האוכלוסייה היהודית של אוקראינה כוללת כ-200,000 יהודים החיים כיום במדינה, והם מרוכזים בעיקר בקייב ובמערב אוקראינה (68,000); במזרח אוקראינה, הכוללת אזורי עימות (100,000); ובאודסה ודרום אוקראינה (30,000) וכוללת בין השאר אלפי קשישים נזקקים ומשפחות עניות.

גיוס מתנדבים ותרומות:

המועצה הישראלית להתנדבות יחד עם הג'וינט, והארגון ההומניטרי היהודי הבינלאומי (JDC-FSU), נרתמים לסייע לחברי הקהילה היהודית באוקראינה. יודעים לדבר רוסית/אוקראינית ופנויים לשיחות טלפון? זקוקים לעזרתכם. לא דוברים רוסית ומעוניינים לסייע? מוזמנים לתרום למען יהודי אוקראינה.
4 צפייה בגלריה
בית היתומים באודיסה
בית היתומים באודיסה
בית התמחוי של חב"ד זקוק לסיוע
בקייב פועל מרכז קהילתי של הרב מרקוביץ' ואשתו אינה, המפעילים כחלק מבית חב"ד בית תמחוי התומך בקשישים, חלקם ניצולי שואה, בית ספר ובית כנסת. בימים האחרונים פונו מרבית חברי הקהילה, אולם קשישים רבים לא יכלו להתפנות. משפחת מרקוביץ' נשארה בשטח איתם. הם מתבצרים כרגע במרכז הקהילתי עם חברי הקהילה ואוקראינים שביקשו סיוע.
ענבל פרוינד, יזמת חברתית המתמחה בהקמת מערכות לפיתוח משאבים בארגונים חברתיים ויועצת אסטרטגית לקרנות פילנתרופיות, מגייסת תרומות לסיוע לבית חב"ד קייב.
"במקום אין מקלט", מסבירה פרוינד. "בכסף הראשוני שכבר גויס הם שכרו שומרים, אבל צריכים עוד הרבה עזרה. הם זקוקים לסיוע בתרומות לקניית מזון, מזרנים ובעיקר כדי לשכור חברת שמירה טובה שתגן עליהם".
  • סיוע כספי והודעות תמיכה, ציורים של ילדים וכל דבר שיכול לחזק את התמיכה ומביע סולידריות עם הקהילה ניתן לשלוח למייל: inbala1@gmail.com.
בנוסף דרושים מתנדבים דוברי רוסית למשלחת סיוע של מקו"ם (מועצת הקהילות המשימתיות), שתגיע לגבול אוקראינה. ונאספות תרומות עבור בית היתומים באודסה שבו חיים 120 יתומים יהודים המטופלים על ידי חב"ד וזקוקים למזון, שתייה, גנרטורים ושמירה.
4 צפייה בגלריה
בית היתומים באודיסה
בית היתומים באודיסה
בבית היתומים באודסה - זקוקים למזון, שתיה, גנרטורים ושמירה.
חברות ההייטק הישראליות פועלות למען העובדים באוקראינה
לחברות הייטק ישראליות שונות ישנן עובדים הממוקמים באוקראינה. לאור המצוקה שבה הם נתונים כעת, החליטו חברות שונות לעשות ככל יכולתן להקל עליהן.
חברת BigID שפיתחה פלטפורמה לניהול ואכיפה של מדיניות פרטיות המידע ברשת, מפעילה מרכז פיתוח באוקראינה שמועסקים בו עשרות עובדים. העובדים האוקראינים, מועסקים באמצעות חברה מקומית, אך מקבלים את כל ההטבות של עובד בחברה.
