בשיתוף תנובה
"ביום שבת, כשהכל התחיל, עשיתי סבב טלפונים למנהלי הרפתות בדרום. הבנתי שקורה פה משהו משמעותי", מספר אפרי רייקין, מנהל אגף חלב גולמי ומנהל קשרי יצרנים בתנובה ורפתן בעצמו. הוא נמצא בקשר הדוק עם רפתני העוטף: "חלקם ענו לי אבל רובם לא ידעו, הם היו סגורים בממ״ד". בשונה מסבבי הלחימה האחרים, בהם הרפתנים וכיתות הכוננות הם היחידים שנשארו בגזרה, בפעם הזו גם הרפתנים נאלצו לנטוש. "רפת נטושה זה לא משהו שנתקלנו בו בעבר", הוא מדגיש.
5 צפייה בגלריה
רפתנים תנובה
רפתנים תנובה
״רפת נטושה זה לא משהו שנתקלנו בו בעבר״
(צילום: אלון לוצקי)
לתנובה מחויבות עמוקה ורבת שנים לרפתנים, כאשר שותפות זו נמדדת בין היתר בשעה קשה זו. תנובה רוכשת חלב גולמי ממאות רפתנים ברחבי הארץ שמאפשרים לה לייצר ולספק את המוצרים החיוניים לציבור. הרפתות ביישובי העוטף הן חלק משמעותי בחקלאות הישראלית. "חלב הוא מוצר מיוחד. ברגע שהוא נחלב הוא מצריך את הטיפול הכי מהיר. לכן יש כאן אינטנסיביות וחשיבות לרציפות, בשונה משדה חקלאי לדוגמה, שהוא עונתי", אומר רייקין. "ביום שני, יומיים אחרי אותה השבת, מנהל רפת כיסופים, ראובן הייניק ז"ל, שמתגורר באשקלון החליט לרדת ולבדוק את מצב הרפת״, הוא משתף. "הוא הצליח להשיג אישור כניסה לרפת ואמר לי שישלח לי דוח מצב, מה קורה שם. דיברנו בבוקר. ניסיתי להשיג אותו לאחר מכן כמה פעמים ולא הייתה תשובה. בשעה 14:30 אני מקבל טלפון שראובן היקר נרצח ברפת", משתף רייקין בכאב.
5 צפייה בגלריה
בשיתוף תנובה
בשיתוף תנובה
נזקים עצומים ברפתות
(צילום: אבי פריימן)
מיד אחרי שהבינו את הנזקים העצומים, מאות מתנדבים מכל רחבי הארץ החליטו לרדת בכל יום לדרום, תוך שהם מסכנים את חייהם, כדי לנסות ולהציל את פעילות הרפתות. ליאור שמחה, מנכ"ל יצרני החלב בישראל, מספר: "עם ישראל מבין את זה. למרות הסיכון, יש מאות מתנדבים שעובדים תחת אש כדי להציל את הרפתות, וזה מאוד מרגש. עשינו כל מיני פתרונות זמניים כמו לוח חשמל אלטרנטיבי ומדהים לראות את כל הקיבוצים בארץ יורדים ונותנים יד".
5 צפייה בגלריה
בשיתוף תנובה
בשיתוף תנובה
״הרפתות מפעילות קיבוצים שלמים בעוטף״
(צילום: סטיבי מרקוס)
גם היום חלק מהרפתות נמצאות בשטח צבאי סגור – והדילמות רבות. "להפעיל עסק תוך כדי מלחמה זה מצב מורכב", אומר שמחה, "אנחנו לא נוטשים את העסקים. זאת אמירה שלנו כלפי המדינה וכלפי החמאס – אנחנו את הבית לא עוזבים. הרפתות מפרנסות קיבוצים שלמים בעוטף ואנחנו לא כמו ההייטק שיכולים לעבור להמשיך ולעבוד בממ"ד".
"אנחנו עם הרפתנים גם בימים טובים וגם בימים הרעים. ועכשיו אלו ימים רעים מאוד"
ההרס ברפתות העוטף הוא בלתי נתפס: רפתות שנהרסו בצורה ברוטלית - המחבלים שרפו את הטרקטורים, ירו במיכלי החלב ורצחו באכזריות עובדים ופרות.
כדי להמשיך ולספק חלב, הפרות חייבות לחזור כמה שיותר מהר לתנאי החליבה. לכן, תנובה הקימה קרן לתמיכה ברפתות העוטף שנפגעו בעקבות המלחמה בהיקף של כ-15 מיליון שקלים שמטרתה לסייע לרפתות במימון מהיר של ציוד, פתירת תקלות ותיקון תשתיות חיוניות כמו שיפוץ מבני הרפתות, חדרי החליבה, מכלי קירור החלב, תיקון רשתות החשמל, תיקון המכונות להאכלת הפרות.
5 צפייה בגלריה
בשיתוף תנובה
בשיתוף תנובה
״אנחנו עם הרפתנים בימים טובים ורעים. אלה ימים רעים״
(צילום: אבי פריימן)
בין הרפתות בהם תתמוך הקרן: ניר עוז וניר עם, ניר יצחק וסופה, נחל עוז, כיסופים, עין השלושה, עלומים, יד מרדכי וברור חיל, סעד, גבים ומושב יכיני. בנוסף, הקרן תבחן כל פניה שתתקבל מרפתות האזור שנפגעו כתוצאה ישירה מהמלחמה.
"החקלאות ביישובי העוטף והרפתות בפרט הן נדבך משמעותי בהגנה על בטחונה וחוסנה של מדינת ישראל כולה, ועליהן להמשיך ולהתקיים גם בשנים הבאות. היחסים שלנו עם הרפתנים מהם אנו רוכשים את החלב הגולמי, הם לא יחסים בין ספק ללקוח. זה קשר של שותפות. ממש משפחה", משתף רייקין בליווי וההיכרות האינטימית ארוכת השנים עם הרפתנים ובני משפחתם. "אנחנו נמצאים איתם בימים הטובים וגם בימים הרעים ועכשיו אנחנו בימים רעים מאוד. זו השעה לקבל את התמיכה שלנו. נאתר את הצרכים ונממש את המימון בזמן קצר מאוד, כדי לאפשר להם לשוב במהירה לתפקוד".
5 צפייה בגלריה
ליאור שמחה
ליאור שמחה
"מדהים לראות את ההתגייסות של תנובה"
(צילום: אביגיל עוזי)
ליאור שמחה, מנכ"ל יצרני החלב בישראל מסכם ואומר: "זה מצב מורכב אבל עם ישראל חי. מדהים לראות את ההתגייסות של תנובה ואני מצפה שעוד חברות יתגייסו וייקחו חלק, וגם שהמדינה תקח חלק משמעותי יותר".
בשיתוף תנובה
פורסם לראשונה: 14:03, 26.10.23