בבתי העלמין ברחבי הארץ מחלקים ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה מדבקות שעליהן צילום של פרח דם המכבים, שהפכו לאחד מסמלי היום. אולם מיזם מיוחד מאפשר לקבל גרסה מיוחדת של הפרח עצמו, מיובש ומחובר לסיכה שאפשר לענוד על הבגד.
את פרויקט הסיכות הקים שבי ספירו (35), תושב נוקדים, מורה דרך במקצועו, נשוי ואב לארבעה ילדים. מאז 2019 הוא מקדיש למיזם 4-3 חודשים בשנה כדי להגיע מוכן ליום הזיכרון. "פרח דם המכבים הוא סמל לאומי שמאפיין אותנו בתור עם. היכולת שלנו לבחור לגדול מתוך הכאב והטרגדיה - בדומה לפרח, שלפי ההגדה צומח מתוך דם המכבים - זה האתוס הישראלי".
5 צפייה בגלריה
סיכת דם המכבים
סיכת דם המכבים
האתוס הישראלי. סיכת "דם המכבים" על מדי צה"ל
(צילום: טובי שריד)
לדבריו, "ההוצאה לפועל של הרעיון שלנו הייתה מורכבת במיוחד מאחר שזה פרח מוגן. רק אחרי שנתיים של ניסויים ומחקרים עם מומחים בתחום, הצלחנו לייבש אותו".
בשנה שעברה, ספירו והשותפה שלו, רננה הדרי, צירפו אליהם את חברו של שבי משירות המילואים, מיקי מנדיל, ויחד הם הקימו חממות נוספות של הפרח באזורים חדשים בארץ. אבל אז פרצה המלחמה ועצרה הכול; מנדיל וספירו גויסו ב-7 באוקטובר לשירות מילואים קרבי שנמשך 171 ימים.
5 צפייה בגלריה
סיכת דם המכבים
סיכת דם המכבים
ייבוש הפרח
(צילום: טובי שריד)
5 צפייה בגלריה
סיכת דם המכבים
סיכת דם המכבים
פעילות מורכבת במיוחד. הפרח המיובש לפני הפיכתו לסיכה
(צילום: טובי שריד)
"מאחר שהשתחררנו רק לאחרונה מהמילואים, אנחנו בפיגור משמעותי בזמנים", אומר ספירו, "אבל העשייה של העמותה חשובה לנו, בטח אחרי האסון שעברנו כעם וכמדינה. דווקא בימים אלה אנחנו לומדים לצמוח ולהתחזק מתוך הדם, הכאב והטרגדיה. הפרח מסמל עבורנו את העמידה לצד המשפחות השכולות, זיכרון הנופלים האהובים והאחדות בין המגזרים השונים בחברה".

המחווה לזכרו של המורה הישראלי

השנה, בית הספר SAR היהודי בשכונת ריברדייל ברובע ברונקס שבניו יורק, רכש מעמותת "דם המכבים" סיכות ליום הזיכרון. הנהלת בית הספר גם החליטה לתרום 500 סיכות עבור תלמידי בית הספר "פלך" בירושלים לזכר המנהל שלו, יוסי הרשקוביץ ז"ל (44), שנהרג בקרבות בעזה.
לפני מספר שנים יצא הרשקוביץ לשליחות בארה"ב, לימד ב-SAR ובין היתר היה אחראי על טקסי יום הזיכרון שם. בזכות התרומה - שנולדה בעקבות חיבור מרגש שנוצר בין "דם המכבים" לבין בית הספר, בסיוע של עמותת "עמית לדרך" בניהולו של עמית לוי - תלמידיו של הרשקוביץ משני צידי האוקיינוס יענדו את הסיכות לזכרו.
5 צפייה בגלריה
יוסי הרשקוביץ ז"ל, שנפל בעזה, בבית ספר פלך בירושלים אותו ניהל
יוסי הרשקוביץ ז"ל, שנפל בעזה, בבית ספר פלך בירושלים אותו ניהל
הרשקוביץ ז"ל, בבית ספר "פלך". "יוסי היה איש של חזון"
(צילום: רחל גלמן)
הרשקוביץ ז"ל, שהתגורר ביישוב גבעות והותיר אחריו את אלמנתו הדס וחמישה ילדים, גויס למילואים בחטיבה 551 בבוקר 7 באוקטובר. הוא נפל ב-10 בנובמבר כתוצאה ממטען שהושלך לעבר הכוח שעמו נלחם. יחד עמו נהרגו בתקרית הקשה שלושה לוחמים נוספים ונפצעו שישה.
"היוזמה שלהם מאוד ריגשה אותי. שני בתי הספר הם חלק ממי שיוסי היה בחייו ובשניהם המורשת שלו ממשיכה להדהד", מספרת אלמנתו, הדס, שלימדה גם היא ב-SAR. "יוסי היה משמעותי מאוד עבור התלמידים, דמות ישראלית-צברית שהם נשאו אליה עיניים.
"מלבד טקסי הזיכרון שהפקנו יחד, כתבנו את תוכניות לימודי העברית עבור התלמידים, שכללו את מורשת הקרב של מדינת ישראל ובתוכה סיפורי נופלים ופצועים. כשיוסי נהרג, זו הייתה הפעם הראשונה שהתלמידים האמריקנים הכירו אישית לוחם שנהרג, ועוד אדם שהיה כל כך יקר להם".
5 צפייה בגלריה
יוסי הרשקוביץ ז"ל, שנפל בעזה, בבית ספר פלך בירושלים אותו ניהל
יוסי הרשקוביץ ז"ל, שנפל בעזה, בבית ספר פלך בירושלים אותו ניהל
"יוסי היה דמות ישראלית-צברית שהתלמידים האמריקנים נשאו אליה עיניים"
(צילום: רחל גלמן)
לדבריה, "יוסי האמין שהעתיד של המדינה הוא בחינוך. הייתה לו היכולת לראות כל תלמיד ואיש מקצוע בגובה הלב. הוא היה פורץ דרך, איש חזון, שממהר לבצע - אומר ועושה. היו לו המון תוכניות וחלומות לעתיד, שברגע אחד נקטעו".
את הסיכות ניתן לרכוש בנקודות מכירה המופיעות באתר העמותה, בסניפי רשת ויקטורי ובדוכנים בקניוני עזריאלי. בני המשפחות השכולות יקבלו אותן ללא עלות, לציבור הרחב עולה כל סיכה 18 שקלים. ההכנסות משמשות את העמותה להנצחת נופלים וסיוע למשפחות שכולות.
לרכישת הסיכה ולתרומה לעמותה - באתר