ב-7 באוקטובר, אורלי כרמון המתגוררת דרך קבע בטורונטו, הייתה בישראל. יום למחרת, ב-8 באוקטובר, היא הייתה אמורה להוציא משלחת של 25 נשים למונטנגרו לריטריט שפת גוף עם ד"ר מישל שטיין טיר. כמו כולנו, גם היא לא האמינה למה שהיא רואה על מסכי הטלפון והטלוויזיה.
תחושת ההלם והכאב, כמו גם הדאגה הפרטית לאחותה אודליה ולמשפחתה שהיו נצורים בממ"ד במושב שוקדה, התחלפו מהר מאוד בפרקטיות, ויום למחרת 500 נשים ישראליות מכל העולם, חברות קהילת "אורקה" כבר היו איתה בזום, כדי להתחיל לעזור לכל מי צריך.
"ההיענות הייתה מיידית, והתחלנו עוד באותו יום לעבוד בכל התחומים, הסברה, תרומות בכסף וציוד למפונים, צוותי הרפואה ומשפחות החטופים", מספרת כרמון, "לא היה מי שפנה אלינו בכל בקשה שהיא שלא נענה באופן מיידי. "הכוח שלנו איפשר לנו להניע כל פעולה במהירות וביעילות הרבה יותר".
2 צפייה בגלריה
אורלי כרמון
אורלי כרמון
אורלי כרמון. "הכוח שלנו איפשר לנו להניע כל פעולה במהירות וביעילות"
(צילום: שני כהן)
היא אומרת בגאווה רבה שהמלחמה הזו הוכיחה, כמה הכוח הנשי הוא משמעותי ומזיז הרים, אבל היא, כמאמר הקלישאה, כבר הייתה שם קודם. בשנת 2016 היא הקימה את קהילת "אורקה" (ראשי התיבות של שמה של אורלי כרמון, וגם אורקה הלוויתן - חיה הידועה כאינטילגנטית במיוחד, חיה בלהקות ויודעת לעבוד בשיתוף פעולה - ORCA), המונה היום כמעט 40 אלף נשים ישראליות מכ-60 מדינות ברחבי העולם.
חמישה חודשים אחרי, והיוזמות שהוקמו ב-8 באוקטובר עדיין חיות ובועטות. "כך למשל, אורלי רובינזון ומתי גלייזר מ"חזית הבית", אורנה אנג'ל, לבנת נזרי ועו"ד חגית זהבי, שעוסקות בתמיכה במשפחות החטופים, תליית מודעות, שיתוף פעולה בהפגנות בעד ישראל והרשימה עוד ארוכה.
"המשמעות של כל הפעולות הללו היא הכוח הנשי הגלובלי שיכול להזיז הרים", אומרת כרמון, "'אורקה' היא כוח. אנחנו לא קבוצה, אנחנו קהילה של מנהיגות, הובלה והשפעה".

"הבנתי שנשים צריכות לנהל את הכסף הגדול"

ב-2009 כרמון, בת 54, נשואה ואם לשניים, עורכת דין במקצועה, הגיעה לקנדה בעקבות עבודתו של בעלה, ואחרי שנים בעולם העסקים כמנהלת בכירה, היא מצאה עצמה, במקום שבו אף אחד לא מכיר אותה, והייתה צריכה להמציא את עצמה מחדש.
מהר מאוד היא התחילה לפלס לעצמה דרך חדשה - היא למדה קואצ'ינג ופסיכותרפיה, התחילה להרצות על סיפור חייה הלא שגרתי והמעורר השראה, שהוביל אותה בגיל 22 לנהל מאבק בקהילה החרדית כדי להפוך לאפוטרופסית של אחותה למחצה אודליה לאחר מות אמה, והצליחה לגדל אותה כנגד כל הסיכויים.
2 צפייה בגלריה
כנס בינלאומי אורקה - טורונטו - מאי 2022
כנס בינלאומי אורקה - טורונטו - מאי 2022
הכנס הבינלאומי של "אורקה" בטורונטו, מאי 2022
(צילום: בנצי קטן)
ואז היא הגיעה לפעילות קהילתית. "התחלתי להיות מעורבת בקהילה היהודית והישראלית בקנדה, וב-2014 נשלחתי על ידי ארגון הגג של הארגונים היהודיים בקנדה להיות הנציגה שלהם בכנס של מנהיגים ישראלים מכל העולם שהתקיים בלונדון" היא מספרת, "כמי שמאמינה שהחיים מזמנים לכולנו כל הזמן הזדמנויות והחוכמה היא לזהות ולפעול בהתאם, למדתי וחקרתי על כל אחד מהמנהיגים והגעתי לכנס מוכנה וזה מיד איפשר לקשרים בינינו להיות אותנטיים וקרובים".
בכנס היא הבינה, בחושיה המחודדים, שעסקים גדולים באמת עושים "בחדרי חדרים", וכדי שנשים תהיינה שותפות לעסקים כאלה - הן צריכות להיות כוח, וכוח זה שיתוף פעולה.
כשחזרה לטורונטו הקימה שלושה פרויקטים: מועדון עסקים, כנסים לנשים, וסוף שבוע למשפחות ישראליות שם דנו במשמעות הזהות היהודית והישראלית בתפוצות. הפעילות גדלה והתפתחה ושנתיים לאחר מכן, היא כבר הוזמנה על ידי אותו ארגון להגיע לבודפשט והפעם, כמרצה ושם כשהיא על הבמה משתפת במיזמים שהקימה הזמינה את כל הנשים בקהל להצטרף לכנס הנשים בטורונטו וכך ממיזם מקומי, הקימה ארגון נשים חובק עולם.
"אני רוצה שכל אישה שתקרא את הספר הזה - תבין שגם היא יכולה לעשות שינוי בחייה. אני מאמינה בפוטנציאל האינסופי שלנו, וחושבת שלחיות בעולם הזה בלי להשאיר חותם - זה פספוס. נשים, כבר הבנו, וביתר שאת בחודשי המלחמה, יכולות לעשות הכול. הן יכולות לשנות את העולם"
כיום, "אורקה" מקדמת שיתופי פעולה, יוזמת קורסי העשרה מקצועית והתפתחות אישית, חיבורים עסקיים בין נשים, כנסים בינלאומיים, וזה רק על קצה המזלג. בשבוע שעבר שבו חל יום האישה הבינלאומי, יצא לפועל מיזם של כתיבת ספר חדש שבו יופיעו כמאה נשים משפיעות ומובילות שהסיפור שלהן יכול לעורר השראה בנשים אחרות.
"הרציונל מאחורי הספר שאמור לצאת לקראת יום האישה הבינלאומי בשנה הבאה, הוא להנגיש הצלחה. הספר, שייקרא: "חוכמת המנהיגות הנשית - מנהיגות, השפעה בעידן החדש", ירכז את סיפורי ההצלחה וההשראה של כ-100 נשים", מספרת כרמון.
"מדובר בנשים גדולות מהחיים, לא בהכרח מוכרות וכאלה שזכו בפרסי נובל או במדליה, אלא דווקא נשים שכל אחת מאיתנו יכולה לפגוש לידה. אני רוצה שכל אישה שתקרא את הספר הזה - תבין שגם היא יכולה לעשות שינוי בחייה. אני מאמינה בפוטנציאל האינסופי שלנו, וחושבת שלחיות בעולם הזה בלי להשאיר חותם - זה פספוס. נשים, כבר הבנו, וביתר שאת בחודשי המלחמה, יכולות לעשות הכול. יכולות לשנות את העולם", היא מסכמת.