נמרוד וקס, מייסד שותף ב-BigID ומנהל פעילות החברה בארץ, משתף: "לפני כחודש פנינו לעובדים ושאלנו איך ניתן לסייע. מהסקר שעשינו עלה שרילוקיישן הוא הפתרון האידיאלי. בתחילת התהליך אנשים הביעו רצון לעזוב, דווקא בשבועות האחרונים לפני הפלישה ראינו רגיעה. המשכנו לשמור על קשר קרוב עם העובדים שנשארו. ביום הפלישה, חלק קטן מהעובדים הספיק לעזוב למדינות שכנות, ביניהן פולין ובולגריה. אחד מהם הגיע לתל אביב. לעובדים שלא הספיקו לעזוב לפני הפלישה, אנו ממשיכים לדאוג עד כמה שאפשר. סידרנו להם הסעות ועזרנו להם במציאת מקום לינה".
לקבוצת הפינטק הישראלית פלוס500 כ-40 עובדי בק אופיס ושירות לקוחות אוקראינים הממוקמים בקייב. החברה נערכה מבעוד מועד להסלמה אפשרית והכינה תוכנית להעברת כל העובדים שיחפצו לעזוב עם בני משפחותיהם למשרדי החברה הממוקמים בבולגריה.
בעקבות ההסלמה הוציאה החברה את התוכנית לפועל. מרבית העובדים ביקשו להתפנות ביחד עם בני משפחתם, על אף המחסור בדלק ובתחבורה ציבורית החברה הצליחה לדאוג לאוטובוסים, ובבוקר יום שישי עובדי החברה עלו על ההסעות ושוכנו בבתי מלון בסופיה.
4 צפייה בגלריה
התנדבות חד פעמית
התנדבות חד פעמית
"אנחנו עושים הכול למען בטיחות העובדים שלנו ובני משפחותיהם כדי לתמוך בהם תמיד, ועל ואחת כמה וכמה בימים אלו".
"אנחנו עושים הכול למען בטיחות העובדים שלנו ובני משפחותיהם כדי לתמוך בהם תמיד, ועל ואחת כמה וכמה בימים אלו", מסבירה עדן דהן, סמנכ"לית משאבי האנוש בקבוצת הפינטק פלוס500. "מעבר להעברתם לסופיה ודאגה ללינה ולצורכיהם, אף דאגנו לשלם להם מספר משכורות מראש כדי להקל עליהם מבחינה כספית ונמשיך לדאוג להם עד שתגיע רגיעה".
בחברת Logz.io שפיתחה תוכנה לזיהוי ואיתור תקלות במערכות מבוססות ענן של ארגונים, נערכו מבעוד מועד להסלמה בקייב. תחילה, העבירו לעובדים את המשכורות לפני הזמן כדי למנוע תקלות הנוגעות בקושי למשיכת מזומן והגבלות אשראי. בנוסף, הכינה החברה תוכנית רילוקיישן זמנית לעיר בודפשט.
דנה הרדוף, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברה משתפת: "אנו עומדים בקשר יומיומי עם העובדים שלנו ובני משפחותיהם ועושים כל שמתאפשר למען בטיחותם בימים קשים אלו. לאלו שהחליטו לעזוב את קייב סייענו בתהליך המעבר ונשארנו בקשר גם לאחר מכן. העובדים שהחליטו להישאר יודעים שיקבלו מאיתנו את מלוא התמיכה אם ישנו דעתם". החברה מאפשרת לעובדים בקייב חופש במטרה שיוכלו לדאוג למשפחותיהם ללא חשש מפגיעה בעבודה.
כמו חברות נוספות, גם חברת EverC מפעילה מרכז פיתוח בקייב בו מועסקים עשרות עובדים. לפני פרוץ המלחמה התקיימה בחברה הערכת מצב שהובילה להיערכות נרחבת עם מקרים ותגובות.
למען שמירה על ביטחון העובדים ומשפחותיהם, הוצע לצוותים להתפנות לפולין ביחד עם משפחותיהם, שם החברה העניקה להם שהות בפנסיון מלא. לעובדים שלא היו מעוניינים או לא התאפשר להם להתפנות מהמדינה, החברה סייעה בשינוע למקום אחר באוקראינה, והיא מספקת להם ולבני משפחותיהם עזרה כלכלית שתאפשר להם להתקיים בתנאים הקשים.
