אלחנן, מירב, נתי, אופירה ואסתר, אנשים עם מוגבלות, תפסו היום את מקומם של מנכ"לים במשרדי הממשלה. הסיבה: קמפיין חברתי לעידוד השתלבותם של אנשים עם מוגבלות בקהילה.
צפו בריאיון באולפן ynet עם אלחנן גבריאלי, קטוע יד ורגל שמחליף את מנכ"לית משרד החינוך:
היוזמה, בה לוקחים חלק דלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, רז פרויליך מנכ"ל משרד התרבות והספורט, מאיר בינג, מנכ"ל המשרד לשיוויון חברתי, אביעד פרידמן מנכ"ל משרד השיכון ורונן כהן, מנכ"ל משרד העליה והקליטה היא כחלק מקמפיין חודש "פברואר יוצא מן הכלל" של החברה למתנ"סים הארצית, לעידוד השתלבות של אנשים עם מוגבלות בקהילה.
במסגרת המיזם, המתקיים זו השנה הרביעית ברציפות, נערכים לכל אורך החודש במרכזים הקהילתיים בכל הארץ, מאות רבות של אירועים משולבים ופעילויות, בהם משתתפים אלפי תושבים במטרה להכיר את חברי קהילתם המתמודדים עם מוגבלות ולנפץ סטיגמות.
יחד איתם משתתפים במהלך גם למעלה מ-50 ראשי ערים ומועצות מקומיות בכל הארץ, ביניהם ירושלים, נתניה, חולון, רהט, שדרות, אילת, דימונה, מרחבים, קרית שמונה, תמרה, צפת, יפיע, מגדל העמק, מעלה אדומים ,מרחבים ועוד רבים אחרים.
המהלך מלווה בקמפיין פרסום חברתי הכולל סרטון בו מככבים אנשים עם מוגבלות וגם על גבי שילוט חוצות דיגיטלי ועל גבי אוטובוסים בפריסה ארצית, תחת הכותרת "היי, אני פה" ו-"הגיע הזמן שניפגש", המדגיש את הצורך ביחס שווה לכולם ומזמין את הציבור לקחת חלק באירועי "פברואר יוצא מן הכלל".
צפו בסרטון הקמפיין "כולנו גם וגם":
הפעילות נוצרה במטרה לשנות דעת קהל ולפתח מודעות, בעיקר לאור הממצאי העגומים של סקרים שערכה החברה למתנ"סים, שהראו כי תשעה מתוך עשרה הורים לא מעוניינים שילדיהם ישתתפו בפעילות עם ילדים עם מוגבלות, שרוב ההורים ירגישו לא בנוח אם ילדיהם ייראו אדם עם מוגבלות באירוע או בפעילות, ושאחד מתוך חמישה אף יקצר שהותו בפעילות בשל כך.

מנכ"ל ליום אחד

2 צפייה בגלריה
אלחנן גבריאלי
אלחנן גבריאלי
דלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך, ואלחנן גבריאלי
(צילום: אביעד ויצמן)
במשרד החינוך בשעות הבוקר החליף אלחנן גבריאלי, קטוע יד ורגל, המתנייד עם פרוטזות, את מנכ"לית משרד החינוך. בריאיון לאולפן ynet הוא מספר: "אנחנו נמצאים בחודש פברואר יוצא מן הכלל שבה עוסקים בשילוב של אנשים עם מוגבלויות בתוך הקהילה והשתלבות שלהם בצורה טבעית כמעט וכל זה קורה גם בשיתוף פעולה עם משרדי ממשלה ורשויות. אנשים עם מוגבלות שעתיים ביום הזה עושים החלפה של בעלי תפקידים. היום אני מחליף את מנכ"לית משקד החינוך.
"זכיתי, התקיימה ישיבה מהממת מרתקת עם נושאים חשובים, שבדגש על ילדים ונוער עם מוגבלות שצריכים השתלבות בהבנה בהכלה בכל מיני התאמות מיוחדות, כדי שגם הם יחוו את החיים המלאים שחווים כל אזרחי ישראל. מתוך הרצון שלנו להיות נוכחים בכל מקום, בקניונים בבתי ספר בפעילויות כאלה מגוונות של משפחות. אנחנו רוצים להיות שם, כמעט ולא רואים את האנשים האלה מהסיבה שהם לא מרגישים שנוח להם וקל להם והחברה למתנ"סים שמה כנראה על דגלה את הנושא הזה של אנשים עם מוגבלות לקדם אותם, לשלב אותם, לפתח שיח ציבורי בתחום הזה וזכיתי להיות חלק".
2 צפייה בגלריה
מנכ"לים מתחלפים
מנכ"לים מתחלפים
"אני מזכיר ש-17 אחוזים מהאנשים הם עם מוגבלות. איפה הם נמצאים? למה לא שומעים את קולם?" אלחנן גבריאלי
(צילום: אביעד ויצמן)
זה נותן לך תחושה טובה? זה מרגיש לך חזק, עוצמתי? גבריאלי: "זה נותן לי תחושה שאני משמעותי למרות שאני עברתי את האירוע שלי באמצע החיים והיו לי מחשבות של 'למה נשארתי בחיים?'. אני קטוע רגל ויד ולא האמנתי שיש לי מה להציע לעולם עוד. הדברים השתנו החלטתי להיות אקטיביסט, להיות הקול של אנשים עם מוגבלות, לדבר בכל הזדמנות. בחברה למתנסים נתנו לי את הקול להיות משמעותי בפעילות שהאג'נדה היא לקיים אנשים עם מוגבלות. לא מדובר בקידום אישי, יש פה קהילות אוכלוסיות שלמות, אני מזכיר ש-17 אחוזים מהאנשים הם עם מוגבלות. איפה הם נמצאים? למה לא שומעים את קולם? ולכן הימים האלה, הפעילויות האלה מבורכות. בטח ובטח שאני מאמין גדול בדרך של ההסברה של השיח הציבורי בתחום הזה ובנושא הזה, אז זכיתי".
יפה מאוד, אתה מדבר לעיניין ומרשים ומרגש וגם נותן לנו השראה. בהצלחה בתפקידך, אולי תפתור את הסיפור של הסייעות, תקבל החלטה דרמטית
גבריאלי: "יש הרבה דברים במדינה שלנו והרבה נושאים. אני מתמקד בנושא קרוב לליבי בחיים הנוכחים האלה, החיים החדשים שלי מאז התאונה שזה לפני תשע שנים, ואני אומר קיבלתי הזדמנות שנייה ולא בכדי, ואני צריך לנצל אותה לקדם אג'נדה שאני מאמין בה. יש המון נושאים חשובים, אני נוגע רק במה שאני יכול להשפיע ולהיות שם נוכח אז אני כאן".
חילופי התפקידים הם כאמור, חלק מאלפי אירועי חודש "פברואר יוצא מן הכלל" שמתקיימים במרכזים הקהילתיים של החברה למתנ"סים בכל הארץ, בשיתוף הרשויות המקומיות, במטרה לעודד ולהנכיח שילוב, נגישות, היכרות ושותפות של ילדים, בוגרים ומבוגרים עם מוגבלות בקהילותיהם.
  • למידע על האירועים של "פברואר יוצא מן הכלל" הקרובים אליכם לחצו כאן.