תעשיות הטכנולוגיה קורצות לצעירים וצעירות רבים בישראל, ובצדק. הן הפכו לחוד החנית של ישראל ולא פחות מגאווה לאומית. זה התחום בו מצוינות והצטיינות זוכות להערכה, מרבות עניין ומביאות להתקדמות מתגמלת, שעד לפני שנים ספורות נחשבה חלום בלבד, בטח בשילוב שבין טכנולוגיה ומערכות ביטחון.
מה שנחשב שנים כתחום גברי במיוחד, הפך מזמן לנחלתן של נשים מצטיינות, שמבקשות לשלב בו עוד ועוד נשים מוכשרות, ומהוות עבורן מגדלור להצלחה. כאלה הם הנשים של חברת 'אלביט' שפגשנו.
"חשבתי שאהיה אסטרונאוטית"
שם: קרן רינת
תפקיד: מנהלת יחידה עסקית, אלביט מערכות, חטיבת מודיעין ול"א
פרטים אישיים: בת 51, נשואה ואמא לשלושה
מה את עושה בתפקיד שלך?
אני מנהלת את היחידה העסקית בחטיבת המודיעין ול"א של אלביט מערכות, שהפכה למאוד עסוקה בשנים האחרונות אחרי שהצגנו לפני שלוש שנים פריצת דרך משמעותית.
איך הגעת אל התפקיד הזה? " אני עובדת באלביט 24 שנה. למדתי הנדסת אווירונאוטיקה וחלל לתואר ראשון ושני בטכניון. הגעתי כמהנדסת בקרה וניווט בפרויקטים של צילום אווירי. עברתי להנדסת מערכות בנושאי רכבים אוטונומיים ומשם התקדמתי להיות מנהלת פיתוח ותכניות במערכות מאד מורכבות. 16 שנה הייתי בתחומי ההנדסה וב-8 השנים האחרונות עברתי לנהל תחום עסקי, היא מספרת בגאווה על היישום בשטח במלחמת "חרבות ברזל".
בצעירותך, מה היה החלום שלך? "תמיד ידעתי שאלך לצד הריאלי וחשבתי שאהיה אסטרונאוטית", היא מספרת בחיוך ומסבירה: "אני באה משושלת משפחתית גדולה של עורכי דין וזה המרד שלי".
למה לדעתך כדאי לנערות להשתלב בעולם הטכנולוגי? "תחום של טכנולוגיה הוא עולם מסעיר ומתפתח במהירות. הוא משפיע על תחומי החיים שלנו ישירות. קשה להתחרות באתגר ובעניין שיש בתחומים האלה. בסופו של דבר כדאי ללמוד את מה שאוהבים מתוך תשוקה - ואם זו התשוקה שלכן, לכו על זה".
למדתי אווירונאוטיקה כשסגרו את פרויקט מטוס הלביא", היא מספרת. "כל מי שלמד איתי משולב היום בתפקידי מפתח באקדמיה ובתעשייה. הסוד הוא לאהוב את מה שעושים. בנוסף, צריך מזל עם מנהלים. שלי תמיד דחפו אותי קדימה והאמינו בי. לא הרגשתי תקרת זכוכית מעליי אבל צריך וכדאי להעז ולקפוץ למים. צריך היום אנשים עם יכולות מולטידיסיפלינריות שהתנסו במגוון רחב של טכנולוגיות ותפקידים וקפיצה מאזור הנוחות תמיד מוכיחה את עצמה".
3 צפייה בגלריה
רינת קרן
רינת קרן
רינת קרן
(באדיבות המצולמת)
"חשבתי שאהיה רופאה פלסטיקאית"
שם: נטע סגרון בן ישי
תפקיד: מנהלת את אגף ההנדסה באלביט מערכות, חטיבת תקשוב וסייבר
פרטים אישיים: בת 42, נשואה ואימא לשלושה
מה את עושה בתפקיד שלך?
מנהלת את אגף ההנדסה, שזה אומר 270 מהנדסים בתחומים שונים וצוות בדיקות. אנחנו אחראים על כל ענייני התקשורת באלביט. אני אחראית לחלק של ההנדסה מול היצור והחלק העסקי של החברה.
אנחנו עובדים גם בארץ וגם בחו"ל. התפקיד מאד מגוון ופתוח לעשיה מאד רחבה מעל ומעבר. אני מגדירה את תוכניות העבודה לכל גוף ההנדסה באגף, בונה יחד עם הצוות את האסטרטגיה ההנדסית, מוציאה אותה לפועל ועוסקת הרבה בפיתוח האנשים והשדרה הניהולית שלי.
איך הגעת אל התפקיד הזה?
