השנה 2016. חנן אלקיים, משוחרר טרי אחרי שירות קרבי מאתגר, החליט לשלב בין שתי האהבות הגדולות שלו - קפה ותרומה חברתית. הוא הקים את "אגרו קפה" - בית קלייה לקפה עם אג'נדה חברתית. איזו אג'נדה? כזו שבשבילה הוא עלה על מטוס, חצה את הים ונסע עוד כמה קילומטרים טובים עד שהגיע לחווה משפחתית של אדם בשם אליעזר קרוול, המתפרשת על פני 200 דונם בגבול שבין קולומביה לוונצואלה.
השפעותיה של ההתחממות הגלובאלית הורגשו היטב בחווה של קרוול, שהתבססה על מי גשמים. אלקיים הציע לממן עבורו את מערכת ההשקיה והדישון, ללוות אותו בתהליך ההתקנה וההטמעה ולספק לו ייעוץ אגרונומי באופן שוטף. בתמורה, הצעיר הנמרץ ביקש 50% מהתנובה העודפת.
5 צפייה בגלריה
חנן אלקיים (מימין) וערן יצחק באחד ממטעי הקפה באתיופיה
חנן אלקיים (מימין) וערן יצחק באחד ממטעי הקפה באתיופיה
חנן אלקיים (מימין) וערן יצחק באחד ממטעי הקפה באתיופיה
(צילום: מהאלבום הפרטי)
לאחר חתימת ההסכם, עם חזרתו ארצה, פנה אלקיים לחברת "נטפים" בקיבוץ חצרים, שנרתמה מיד למשימה. כעבור 14 חודשים, כמות דובדבני הקפה על כל ענף עלתה בממוצע מ-13 ל-48 פירות.

היוזמה שהצילה את העסק

לפני שנתיים וחצי הצטרף לעסק גם ערן יצחק, חברו של אלקיים מהשירות הצבאי. "מאז שהעסק הוקם ועד היום, השבחנו מטעים בקולומביה בהיקף של כ-3,000 דונם, לרבות שלושה מטעים בהם אנחנו מגדלים קפה ללא ריסוס וללא דשן כימי - סדרה שלמה שקראנו לה Natural Farms", מספר אלקיים.
לדבריו, בתהליך העיבוד של הקפה מבוצע קילוף של דובדבני הקפה, כשבקליפות נעשה שימוש חוזר כדשן, בעוד שבשנים האחרונות החלו היפנים לחלוט את הקליפה כמשקה שנקרא קסקרה (Cascara), לו הם מייחסים סגולות של מניעת מחלות כבד, לב ואפילו מחלות סרטניות.
5 צפייה בגלריה
פולי הקפה של אגרו קפה
פולי הקפה של אגרו קפה
פולי הקפה של "אגרו קפה"
(צילום: אוראל כהן)
לפני כשנתיים, הם הקימו את מרכז המבקרים של החברה ביישוב שריגים לי-און שבמטה יהודה. המרכז כולל חלל מרשים בו הם עורכים סדנאות קפה לאנשים פרטיים, לקבוצות ולחברות, בהן הם משתפים בידע הנרחב שצברו במהלך השנים על תחום הקפה, בארץ ובעולם. סמוך למתחם הסדנאות פועל בית קלייה אותנטי, שגם בו אפשר לבקר וליהנות מטעימה של חליטות קפה שונות המיוצרות במקום.
ואז הגיע 7 באוקטובר. אלקיים גויס למילואים עוד באותו יום, כשמשימתו הראשונה הייתה "לטהר" את ניר עוז וכפר עזה, יחד עם לוחמי דובדבן, ויצחק גויס בתחילת נובמבר. שניהם גויסו לשירות קרבי ביחידת מגלן, בה שירתו בסדיר. כמה ימים לפני שעלו על מדים ונכנסו לעזה, הם עוד הספיקו להקים כיתת כוננות ביישוב זכריה, סמוך לבית שמש, שבו הם מתגוררים, ובשני יישובים סמוכים.
5 צפייה בגלריה
חנן אלקיים בזמן שירות המילואים אליו גויס באוקטובר 2023
חנן אלקיים בזמן שירות המילואים אליו גויס באוקטובר 2023
אלקיים בזמן שירות המילואים אליו גויס ב-7 באוקטובר
(צילום: מהאלבום הפרטי)
"בארץ יש לנו 13 עובדים, בקולומביה עוד עשרה ועובד אחד באתיופיה. יחד איתנו גויסה עובדת נוספת, כך שבמשך כמה חודשים שבהם היינו במילואים - העסק נוהל על ידי עשרה עובדים", משחזר יצחק. בשלושת השבועות הראשונים למלחמה, מרכז המבקרים אמנם היה פתוח למבקרים, אבל מטבע הדברים הוא נותר כמעט ריק לגמרי.
"העסק נפתח מחדש כבר ב-9 באוקטובר. רצינו לייצר תנועה, להפעיל את העובדים ולגרום להם תחושת ביטחון למרות כל המצב הקשה ששרר במדינה. בנוסף, היינו חייבים לעשות שימוש בחומרי הגלם אחרת הם היו מתקלקלים", מספר אלקיים.
ובזמן ששניהם נלחמים בחזית, הם הצליחו להקים צוות חשיבה יחד עם העובדים שנותרו בעסק ולהוציא לפועל יוזמה שהתבררה כמוצלחת במיוחד - דרך הרשתות החברתיות הם קראו לכל חייל שנמצא בדרכו אל החזית או בחזרה ממנה, לעצור במרכז לקפה ועוגה, ללא תשלום כמובן. בנוסף, הם הציעו גם קפה בטייק אווי לשאר החיילים ביחידה - בחינם.
5 צפייה בגלריה
חיילים בחזית, בהפסקת קפה עם מוצרי הקפה של ארגו קפה
חיילים בחזית, בהפסקת קפה עם מוצרי הקפה של ארגו קפה
חיילים בחזית, בהפסקת קפה עם מוצרי הקפה של אלקיים ויצחק
(צילום: ארגו קפה)
"בכנות, לא האמנו שהמודעה הקטנה שלנו תייצר כזו תנועה מטורפת בעסק; בתוך יומיים המקום התמלא בחיילים, בעיקר בחיילי מילואים, שהבטיחו לחזור אלינו לביקור משפחתי עם שובם מהחזית", מספר אלקיים. "דרך כך החזרנו את המקום לחיים והרווחנו לקוחות שהיום פוקדים את בית הקפה באופן קבוע".
יצחק: "שבועיים אחרי שיצאנו עם היוזמה לחיילים, התחלנו לקבל עשרות בקשות לקפה מיחידות שונות. פנינו ללקוחות האונליין שלנו, וכתבנו להם שעל כל רכישה באתר - נשלח שקית קפה לחיילים בחזית הדרומית והצפונית. גם כאן התגובות היו פנומנליות, ואנחנו גאים לומר שעד היום תרמנו כבר למעלה מטון קפה ללוחמים בשתי החזיתות.
"זאת, בנוסף לעגלות קפה שפנו אלינו עם יוזמות שונות כדי להגיע ליחידות בארץ ולפנק אותן בקפה ומאפה, וגם לכך נרתמנו בשמחה", הוא מוסיף.

