סוף השנה האזרחית כבר כאן, ושכירים שתרמו ב-12 החודשים האחרונים סכום מצטבר של 190 שקל או יותר - זכאים להטבת מס לא מבוטלת: זיכוי של 35% מסך התרומה.
למעשה, הדרך הפשוטה ביותר עבור עובד שכיר תהיה לקבל את הזיכוי דרך המשכורת החודשית שלו. המעביד מקבל את הקבלות המקוריות של התרומה, ומבצע עבורו את ההליך הביורוקרטי - והעובד לא נדרש לבקש בעצמו החזר.
מעל 20 שנה שארגון החברתי "מתן – משקיעים בקהילה" מלווה מגוון רחב של חברות המאפשרות לתת את השירות הנ"ל לעובדים. מדובר בארגון ללא מטרת רווח המפתח שותפויות להשקעה בקהילה בין הצד העסקי לצד החברתי, שיבטיחו רווח כפול לשני הצדדים. "מתן – משקיעים בקהילה" מאפשרים לתרום דיגיטלית בצורה מאובטחת לכל עמותה שקיבלה אישור לפי סעיף 46.
2 צפייה בגלריה
כל הסיבות
כל הסיבות
אפשר לקבל החזר על תרומות גם דרך המעביד
(צילום: אילוסטרציה adobestock)
"אנו משתפים פעולה עם חברות רבות במשק שמציעות לעובדיהם זיכוי ממס על תרומות בתלוש המשכורת" מסבירה עינת רובנשטיין, סמנכ"לית "מתן – משקיעים בקהילה". "בנוסף, אנו מאפשרים למעסיק לתרום שקל על כל שקל של העובד (מאצ'ינג) וכך להכפיל כל תרומה".
בימים אלו הארגון מסכם את העשייה המרובה בשנת 2021 ומוסר כי הצליח לגייס תרומות בסכום של מעל 60 מיליון שקלים להשקעות מגוונות בקהילה.
משה דולב, מנכ"ל עמותת מל"י - המפעל להכשרת ילדי ישראל, מסביר: "מדובר באחד החוקים העוזרים ביותר. אנו בעמותת מל"י רואים חשיבות עליונה בהנפקת קבלות מותאמות לצורכי החזרי המס לאור דרישתן של חברות וארגונים לכל אורך השנה בהצגת סעיף 46 ובפרט בתקופת סגירת דוחות המס, שבה אנו רואים עליה משמעותית בתרומות לעמותה. תגמול זה לחברות ולעסקים מעודד את תרומתן לעמותות וישנה מודעות רבה של החברות לנושא זה", מרחיב דולב. "זאת בשונה מאנשים פרטיים שיכולים אף הם לקבל זיכוי מס על תרומתם, אך לאור מודעותם הנמוכה כנראה שלא מבצעים זאת. ואינם מממשים, על פי רוב, את זכאותם לקבלת ההחזרים".
2 צפייה בגלריה
שטרות
שטרות
בגלל מודעות נמוכה לנושא אנשים פרטיים רבים לא ממשים את זכאותם להחזר
(צילום: רויטרס)

אם תרמתם השנה מעל 190 שקלים, הנה כמה דברים שכדאי לכם לדעת:

  • תרמו מעל 190 ש"ח. זה ישתלם לכם. אדם שתרם בשנה מעל 190 ש"ח (נכון לינואר 2021) למוסד ציבורי שקיבל אישור, זכאי לזיכוי ממס הכנסה באותה השנה. 190 ש"ח הוא סכום התרומה הכולל המינימלי הדרוש. הזיכוי הוא בגובה 35% מסך התרומה לאדם, כלומר אדם שתרם 1,000 ש"ח יקבל זיכוי ממס בסך 350 ש"ח.
  • מומלץ לוודא שהעמותה שתורמים לה היא עמותה מוכרת לצורך החזרי מס. המוסד שתורמים לו צריך להיות מוכר כ"מוסד ציבורי" לצורך תרומות. את הבדיקה אפשר לעשות כאן.
  • בכל מקרה, חשוב לשמור את הקבלה על התרומה. לעיתים מס הכנסה מבקשים הוכחה שהתרומה אכן שולמה. מהבחינה הזאת, יכול להיות שתעדיפו לשלם באשראי. אם אתם מחליטים לתרום במזומן, יכול להיות שמס הכנסה יבקשו מכם פירוט עו"ש לצורך הוכחה.
  • ייתכן שאתם יכולים לקבל את הזיכוי במסגרת המשכורת החודשית מהמעסיק. שכירים במקומות עבודה מסוימים (בהם מעל ל-50 עובדים) יכולים לקבל את הזיכוי במסגרת המשכורת החודשית, במהלך שנת המס שבה ניתנה התרומה.
  • אם תרמתם יותר מ- 30% מההכנסה שלכם, אתם יכולים לפרוס את ההחזר לשנים הבאות. יש מגבלה להחזר מס על תרומות, והיא תקרה של 30% מסך ההכנסה השנתית. החדשות הטובות הן שאם תרמתם מעל 30%, תוכלו להעביר את סכום התרומה לשלוש שנות המס הבאות ולהוסיף את הסכומים לגבוה התרומות באותן השנים.
  • החזר מס אפשר לבקש שש שנים אחורה. אם תרמתם מעל 190 ש"ח באחת משש השנים האחרונות, אתם עדיין יכולים לבקש החזר רטרואקטיבי.
רועי קימחי, מנכ״ל ומייסד חברת Fibo, חברה המאפשרת בדיקת זכאות חינם ושירות הגשת בקשה להחזרי מס, מסכם: "חשוב וכדאי לתרום, ואני שמח שהמדינה יצרה מנגנון שמעודד את הפעילות החשובה הזו. לכן חשוב בעיני שאנשים ידעו איך לקבל את מה שמגיע להם. טיפ אחרון מאיתנו, אנחנו בימים האחרונים של שנת 2021. אם יש לכם את האפשרות לקבל את ההחזר באמצעות המעסיקים, כדאי לפנות בהקדם ולא לחכות לרגע האחרון. אם בכל זאת איחרתם, זה לא אבוד - אפשר להגיש בקשה להחזר מס גם בדיעבד".