"הכול התחיל מחלום ישן", מכריזה תמי קרישפין (57), הלב הפועם מאחורי המיזם החברתי "מעשה ב..". קרישפין, שגדלה בבית ירושלמי שורשי, בו ספגה כבר מילדותה ערכים של נתינה, אירוח חם ואוכל טוב, החליטה להשאיר מאחור שני תארים בביולוגיה ולעשות הסבה מקצועית.
"די מהר, כשגיליתי שהבן האמצעי שלנו לא שומע, עשיתי סוויץ' לעולם החברתי. דרך פעילות אישית, כאמא, נכנסתי מאוד לעולמות האלה. הבנתי שאם לא נזיז את הדברים לא יקרה כלום פה במדינה. הפכתי לאמא מאוד אקטיביסטית ועשיתי הסבה לעבודה סוציאלית".
צפו בבוגרי "בית הגלגלים" מזמינים אתכם לבקר:
בית הגלגלים
במשך עשר שנים תפקדה קרישפין כמנכ"לית עמותת "קשר – הבית של המשפחות המיוחדות", כאשר לצד העשייה החברתית בערה בה כל אותה העת גם התשוקה למטבח: "אחרי עשר שנים נפלאות שהתרוצצתי בכל הארץ החלטתי שבא לי לעשות שינוי והיה לי חלום ישן שאף פעם לא הצלחתי להגשים אותו – ללמוד בישול. נתתי לעצמי את החירות ללכת ולפתח תחביב. למדתי שנה בישול בתל אביב ואפילו עשיתי סטאז' ב'טופולופומפו'", מספרת קרישפין בהתרגשות, "וכל הזמן ניקר לי – "מה אני עושה עם זה?", מסעדנית אני לעולם לא אהיה. חיפשתי איך אני עושה את החיבור הנהדר בין הקולינריה לעולם החברתי והתגלגלתי ל'בית הגלגלים'".
עמותת "בית הגלגלים", שהוקמה בשנת 1979 ע"י מרים שוורץ ז"ל, מקיימת מגוון פעילויות לילדים, בני נוער ובוגרים עם מוגבלות פיזית, שעיקרן רכישת מיומנויות חברתיות וקידום השתתפות חברתית ואזרחית בכל מעגלי החברה.
העמותה, שדוגלת בשוויון חברתי, נעזרת בכ-500 מתנדבים ובמדריכים מכל קצוות החברה הישראלית ומקיימת מגוון רחב של פעילויות חברתיות-שיקומיות בשישה בתים פתוחים, מבוסתן הגליל שבצפון ועד לקיבוץ אורים שבדרום. אחת מהן היא המיזם "מעשה ב.." שהקימה קרישפין, שיותר משהוא מחמם את הבטן הוא מחמם את הלב.
5 צפייה בגלריה
בית הגלגלים
בית הגלגלים
"אנשים באים, אוכלים, משוחחים. זה מפגש בין אישי מאוד מיוחד"
קרישפין שאמנם זכתה להכיר את העמותה עוד מתפקידה הקודם, לא ידעה כמה קרוב החלום שלה להתגשם. "לא ידעתי שמטר מהבית שלי, באבן ספיר, נמצא הסניף הירושלמי של עמותת "בית הגלגלים", וחבר קרוב אמר לי "בואי – הבוגרים שלנו משוועים לאיזו תוכנית המשך", מספרת קרישפין. כך הרימה את הכפפה והגיעה לבית העמותה שבמושב אבן ספיר, אך המקום, לטענתה, לא היה מותאם לאירוח. "היה צריך הרבה דמיון – איך הופכים את זה למקום שהוא מזמין".
"הרעיון היה לאפשר להם תוכנית שמכינה אותם לעולם העבודה. התחלנו לפתח את המודל שנוגע בשני העולמות, מצד אחד עושה בית ספר לחיים לחבר'ה שלנו ומצד שני, כדי שהחברה תהיה יותר מכילה", מסבירה קרישפין. "הקמנו מיזם אירוח חברתי-קולינרי. הוא מאוד מתאים בנוף ובקונספט של מטה יהודה, שמתאפיין באירוח ביתי. אין פה כמעט מסעדות באזור שלנו, רק בשלנים ובשלניות שפותחים את ביתם. אמרנו – זה מה שאנחנו רוצים לעשות, לפתוח את הבית שלנו", מתגאה קרישפין. "יש פה אינסוף סיפורים, מסורת וערכים – שזה מה שאנחנו רוצים שהאורחים שלנו יספגו, ואנחנו עושים את זה דרך אירוח. אנשים באים, אוכלים, משוחחים. זה מפגש בין אישי מאוד מיוחד".
5 צפייה בגלריה
בית הגלגלים
בית הגלגלים
"התאמנו רבות כדי שהשיחה תהיה אמיתית, אישית וכנה, ולא פוליטיקלי קורקט"
"אנחנו נותנים את מלוא תשומת הלב לקבוצה שמגיעה. כל קבוצה מגיעה לכמה שעות, נהנית מהאוכל שלנו. הצוות שלנו מסתובב בין האורחים – לארח, להגיש את האוכל. יש לנו שיחת היכרות, היכרות הדדית – אנחנו את האורחים והם אותנו. התאמנו רבות כדי שהשיחה תהיה אמיתית, אישית וכנה, ולא פוליטיקלי קורקט", מתארת קרישפין. "למיזם קוראים "מעשה ב.." כי אנחנו מרגישים שבכל מפגש נרקם פה סיפור אנושי חדש".

