צפו בריאיון באולפן ynet עם עפרה חרמש, יו"ר עמותת "בשביל החיים" וממייסדות העמותה:
אתם עושים עבודה מדהימה ואחת לשנה אני מגיע לטקס הזה. זה טקס קשה ביותר, אחד האירועים הקשים ביותר שאפשר להעלות על הדעת. יושבים שם אנשים ומשפחות מכל הסוגים, שמסתובבים הרבה שנים עם התחושה שהיה אפשר למנוע את היותם משפחה שכולה וזה בעצם הסיפור הגדול - להגיע בזמן ולעשות את הצעדים הנכונים למנוע אובדנות חרמש: "לא רק למנוע, לדעת לזהות ולהבין מתי להפנות לטיפול".
תמיד יש סימנים? חרמש: "לצערי הרבה פעמים אנחנו מגלים אותם בדיעבד. הייתי יכולה לזהות את המקרה של הבן שלי שהתאבד לפני 27 שנה כשהיה חייל. מה שאנחנו מנסים לעשות בעמותה זה לעסוק ביצירת שומרי סף - כדי שלכל מיני גורמים אזרחיים וצבאיים תהיה ידיעה והכרה מהם הסימנים, פעמון אזעקה, מה צריך לעורר חשד שמשהו השתנה ועלול לקרות. וגם בסופו של דבר לשאול אדם - האם הוא חשב אי פעם להתאבד? זו שאלה שיכולה להציל חיים. יש המון סימנים לכך. למשל היעדרות מבית ספר, התנהגות. הרבה פעמים חברים חוששים להגיד ולהלשין ולכן לא מדווחים. כמובן להפנות לאנשי טיפול שצריך כי לא תמיד אנחנו יכולים להתמודד עם זה לבד - לא הורים, לא מורים, יועצים בבתי הספר".
1 צפייה בגלריה
בשביל החיים
בשביל החיים
צעדה שארגנה "בשביל החיים" להעלאת המודעות לנושא
עמותת "בשביל החיים" שהוקמה על-ידי משפחות שכולות ואנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש, המתמחים/ות בתחום האובדנות ובמניעתה, ותומכת במשפחות שיקיריהן התאבדו ופועלת לצמצום מספר ההתאבדויות בישראל, תקבל היום (ד') את אות הנשיא להתנדבות לאחר 22 שנות פעילות.
חלק ניכר מהמתנדבים והמתנדבות בעמותת "בשביל החיים" הם בני ובנות משפחה שכולים שבחרו, לאחר שעברו עיבוד אבל, לסייע למשפחות אחרות שיקיריהן התאבדו, או משפחות אחרות המתנדבות בהרצאות מניעת אובדנות במקומות עבודה, בתי ספר ומוסדות ציבור שונים. החל משנת 2018 העמותה מפעילה ארבעה מרכזי סיוע במרכז ובדרום הארץ, מטעם משרד הרווחה, שמעניקים תמיכה, סיוע וליווי למשפחות שכולות על-רקע התאבדות, רצח ותאונת דרכים.
  • לפרטים נוספים על פעילות "בשביל החיים" לחצו כאן.