כמו כן, EverC, בוחנת פתרונות תשלום חלופיים למקרה שהמערכת הבנקאית תקרוס ובתוך כך העניקה לעובדיה כרטיסי אשראי וירטואליים. בנוסף לפתרונות הפיזיים והכלכליים, העמידה החברה פסיכולוגית מקומית לרשות העובדים וקיימה סשנים של תמיכה נפשית והתייעצות.
מנהליהם הישירים של חברי הצוות, כמו גם שאר עובדי החברה באתרים הגלובליים, מצויים בקשר יום-יומי עם הצוות, דואגים לשלומם ומוודאים שהם יודעים שהחברה מאחוריהם.
אילנית שטראוכלר, סמנכ"לית משאבי האנוש בחברת EverC, מסבירה: "אנחנו מנתרים את המצב ומצויים בקשר יום-יומי עם הצוות מתוך ניסיון להעניק להם סיוע נרחב ככל האפשר. ברגעים כאלה, ערכי החברה נבחנים במבחן המציאות. המחויבות של החברה לעובדיה והערבות ההדדית בין הצוותים במשרדי החברה ברחבי העולם הן המובילות אותנו כעת".
חברת OpenWeb שמנסה להילחם באלימות ברשת, מספקת לעובדים בקייב שירותי ייעוץ פסיכולוגי, ולמספר עובדיה שהחליטו לעזוב את קייב, סיפקה טיסות לאן שבחרו ומלון במקום.
החברה סיפקה כרטיס אשראי מטעמה לכל העובדים והיא מאפשרת לעובדיה בקייב לקחת כמה ימי חופש שהם צריכים, ואם וירצו - יעזרו להם במה שניתן כדי שיוכלו להגיע לישראל או לכל מקום אחר שיבחרו.
4 צפייה בגלריה
"ברגעים כאלה, ערכי החברה נבחנים במבחן המציאות".
"ברגעים כאלה, ערכי החברה נבחנים במבחן המציאות".
"ברגעים כאלה, ערכי החברה נבחנים במבחן המציאות".
חברת Bizzabo שמפתחת פלטפורה לניהול ושיווק כנסים ואירועים דיגיטליים, מעסיקה כ-80 עובדים בקייב. החברה העבירה תמיכה של כמה אלפי שקלים לכל עובד כדי לסייע לו להתנייד מערבה. בנוסף, היא רכשה חבילות אינטרנט סלולריות שיקלו על העובדים ושכרה משרד בלבוב לעובדים שיעדיפו לעבוד משם. מעל ל-20 עובדים של החברה עזבו את קייב עוד לפני תחילת הלחימה.

מענק חירום לתמיכה בקהילה

הפדרציה היהודית של ניו יורק (UJA) אישרה מענק חירום בסך שלושה מיליון דולר לתמיכה בקהילה היהודית באוקראינה. המענק יועבר לארגונים שונים, בראשם הג׳וינט והסוכנות היהודית, כדי להבטיח את שלומם ואת רווחתם היהודים החיים שם.
מענק החירום יופנה למתן סיוע הומניטרי קריטי - משלוחי מזון, תרופות, אמצעי חימום לחורף וסיוע חירום; חיזוק אבטחת מוסדות יהודיים בערים חרקוב, אודסה, דנייפרו, קייב, זאפוריז'יה ולבוב; שינוע רשת של מאות מתנדבים פעילים לצורך מתן סיוע ליהודים בכל חלקי אוקראינה; מתן מענה לצרכים לא צפויים, לרבות תושבים שנאלצו להתפנות מביתם; הכשרת יחידות רפואיות ניידות שיכולות להגיע עד הבית; והעמקת התיאום עם ארגונים יהודיים ושותפים אחרים באוקראינה כדי להבטיח מענה חירום מתואם.
הפדרציה היהודית של ניו-יורק (UJA) תקיים תדרוך מיוחד היום, 1 במרץ 2022, בשעה 19:00, בהשתתפות נציגים בכירים מארגון הג׳וינט והסוכנות היהודית. בתדרוך יינתן עדכון בזמן אמת על מצב הקהילה היהודית באוקראינה. המעוניינים להשתתף בתדרוך מתבקשים להירשם כאן.