הצוות הכי שווה שיש

בעמותת "בית הגלגלים" אמנם מטפלים בעיקר באנשים עם נכויות פיזיות, אך במיזם שלה הרחיבה קרישפין עוד יותר את היריעה ובצוות שלה ניתן למצוא גם אנשים עם לקויות שמיעה, פגיעות ראש וכו'. "הצוות שלנו הכי שווה שיש, מהמילה שוויון. אנשים עם או בלי מוגבלויות", מספרת קרישפין בגאווה, "החבר'ה שלנו עושים את כל התפקידים שהמיזם מייצר – כל אחד יש לו את התפקיד שלו, בהתאם ליכולות, אבל כל יום הם כבר שוברים את הגבולות של עצמם ומגלים שהשמיים הם הגבול.
כל מיני דברים שמובנים מאליהם לכולם ממש לא מובנים מאליהם עבורם. כל הנושא של גיוס לצבא, המחשבה על עצמאות, על עבודה ופרנסה, הטיול הגדול בחו"ל – כל אלה זה חלומות שיש לכולנו, אבל החבר'ה שלנו חולמים וכואבים".
5 צפייה בגלריה
בית הגלגלים
בית הגלגלים
"להבין שכל אדם עם מוגבלות הוא עולם בפני עצמו"
בנוסף לאירוח הקולינרי והחברתי, במקום ניתן ליהנות גם ממגוון של סדנאות המועברות על ידי המתנדבים במקום. "פיתחנו סדנאות שכל אחד מהחבר'ה שלנו מעביר סדנה, גם כדי לדעת מה זה להיות אדם עם מוגבלות, אבל גם כדי להבין שכל אדם עם מוגבלות הוא עולם בפני עצמו", מתארת קרישפין. במקביל במסגרת המיזם יצאה לאחרונה לדרך תכנית הכשרה תעסוקתית לעשרה בוגרים צעירים עם מוגבלות בשותפות עם בנק הפועלים.
"קחו לדוגמה את יעקב," מבקשת קרישפין, "שאין לו יכולת תנועה, אז הוא משתמש הרבה במיינדפולנס כדי לדמיין את עצמו בכל מיני סיטואציות. יעקב עם מכונת הנשמה והוא מעביר סדנה של מיינדפולנס עם נשימה, כשאתה שומע ברקע את המכונה. זאת חוויה אדירה".
"התחושה הכי חזקה של החבר'ה שלנו, שרובם הגדול בוגרים של העמותה", מסכמת קרישפין, "היא ש'אני מחזיר למקום שקיבלתי ממנו כל-כך הרבה. אני עובד בו עכשיו. אני משגרר אותו. אני מספר על החוויה שלי פה לאנשים שלא היו פוגשים אנשים עם מוגבלות אם לא היה המיזם הזה. הילדים מרגישים שזה ביתם השני, ונורא מרגש שהחבר'ה הצעירים רואים את החבר'ה של 'מעשה ב..' ואומרים 'וואו – יש לאן לגדול'".
5 צפייה בגלריה
בית הגלגלים
בית הגלגלים
"שלוש שעות של אוכל, שתייה, ריקודים ושמחה"

פסטיבל של אוכל ביתי

ב"מעשה ב.." מארחים בשגרה אירועי חברה, ימי הולדת ואירועים פרטיים. האירוח במקום נעשה אך ורק בתיאום מראש, ומתאים לקבוצות קטנות של עד 55 אורחים, אך לרגל "פסטיבל האוכל הביתי של מטה יהודה", חגיגה קולינרית בה הם לוקחים חלק זו הפעם השלישית, החליטו שוב לפתוח את דלתם בפני עם ישראל כולו ביום שישי ה-8 באפריל (לאחר שמועד האירוע נדחה שוב ושוב בעקבות מזג האוויר).
"בעצם כל האוכל חופשי לחלוטין. שלוש שעות של אוכל, שתייה, ריקודים ושמחה. זה הולך להיות בעצם מטבח פתוח, שחלק מהדברים נבשל מול הקהל, בעיקר החלק של המאפים שיכנסו לתנור אבן. יהיו המון תוספות מעניינות", מתארת קרישפין בהתרגשות, "והכל קורה בחוץ באווירת פיקניק כיפית", היא מסכמת.
לצד המאפים יוגשו גם תבשילים מסוגים שונים, קציצות ירק, סלטים, ויין חופשי. בחגיגה ייקחו חלק גם הזמר שי צברי (שאף תרם את המתכון שלו למלבי שיוגש במקום) וגולן מקס, מ"משק עפאים" השכן. ההשתתפות כרוכה בתשלום.
5 צפייה בגלריה
בית הגלגלים
בית הגלגלים
והכל קורה בחוץ באווירת פיקניק כיפי".
  • לפרטים נוספים על המיזם ולהזמנת מקום ב"במעשה ב..." בפסטיבל האוכל הביתי, ביום שישי ה-8/4 לחצו כאן.