בבית חולים לילדים 'ספרא' בתל השומר כבר רגילים למתנדבים שמגיעים לשמח את הילדים, אבל גם הם הופתעו, שלא לומר נבהלו, כשבוקר אחד 'כבשו' את המחלקות חיילי סער של האימפריה בליווי של לא אחר מאשר האימפרטור עצמו. "התחפושות היו כל-כך משכנעות", נזכרת חגית שפיגל מנהלית ורכזת המתנדבים בבית החולים, "שחלק מהצוות קצת נבהל".
צפו בחברי ליגיון 501 בביקור בבית חולים:
אז הכירו בבקשה את 'ליגיון 501', ארגון חובק עולם של מתנדבים מארה"ב ועד סעודיה, ממקצועות שונים ומגוון גילים כשהמשותף לכולם שהם נשבו בקסם של סדרת סרטי 'מלחמת הכוכבים'. החברים בארגון רוכשים או מכינים תלבושות של דמויות מהסדרה שחייבות להיות זהות למקור, מקיימים מפגשי מעריצים, צופים יחד בסרטים והכי חשוב - מתארחים בבתי חולים ואירועי צדקה בתקווה ש: "May the force be with you" המשפט האלמותי מתוך הסדרה שמעניק ברכה ויכולות יוצאות דופן למי שלומד לשלוט באותו כוח מסתורי.
שפיגל זוכרת היטב את אותו בוקר בו חבורת מלחמת הכוכבים פסעה בין המחלקות השונות בהן מאושפזים הילדים, "תפיסת בית החולים שמה דגש על החוויה שבין מטופל למטפל ומשום כך חשוב לנו שהילדים יצאו עם חוויות נעימות מהאשפוז. מתנדבים כמו אלו שהגיעו מחופשים באופן מרשים יכולים, ולו במעט, להשכיח מהילדים את הכאב והחרדה".
6 צפייה בגלריה
חבר מכוכב אחר
חבר מכוכב אחר
החבורה לפני ביקור בבית חולים
(צילום: איתן אלחדז ברק)
מי שהקים בארץ את השלוחה המקומית של 'ליגיון 501' הוא אדם נחום (49) רופא שיניים מירושלים שעדיין זוכר את הפעם הראשונה בה צפה ב'מלחמת הכוכבים' כשיצא לראשונה לאקרנים ב-1977 והפך מיד לתופעת תרבות.
"הייתי בגיל חמש וגרתי עם משפחתי בלונדון", משחזר נחום."נסענו לבית הקולנוע Odeon שכבר נסגר מאז. צפיתי בסרט שנחשב בזמנו כפורץ דרך והתלהבתי נורא". נחום נלקח בשבי על ידי 'דת הג'ידיי' הוא ומיליוני מעריצים שהחלו לאסוף 'מרצ'נדייז' ובעיקר לצפות שוב ושוב בסרט, "הייתי צופה בסרט בחדרי עם מקרן 8 מ"מ של אבא שלי". אבל בניגוד לרבים אחרים, נחום המשיך עם התחביב גם לאחר ילדותו ונעוריו. כשעלה לארץ עם משפחתו בגיל 28 הוא קיים אירועי התרמה לחיילים בודדים כשהגימיק היה חובבי 'מלחמת הכוכבים' שמגיעים מחופשים.
נחום נישא לפלר חסן נחום, המשנה לראש העיר ירושלים ומחזיקת תיק התיירות, "לעיתים אני מאלץ את אשתי גם להתחפש לאחת הדמויות כדי לעזור לנו בפעילות" ואת השלוחה המקומית של 'ליגיון 501' הקים לפני שלוש שנים "לקחתי את האהבה שלי צעד אחד קדימה".
6 צפייה בגלריה
חבר מכוכב אחר
חבר מכוכב אחר
נחום על רקע הר הבית
(צילום: מארק ישראל סלם)
כרגע ישנם 11 מתנדבים בארגון בניהם גם האישה היחידה (כרגע) נטע שרמיסטר, מורה לאומנות לחימה פיליפינית מתל אביב."בתור גיקית של תחפושות ושל הסדרה זה היה לי די טבעי להצטרף מיד כששמעתי שיש שלוחה לליגיון בארץ", משתפת שרמיסטר.
לצדה צועדים מחופשים איתמר מדר (18) מאבן יהודה - המצטרף הטרי שעוטה בגד של קצין בצבא האימפריה, ברק מיכאל שמואל (29) - מנהל אבטחה וסטודנט וכן ד"ר ניל זגול (38) מהרצליה - רופא משפחה שמספר בהתלהבות על התחביב שלו כשהוא פושט את מדי הרופא ועולה על חליפה של טייס בצי האימפריה. "עבדתי בבית חולים 'מאיר' וראיתי איך הילדים נדלקים כשהחבורה המחופשת מגיעה לשם", מספר זגול. "אז כחובב 'מלחמת הכוכבים' החלטתי לרכוש תלבושת ולהצטרף אליהם". זגול מבין את הכוח שיש לחבורה הזו שמבחינת הילדים זה ממש 'חבר מכוכב אחר', "אני זוכר שהיינו פעם בטיפול נמרץ והייתה שם ילדה ערבייה בת עשר שביקשה להצטלם איתנו עם אימא שלה שחובשת כיסוי ראש כך שזה באמת מחזה לא שגרתי".
6 צפייה בגלריה
חבר מכוכב אחר
חבר מכוכב אחר
מימין נטע שרמיסטר, איתמר מדר ואדם נחום
(צילום:יובל דורו)

