עשר דקות הליכה מפרידות בין ביתו של אברה מנגיסטו באשקלון לביתה של האקטיביסטית אוראל שטרית. לפני שמונה שנים שטרית התגייסה לצבא ושלושה חודשים לאחר גיוסה חצה אברה מנגיסטו, פגוע נפש שהיה אז בן 28, את הגבול לעזה, כשחיילי צה"ל צופים ולא עושים דבר כדי לעצור אותו. המגורים הקרובים בשכונות המוחלשות, ההורים הגרושים, החיים עם בני משפחה המתמודדים עם מוגבלויות - הכול היה דומה ומוכר מדי לשטרית. בעיקר ההבנה שזה בקלות יכול היה להיות הסיפור של המשפחה שלה. אז היא הצטרפה למאבק הקיים להעלאת המודעות למאבק להשבת אברה מנגיסטו הביתה, ולקחה בו חלק יחד עם פעילות ופעילים נוספים.
3 צפייה בגלריה
"הממשלה פועלת לפי רחשי הציבור. יש תמיכה ציבורית, אך היא עדיין לא מספקת". אברה מנגיסטו.
"הממשלה פועלת לפי רחשי הציבור. יש תמיכה ציבורית, אך היא עדיין לא מספקת". אברה מנגיסטו.
"הממשלה פועלת לפי רחשי הציבור. יש תמיכה ציבורית, אך היא עדיין לא מספקת". אברה מנגיסטו.

"תמיד הכול יותר דחוף מאברה"

בתחילת 2020, עם פרוץ הקורונה והסגרים אל חיינו, שטרית נכנסה ללחץ: "ראיתי לאן השיח הציבורי הולך ובמה כולם מתעסקים - בענייני בריאות, באופן טבעי - ופחדתי שאברה יישכח מהתודעה ומהלבבות. תמיד הכול יותר דחוף מאברה. תמיד הוא נדחק לפינה כי יש איזו סיבה מיוחדת והקורנה הייתה חתיכת סיבה מיוחדת, אז בכלל לא דיברו עליו. הרגשתי שאני חייבת לעשות משהו", היא משתפת.
שטרית פנתה למספר חברים, פעילות ופעילים ויחד הם הקימו את קהילת המתנדבים "סופרים את אברה". הקהילה מונה קצת יותר מ-70 מתנדבות ומתנדבים שכל אחד מהם עושה ותורם למאבק כפי יכולתו. כעת, לאחר שנתיים של פעילות התנדבותית הם הצליחו לרתום את מרכז הצעירים שבו עובדת שטרית, את עיריית אשקלון, את המשרד לשוויון חברתי ומספר לא מבוטל של אמנים, לטובת עצרת הזדהות ותמיכה במלאת שמונה שנים שבהן מוחזק אברה מנגיסטו בשבי חמאס.
3 צפייה בגלריה
מחכים לאברה
מחכים לאברה
אוראל שטרית "מבחינתי הסיפור של אברה הוא הסיפור של כל מה שמושתק ואני לא רוצה לשתוק יותר. על כלום".
עוד לפני שנתיים, בציון שש שנים לנפילת מניגסטו בשבי, אמר אחיו אילן: "אנחנו לא יודעים דבר פרט לעובדה שהוא בחיים ונמק בשבי. יש תיעוד שלו נכנס לרצועת עזה ובמערכת הביטחון ידעו כבר זמן קצר לאחר מכן שהוא בידי החמאס. לצערי אין לנו עד היום שום מידע חדש בנוגע למצבו הנפשי והגופני, וחוסר הוודאות בנוגע לכך הוא פשוט אכזרי". עוד הוסיף והסביר שיש חשיבות רבה ללחץ הציבורי להעלאת הנושא על סדר היום הציבורי: "הממשלה פועלת לפי רחשי הציבור. יש תמיכה ציבורית, אך היא עדיין לא מספקת".
"אברה מספר את הסיפור שלנו", אומרת שטרית, "של ילדי החצר האחורית של המדינה, של השכונות המוזנחות והשכוחות, של הבתים המפורקים, של מתמודדי הנפש ובעלי המוגבלויות והצרכים המיוחדים, של חסרי האונים והישע, ושל מדינה שלוקחת מאיתנו יותר ויותר מיסים ונותנת לנו פחות ופחות שירותים וכלים להתמודד עם הקושי שהיא מייצרת בחיים שלנו", היא נזעקת. "אברה לא יכול להשמיע קול ומה שנראה לנו טריוויאלי כמו לדבר, לזעוק ולהפגין הוא בלתי אפשרי עבור אחרים. מבחינתי הסיפור של אברה הוא הסיפור של כל מה שמושתק ואני לא רוצה לשתוק יותר. על כלום".
  • עצרת התמיכה תתקיים מחר, יום רביעי ה-7.9.22 בשעה 19:30 ברחבת הדשא הגדול באשקלון והיא תהיה גם בסימן העלאת המודעות לקשייהם של אנשים עם מוגבלויות, אנשים עם צרכים מיוחדים ומשפחותיהם. בהשתתפות ראש עיריית אשקלון תומר גלאם ובני משפחת מנגיסטו. רביד פלוטניק, ג'ימבו ג'יי, טדי נגוסה, אקו, בזי בי, a.shit ודאבל A יופיעו בהתנדבות. הכניסה חופשית.
  • להצטרפות לקהילת המתנדבים "סופרים את אברה" לחצו כאן.