנים לשמחה בלב, אני מודה לפתחון-לב על התמיכה ועל כל הדברים הטובים שקיבלנו. אני מאחלת שיקבלו בחזרה פי כמה וכמה. אלופים".
3 צפייה בגלריה
מוקד "זכות בקלות": סיוע טלפוני למיצוי זכויות בלחימה
מוקד "זכות בקלות": סיוע טלפוני למיצוי זכויות בלחימה
מוקד "זכות בקלות": סיוע טלפוני למיצוי זכויות בלחימה
"הבית הפך להיות בסיס צבאי"
יחד עם הסיוע שממשיך לזרום מ'פתחון-לב' למשפחות המפונות, יישובי הדרום והצפון וחיילי צה"ל, ממשיך הארגון לפעול עבורם גם עם המוקד למיצוי זכויות 'זכות בקלות', בסיוע למיצוי זכויות בנושאים שסביב המלחמה.
בין אלפי הפונים במהלך השבוע האחרון, הייתה גם ל', שהיא ומשפחתה התפנו ממושב שוקדה ימים בודדים לפני שהוחלט לפנות את המושב לאילת. ל, נשואה עם ילדה בת כ-10 סיפרה כי "המושב נמצא כ-5 דקות מבארי וכפר עזה. כמה ימים אחרי השבת השחורה, כוחות הביטחון תפסו אצלנו שני מחבלים בפרדס שמול המושב".
"אחרי שנחשפנו לזה, וביחד עם רעש פגזי הטנקים ממש בפתח הבית שלנו, ארזנו כמה דברים ופשוט יצאנו. נסענו לאילת ביחד עם עוד משפחה שיש לה ילדים, בלי אפילו לסגור מלון. כלום, רק לנסוע לכמה ימים. ביום ראשון קיבלנו הודעה שסוגרים לנו מלון באילת ומאז אנחנו פה", היא מספרת.
ל' פנתה למוקד 'זכות בקלות' לאחר שבעלה קיבל אינספור שיחות טלפונים מהעבודה שהוא צריך להגיע כי הוא חיוני ולאחר מכן גילו בתלוש השכר כי קיבל משכורת על חצי חודש במקום משכורת מלאה. "בעלי אמר להם שהבית הפך להיות בסיס צבאי, שהוא לא יכול לעזוב אותי ואת הילדה עם החרדות ולנסוע לעבוד באזור העוטף והדרום", אומרת ל'.
"במוקד 'זכות בקלות' דיברתי עם נציגה שהרגיעה אותי, עשתה בדיקות ואמרה שמגיע לו משכורת מלאה. אנחנו נמצאים תוך כדי תהליך טיפול וממתינים גם למתווה של הממשלה, אבל אני מרגישה שאנחנו בידיים טובות", סיכמה ל'.
3 צפייה בגלריה
פתחון לב
פתחון לב
ממשיכים להעניק מכל הלב למשפחות המפונות וללוחמים
ממשיכים בגיוס התרומות למשפחות וחיילי צה"ל
גם השבוע המשיכו להגיע ארגונים לתרום ולהתנדב במרלוג החירום של 'פתחון-לב' בראשון לציון, ביניהם עובדי חברת סנו שהגיעו בהמוניהם לסייע באריזת חבילות סיוע עם אלפי מוצרי ניקיון וטואלטיקה שתרמה החברה.
למרלוג הגיעו משאיות עמוסות במוצרים המובילים של סנו, אותם החברה תרמה למשפחות מפונות, תושבים שנשארו בבתיהם ביישובי הדרום ולחיילי צה"ל וכוחות הביטחון, אותם כאמור ארזו העובדים לאלפי חבילות סיוע.

בשיתוף ארגון פתחון לב
פורסם לראשונה: 07:00, 13.11.23