העיקר - המטרה הטובה

תחפושת ממוצעת יכולה גם להגיע לעלות של אלף דולר, "התחפושת חייבת לעמוד בסטנדרטים מחמירים של תקנון הארגון ורק אז מתקבל אישור להופיע עמה לטובת הציבור וללא שום תמורה. 'דיסני', שרכשה את זכויות הסדרה מהבמאי ג'ורג' לוקאס, מקפידה מאוד על זכויות יוצרים".
באחד הפעמים הגיעה לנחום בקשה לא שגרתית להופעה, "זוג חובבי מלחמת הכוכבים שעמד להתחתן ביקש מאתנו לעמוד איתם יחד מתחת לחופה. הסכמנו בתנאי שהם מתחייבים לתרום לארגון צדקה".
ארגון המעריצים לובשי התחפושות הוקם בשנת 1997 על-ידי אלבין ג'ונסון מדרום קרולינה, ארה"ב והיום הוא מונה 14,000 מעריצים ביותר משישים מדינות.
6 צפייה בגלריה
חבר מכוכב אחר
חבר מכוכב אחר
ליגיון 501
(צילום: יובל דורו)
טריגר חשוב בהפיכה של הארגון להתנדבותי הוא טרגדיה שפקדה את ג'ונסון כאשר בתו, קייטי בת השש, חלתה בסרטן בשנת 2004. כדי להקל עליה את חווית האשפוז הממושך יצר עבורה ג'ונסון את בת דמותו של הרובוט שובה הלב R2 – D2 לה הוא קרא: R2-KT מדובר ברובוטית בצבע וורוד שליוותה את הילדה קייטי עד שנפרדה מהעולם. R2-KT הפכה לחביבת מעריצים וילדים מהעולם ואף זכתה להופיע באחד מסרטי הסדרה ('הכוח מתעורר') כשהיא מלווה ב-R2-D2.
"בניגוד לסדרה בה חיילי האימפריה שייכים כביכול לרעים", מסכם נחום. "אצלנו במציאות הם 'חזרו בתשובה' ועברו לצד של הטובים כדי לשמח את הילדים".
6 צפייה בגלריה
חבר מכוכב אחר
חבר מכוכב אחר
משמחים חתן וכלה

6 צפייה בגלריה
חבר מכוכב אחר
חבר מכוכב אחר
"אצלנו במציאות הם 'חזרו בתשובה' ועברו לצד של הטובים כדי לשמח את הילדים".
(צילום: איתן אלחדז ברק)