כשצעיר בעל צרכים מיוחדים רוצים להשתלב בחברה ולהיות כמו כל אחד, הוא רוצה להתגייס לצבא. בגיל גיוס מקבלים רוב הנערים עם הצרכים מיוחדים פטור משירות צבאי. אחרי קבלת הפטור חלר מההורים פונים "לגדולים במדים" של עמותת "יד לילד המיוחד", תוכנית המשלבת צעירים וצעירות בעלי צרכים מיוחדים בצה"ל ומכאן הדרך קצרה. התנדבות משמעותית ובמקרים רבים חיילים מן המניין עם תעודת חוגר.
צפו בצעירים עם צרכים מיוחדים אחרי צבא מספרים על תוכנית "גדולים בתעסוקה":
האתגר שניצב בפני בוגרי "גדולים במדים" עם סיום שירותים הצבאי הוא השילוב בשוק התעסוקה. דניאל טברזר ששירת שירות משמעותי בצבא מספר "אני בן 25, קיבלתי פטור מצה"ל. חלמתי כל חיי להתגייס. ראיתי את אחי עושה שירות משמעותי ורציתי גם ונלחמתי על להתגייס הרבה זמן. יש לי תסמונת וויליאמס - תסמונת בהעברה גנטית, יש 200 אנשים בעולם שחולים במחלה הזו. אמרתי לעצמי ששום דבר לא ימנע ממני להתגייס והתקבלתי לתוכנית 'גדולים במדים'".
"התוכנית שילבה אותי בחיל האוויר בפלמחים כטכנאי מטוסים. שירתתי שנה כמתנדב ושלוש שנים בסדיר. במרוצת הזמן קיבלתי תעודת הצטיינות בסיסית ומחלקתית ותעודת הוקרה בריתוך, המקצוע בו עסקתי בצבא. על אף הכישורים שלי נתקלתי בחומה כשבאתי להשתלב בשוק התעסוקה", משתף טברזר. "בתוכנית 'גדולים בתעסוקה' סידרו לי ראיון בעיריית ראשון לציון והתקבלתי. כיום אני עובד חדש במוקד 106 בעירייה של ראשון לציון. בהתחלה נלחצתי אבל אחר כך התחלתי לעבוד פה. אני רוצה להיות כמו כולם. לקבל משכורת כמו כולם. לא להיות שונה. העבודה כאן נותנת לי הרבה סיפוק".
3 צפייה בגלריה
גדולים בתעסוקה
גדולים בתעסוקה
גדולים בתעסוקה
(צילום: הדר זוארץ)
ליאל בר מסיים שלושה חודשי במוקד העירוני בראשון. "יש הרגשה אדירה של סיפוק. כשסיימתי את השירות הצבאי לא ידעתי לאן אני אלך. האם יסתכלו עליי כשווה בין שווים ואקבל עבודה טובה. פניתי לקובי מלכה והוא סידר לי ראיון במוקד. התקבלתי לעבודה וכיום אני משמש כמוקדן ב-106. אני מתגורר בדיור של 'יד לילד המיוחד' בנס ציונה ויוצא מידי יום לעבודה".
מי שמשלב את הנערים בתעסוקה משמעותית הוא סגן אלוף במיל' קובי מלכה, שמוביל את פרויקט 'גדולים בתעסוקה' של עמותת 'יד לילד המיוחד' ובנק הפועלים. "החבר'ה שלנו סיימו שירות מלא, קיבלו חוגר, דרגות, חלקם אפילו עשה שירות צבאי סדיר נוסף", מסביר מלכה.

3 צפייה בגלריה
גדולים בתעסוקה
גדולים בתעסוקה
גדולים בתעסוקה
(צילום: אלי מנדלבאום)
"כשהם יוצאים לשוק האזרחי הם צריכים יד מכוונת. עומדים בפניהם אתגרים אדירים. אנחנו בתוכנית 'גדולים בתעסוקה' משלבים בהצלחה נערים במגוון מקומות עבודה. לדוגמא בעיריית ראשון לציון. מנהל המוקד אלי ג'אן , פתח לפנינו את השערים במוקד 106. וליאל ודניאל, שני חבר'ה שלנו משתלבים בהצלחה רבה. הם נותנים שירות מצוין לתושבי העיר וכולם מרוצים. הם מקבלים פידבקים חיובים מהתושבים, מנהלי המוקד ומסתם אזרחים ששומעים על השילוב המוצלח. בשביל הצעירים שלנו זה לא רק עבודה זה בעצם שער הכניסה לחברה הישראלית. כל מה שהם למדו בצבא - משמעת, קבלת סמכות, אחריות, באים לידי ביטוי כאן, בעבודה שלהם ובשילוב בתעסוקה".
3 צפייה בגלריה
גדולים בתעסוקה
גדולים בתעסוקה
גדולים בתעסוקה
(צילום: אלי מנדלבאום)
רון פרלוב (24) קם כל בוקר לעבודה בסופרסל אקספרס. "כשהייתי בן 16 קיבלתי פטור אבל התעקשתי להתגייס. כי מאוד רציתי להיות בצבא. וככה דרך 'גדולים במדים' נכנסתי לצבא ושרתי שנתיים ושמונה חודשים כמו כול חייל רגיל. ואז יצאתי לשוק העבודה. כשסיימתי עם הצבא היו לי הרבה פחדים לאן אלך ומה אעשה. לשמחתי פרויקט 'גדולים בתעסוקה' סידרו לי עבודה כאן בסופר. אני עובד כל יום לסדר סחורה ומדפים וחוזר כל ערב עם חיוך".
בר מסביר על האתגרים שעומדים בפניו "לכל אחד יש ייחודיות משלו. לי יש הפרעת קשב וריכוז לכל אחד יש את המוגבלות שלו. גם לאדם הכי שרירי יכול להיות פגם. אף אחד לא מושלם. יש כאלה שמבינים יותר וכאלה שמבינים פחות אבל בגדול כולנו באותה סירה. יש כאלו שפקפקו ביכולות אבל כשהם רואים שאני נותן מענה איכותי במוקד הם משנים גישה. אני מודה ל'גדולים במדים' ששילבו אותי גם בשוק התעסוקה, אין לי מילים".