בעיצומה של המלחמה, בזמן שהתותחים עדיין רועמים, האזעקות ממשיכות להתגבר על ציוצי הציפורים והחיילים נלחמים בעומק שטח האויב, לוחמי שייטת הצוללות (או בכינוי הצה"לי שלה: שייטת 7) עצרו את עיסוקיהם לכמה שעות, ואירחו ילדים ובני נוער חולי סרטן ואת בני משפחותיהם בצוללת "אחי דולפין".
"המפגש עם הילדים היה מרגש מאוד עבור כולם", אומר סרן ע', קצין האלקטרוניקה בצוללת ומי שהוביל את היוזמה המרגשת. "בתוך העומס של המלחמה, יש פעמים שבהן אתה יוצא מאיזון ושוכח מה המטרה של הפעולות שאתה עושה ובעיקר עבור מי אתה עושה אותן, והמפגש עם הילדים המדהימים האלו הזכיר לי בשביל מי אני נלחם והעניק לי כוחות להמשיך בכל הכוח".
3 צפייה בגלריה
"הילדים חיזקו אותנו והעניקו לנו כוחות להמשיך ולהילחם"
"הילדים חיזקו אותנו והעניקו לנו כוחות להמשיך ולהילחם"
"הילדים חיזקו אותנו והעניקו לנו כוחות להמשיך ולהילחם"
(צילום: באדיבות דובר צה"ל)
מהיכן הגיע הרעיון ליוזמה הזו? "כמו כל יחידה בצה"ל, גם אנחנו לא מפסיקים לקבל תרומות מאזרחים טובים לאורך כל המלחמה. הנתינה האינסופית הזאת גרמה לנו לרצות להחזיר קצת מהטוב הזה לחברה, אז יצרתי קשה עם עמותת 'גדולים מהחיים' שפועלת למען ילדים ונוער חולי סרטן - ומשם העניינים התגלגלו די מהר, לשמחת כולנו".
סרן ע': "בתוך העומס של המלחמה, יש פעמים שבהן אתה יוצא מאיזון ושוכח מה המטרה של הפעולות שאתה עושה ובעיקר עבור מי אתה עושה אותן, והמפגש עם הילדים המדהימים האלו הזכיר לי בשביל מי אני נלחם והעניק לי כוחות להמשיך בכל הכוח"
וכך, ביום חמישי האחרון קבוצה של ילדים ונערים, מכיתה ו' עד י"ב, הגיעו יחד עם הוריהם לנמל חיפה, לביקור במה שמשמש בית עבור הלוחמים לעיתים גם במשך כמה חודשים טובים. את הסיור בצוללת הם פתחו עם מפקד השייטת שהסביר להם על החיל ועל הפעולות שהוא מבצע בשגרה ובימי מלחמה, ובהמשך לכל משפחה הוצמד לוחם שערך לה סיור מודרך בצוללת.
איך היו התגובות של הילדים לסיור, ובכלל? "הם שאלו שאלות מדהימות וחכמות, גם על הצוללת עצמה וגם על האופן שבו אנחנו משתלבים בלחימה. הופתעתי מכמה שהם מחוברים לכל מה שקורה בארץ, לא זכור לי שכשאני הייתי בגילם הייתי מעורב כל כך כמוהם. זה היה מרשים מאוד".

"חיזקנו את תחושת המסוגלות שלהם"

שייטת הצוללות היא יחידת לחימה עילית בחיל הים הישראלי - אחת מחמש יחידות העילית של צה"ל לצד סיירת מטכ"ל, שייטת 13, יחידת שלדג ויחידה 669. היחידה פועלת בתווך התת-מימי ואחראית על הפעלת הצוללות שברשות החיל.