המסלול אליו כיוונתי היה לימודי רפואה, ואבא שלי רשם אותי במקביל להנדסה ופיזיקה כי הייתי מאד ריאלית. למדתי בטכניון חשמל ופיזיקה, אח"כ עבדתי באינטל ומשם לאלביט. בהמשך עשיתי תואר שני בטכניון, ומשם בכל שנתיים שלוש עברתי תפקיד והגעתי לאן שהגעתי. היו הרבה מנהלים שנתנו לי גב בדרך והיה מנהל אחד שדחף אותי בעיקר".
מה חלמת לעשות כשתהיי גדולה? "חשבתי שאהיה רופאה פלסטיקאית".
למה לדעתך כדאי לנערות להשתלב בעולם הטכנולוגי? "זה עולם מאד מתגמל מבחינת עשיה וגם מבחינה אינטלקטואלית. ממש רואים את הדברים מתרחשים, משלב הרעיון לשלב של מוצר מתפקד ומסייע לאנשים. זה תחום שעדיין מתפתח ומתקדם, ובכל כמה שנים יש התפתחויות טכנולוגיות משנות חיים. יש הרבה סיפוק והרבה עבודה עם אנשים. כל יום פתוח לעשייה בתחום חדש, מאתגר ורב עניין".
3 צפייה בגלריה
נטע סגרון
נטע סגרון
נטע סגרון
(באדיבות המצולמת)
"חשבתי על מחול או רפואה - אבל הצבא סידר לי את הראש"
שם: ורד חיימוביץ'
תפקיד: סמנכ"לית ומנהלת תחום המל"טים באלביט מערכות, חטיבת כלי טיס
פרטים אישיים: נשואה ואימא לשלושה ילדים גדולים
מה את עושה בתפקיד שלך? מרכזת את כל הפיתוח, יצור וכל התחום העסקי של שיווק ומכירות מל"טים בארץ ובעולם. נמצאת בתפקיד כבר 3 שנים. סמנכ"לית בתחום העסקי של המל"טים.
איך הגעת אל התפקיד הזה? "גדלתי בקרית שמונה ולמדתי פיזיקה ומתמטיקה בתיכון. הייתי הבת היחידה בכיתה. בצבא הייתי קצינת קשר כך שבעצם מאז אני נוגעת בתחום הטכנולוגי. אחר כך למדתי הנדסת תעשיה וניהול במערכות מידע ולמדתי תוכנה. תואר ראשון באוניברסיטת בן גוריון ושני בטכניון".
"את דרכי המקצועית באלביט התחלתי ב-1995 כמפתחת תוכנה ומשם התקדמתי לשלל תפקידים, עד שהפכתי לראשת מינהל הנדסה. בהתחלה הייתי בין הנשים הבודדות בכל התפקידים הללו, אבל ככל שחולפות השנים, יש יותר נשים בתפקידים טכניים שהן לא היו בהם בעבר", היא מציינת את ההתקדמות בסיפוק.
אחר כך עברה ורד לעבוד ברפאל ואחרי 3 שנים חזרה לאלביט. "במעבר הזה ל'אלביט' עברתי לתחום העסקי וכאן כבר לא ראיתי הרבה נשים. בתחומי המערכות הביטחוניות יש נשים רבות בתפקידים בכירים. היתרון שלי, כמי שעשתה את המהלך ועברה לצד העסקי היה, שהבנתי את עולם התוכן. רכישת הכלים העסקיים הייתה סגירת מעגל הוליסטית מבחינתי", היא אומרת. נשים מצליחות הן בדר"כ עם בסיס מקצועי חזק ורחב. המפגש שלי הוא עם גברים בכירים במערכות ביטחוניות, ואני מביאה איתי בסיס מקצועי רחב.
מה חלמת לעשות כשתהיי גדולה? "חשבתי על תחום המחול, חשבתי להיות רופאה אבל הצבא סידר לי את הראש והבנתי בו, שהתחום הטכנולוגי מאד מתאים לי".
למה לדעתך כדאי לנערות להשתלב בעולם הטכנולוגי? "לימוד ורכישת תחומים מקצועיים רבים והעמקה בהם, תעזור להתבסס מקצועית", היא אומרת ומדגישה אלמנט נוסף וחשוב: "ככל שחולפות השנים, האותנטיות של הקולגיאליות הנשית מאוד חשובה לי כדי לעזור לעוד נשים להתקדם. אני לא רוצה אפליה מתקנת אלא להגיע מהמקום שאנחנו הכי טובות. לי יש תפקיד לעזור לנשים אחרות להגיש מועמדויות ולהתקדם".
"חשוב לדעת, שחוץ מיכולות טובות, צריך גם מזל וגם מנהלים שרואים את הפוטנציאל", היא מוסיפה. "מהבחינה הזו היה לי מזל עם מנהלים שעודדו ודרבנו אותי להצליח".
3 צפייה בגלריה
ורד חיימוביץ
ורד חיימוביץ
ורד חיימוביץ
(באדיבות המצולמת)
בשיתוף אלביט מערכות
פורסם לראשונה: 20:01, 21.03.24