"גאים להשתמש רק במוצרים ישראלים"

בימים אלו השניים, ששבו ממילואים לעת עתה, משיקים פרויקט ארוך טווח בשיתוף ארגון ה-JDC (ארגון הג'וינט), שמטרתו לחלץ 3,000 חקלאים אתיופים ממעגל העוני בתוך חמש שנים - בעזרת שימוש בטכנולוגיה ישראלית.
הרעיון שעומד בבסיס הפרויקט הוא להביא את החקלאי למקום שבו הוא עצמאי לחלוטין מבחינה כלכלית, לצד אימוץ הטכנולוגיה הישראלית על ידי ממשלות במדינות עולם שלישי, שבסופו של דבר יהיו אלו שיממנו ויקדמו אותה. או במילים אחרות: "ווין ווין סיטואיישן".
"בנוסף לקולומביה ולאתיופיה, בהן אנו משביחים מטעים, יצרנו קשר גם עם חוות משפחתיות במדינות נוספות, בין היתר בפפואה ניו גינאה, הונדורס, ברזיל, מקסיקו ואל סלבדור, תוך שימת דגש על סחר הוגן וחקלאות מקיימת", מספר אלקיים.
5 צפייה בגלריה
ערן יצחק מעביר הדרכה במרכז המבקרים של אגרו קפה שבשריגים
ערן יצחק מעביר הדרכה במרכז המבקרים של אגרו קפה שבשריגים
יצחק מעביר הדרכה במרכז המבקרים של בשריגים
(צילום: באדיבות חנן אלקיים וערן יצחק)
"אנחנו גאים בכך שכל הטכנולוגיה והחומרים בהם אנחנו משתמשים מבוססים על חברות ישראליות בלבד, במיוחד בימים שבהם המדינה עוברת טלטלה משמעותית כל כך", מוסיף יצחק, שמדגיש כי מעבר לעניין העסקי, ישנו תמיד גם העניין החברתי.
"'אגרו קפה' גאה להיות חברה בארגון The Fair Trade Association - ארגון המקדם ערכי סחר הוגן וחקלאות מקיימת בתעשיית הקפה העולמית, ובכלל", הוא מבהיר. "לעולם לא נקשור קשרים עסקיים עם חברות בשרשרת האספקה של תעשיית הקפה - מהחקלאי ועד לחברת השילוח - שאינם מחויבים לעקרונות של הארגון".
בימים אלו ועד 6 באפריל, אלקיים ויצחק ישמחו להגיש לכם קפה ומאפה במסגרת אירוע האוכל "אביב של אוכל כפרי", בו הם לוקחים חלק. האירוע, שנערך זו השנה ה-24 במועצה אזורית מטה יהודה, מתקיים הפעם בסימן חיזוק העסקים המקומיים, קידום עסקי מילואימניקים וחיבורים קולינריים מיוחדים. בין מגוון העסקים המקומיים, באירוע משתתפים גם אנשי קולינריה מהנגב המערבי.