סרן ע', בן 25 מצפון הארץ, עבר לא מעט קורסים עד ששובץ בתפקידו הנוכחי כקצין אלקטרוניקה. תחת פיקודו יש צוות שמונה בין 15-10 חיילים ("חיילים צוללנים", הוא מדגיש ומוסיף: "הם חבר'ה מהשורה הראשונה. מהטובים ביותר שיש בצה"ל"). ב-7 באוקטובר הוא בילה בחופשה משפחתית בים המלח, אולם תוך זמן קצר הוא הוקפץ לצוללת יחד עם חייליו ובמשך שבועות ארוכים הם שהו מתחת למים, עסוקים בפעולות הקשורות ללחימה ומנותקים מההתרחשויות הדרמטיות בארץ.
3 צפייה בגלריה
המשפחות היו מכל קשת החברה הישראלית
המשפחות היו מכל קשת החברה הישראלית
המשפחות היו מכל קשת החברה הישראלית
(צילום: באדיבות דובר צה"ל)
"ידענו על מתקפת חמאס, כמובן. וידענו גם שהם הצליחו לרצוח ולחטוף אנשים, אבל לא היה לנו מושג בכמה אנשים מדובר ומה מצב היישובים בעוטף. היינו עסוקים בפעולות אסטרטגיות וחשובות למען המדינה, ורק כשחזרנו מהים גילינו עד כמה המצב קשה", מספר סרן ע'. "קיבלנו את הבשורות האלו בבום, אבל למזלי מהר מאוד ידענו לחזק אחד את השני כדי שנוכל להמשיך לפעול הכי טוב שאנחנו יכולים".
ולמרות זאת הרגשתם צורך להעניק מעצמכם למען החברה. זה מקסים. "זה נכון שהענקנו להם, אבל באותה מידה הם העניקו לנו. החיוך לא ירד להם מהפנים בכל השעות שהם היו כאן, ואני מאמין שהצלחנו לחזק את תחושת המסוגלות שלהם; הירידה והעלייה לצוללת דורשות פעולות פיזיות לא פשוטות, וחלק מהילדים ומהנערים שהגיעו נמצאים במצב פיזי מורכז, ולמרות זאת הלוחמים לא ויתרו להם והם הצליחו לרדת ולעלות כמו כולם.
"אחד מהרגעים המרגשים במיוחד וזה שאני באופן אישי לא אשכח, היה כשהלוחמים העלו לגשר של הצוללת את אחת מהילדות שסובלת ממורכבות פיזית לא פשוטה. מהגשר הזה אפשר לתצפת למרחקים והיא ישבה שם והביטה על הכול מלמעלה וצחקה עם הלוחמים. אפשר היה לראות שהיא גאה בעצמה, ובצדק. אני מקווה שהצלחנו לגרום לה להרגיש שהיא מסוגלת לעשות הכול, ולהעניק לה כלים להתמודדות עם המחלה".
3 צפייה בגלריה
"חוויה משמעותית לכל החיים"
"חוויה משמעותית לכל החיים"
"חוויה משמעותית לכל החיים"
(צילום: באדיבות דובר צה"ל)
והיה עוד משהו שריגש אותו במיוחד: התמהיל המגוון של המשפחות. "היו שם ערבים נוצרים, דרוזים, עולים חדשים מברית המועצות, חרדים וחילונים - מכל קשת החברה הישראלית. הילדים ענדו דסקיות להחזרת החטופים, ולרגע היה נדמה שהפערים בחברה הישראלית לא קיימים".
אפרת ליכטמן, מנכ"לית עמותת "גדולים מהחיים", התרגשה אף היא מהיוזמה של הלוחמים והוסיפה: "לא כל יום גיבורים פוגשים גיבורים. תודה מיוחדת לחיילים של הצוללת 'אח"י דולפין', אליהם אני מרגישה מחוברת באופן אישי. הם שומרים עלינו יומם וליל, ולמרות זאת הם הצליחו למצוא את הזמן לשמח את ילדי העמותה בתקופה המאתגרת הזו, סביב ההתמודדות האמיצה שלהם עם מחלת הסרטן.
"כשסרן ע', שיזם וארגן את היום המיוחד אמר להם 'אתם הלוחמים האמיתיים', אפשר היה לראות על ילדים שהם יצאו עם חוויה משמעותית לכל החיים".