רעידות האדמה בטורקיה ובסוריה שאירעו לפני מספר שבועות, הן חלק מאירועי קיצון, בהם אסונות טבע ומלחמות, שהופכים לצערנו לחלק מחייהם של יותר ויותר אנשים על פני כדור הארץ. מצבים כאלו מאופיינים בראש ובראשונה בכאוס גדול – המוני אנשים שמוצאים עצמם בן רגע ללא קורת גג או מזון, תשתיות הרוסות, ניתוק מחשמל, איזורים שלמים מוצפים ועוד.
אחד האתגרים המשמעותיים באירועים כאלו הוא סנכרון בין גורמי הצלה רבים שמגיעים לשטח, גופים ממשלתיים ולא ממשלתיים וחיבור בין הצרכים האקוטיים של אנשים, כמו תרופות או מזון, לזמינות הקיימת אצל ארגוני הסיוע. לפעמים הסיוע מגיע ממקום לא צפוי דווקא עם יוזמה ישראלית יוצאת דופן.
השיטפונות קשים שדרבן דרום אפריקה, ראתה במאה השנים פגעו בעיר, הרגו בשנה שעברה מאות והותירו עשרות אלפים ללא קורת גג. צפו בפעילות צוות "מאנדיי" בסיוע לצלב האדום במקום:
לפני כשנה, החליטה חברת "מאנדיי" הישראלית, להרים את הכפפה ולנסות לעשות סדר בבלגן, סדר שהוא מציל חיים. "מאנדיי" פיתחה מערכת הפעלה לעבודה (Work OS), שבאמצעותה ארגונים בכל סדר גודל יכולים ליצור את הכלים והתהליכים הדרושים להם לניהול כל היבט בעבודתם. כיום המערכת משרתת כ-180,000 חברות וארגונים ברחבי העולם במגוון רחב מאד של תעשיות מעסקים קטנים עד חברות ענק כמו "קוקה קולה", "Hulu","Canva" ו"אלעל".
באמצעות מערכת ההפעלה הזו ניתן לנהל כל משימה מניהול פרויקטים, עסקאות מכירה, דרך תהליכי גיוס, מעקב אחרי קמפיינים שיווקיים, שירות לקוחות ועוד' באופן שקוף ופשוט ובסנכרון מלא בין כל מי שרלוונטי לתהליך. "מאנדיי" הונפקה בנאסד"ק בקיץ 2021 באחת ההנפקות הגדולות והמוצלחות של חברת הייטק ישראלית. לחברה יש כיום 11 משרדים ברחבי העולם ועובדים בה כ-1,500 איש, רובם במטה החברה בתל-אביב.
את היכולות הייחודיות של החברה בתחום ניהול תהליכים ומשימות ארגוניות, גדולות כקטנות, החליטה החברה לרתום לטובה סיוע במצבי חירום באזורי אסון ברחבי העולם. "המשימה שלנו היא להגדיל את האפקטיביות ויכולת ההשפעה של ארגוני הסיוע ההומניטרי באמצעות ביצוע טרנספורמציה דיגיטלית מהירה באמצעות שימוש בפלטפורמת monday.com בזמן חירום", מסבירה דנה יערי, מצוות ה- Emergency Response.
3 צפייה בגלריה
 מאנדיי
 מאנדיי
קמילה ידיד, מתנדבת מ"מאנדיי" יחד עם מתנדבים מארגוני סיוע בגבול מולדובה אוקראינה
(צילום: "מאנדיי")
"בדרך זו, ארגוני הסיוע הללו יכולים לקבל החלטות מבוססות נתונים בזמן אמת ולעדכן את מקבלי ההחלטות המובילים. במצבים אלה של חיים או מוות כל דקה היא קריטית ולעתים קרובות, יותר זמן פירושו יותר אנשים ונשים שלהם ניתן לסייע ויותר חיים שניתן להציל".
יערי מוסיפה: "בשנת 2022 צוותי החירום של החברה התפרסו ב-11 אזורי אסון ברחבי העולם כדי לעזור לממשלות ולארגונים לא ממשלתיים להגיב בצורה המהירה והיעילה ביותר האפשרית. תמכנו בהם, ללא תשלום, באיסוף נתונים גולמיים וניתוח נתונים אוטומטי כדי ליצור ביעילות תמונת מצב מדויקת בלוחות מקוונים הניתנים לפעולה בזמן אמת לתיאום חלק בין מחזיקי העניין".
באמצעות חיבור לשותפים מקומיים, סייעה "מאנדיי" ליותר מ-800,000 אנשים בשנה שעברה ברחבי העולם מאירופה ואסיה דרך אפריקה ועד לאמריקה הדרומית. על פי נתוני החברה, ארגונים המשתמשים במערכת ההפעלה של "מאנדיי" צמצמו את הזמן המושקע בניהול מידע ביותר מ-30%. המידע שנאסף זמין גם למקבלי החלטות ולתורמים ברחבי העולם.
בין המקומות שקיבלו עזרה נמנית פולין עם סיוע בניהול מרכזי פליטים שנפתח בעקבות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה ומולדובה בו אספו נתונים על פליטים שמגיעים למדינה בשיתוף פעולה עם ממשלת מולדובה וה-UNDP. העבודה כללה כלים שסייעו לנהל בבטחה את גל הנשים והילדים האוקראינים העקורים, כולל מלחמה בניסיונות ניצול בני אדם.
בדרום אפריקה הייתה החברה שותפה במערכת ניהול תגובה לשיטפונות בשיתוף פעולה עם "הצלב האדום" הדרום אפריקאי, ובאוגנדה במערכת ניהול הצפה והקמת מרכז לניהול חירום בשיתוף פעולה עם השלטון המקומי. באסיה ניתן לציין את הסיוע בהודו עם מערכת לניהול תגובה להצפות, ובפיליפינים מערכת ניהול תגובות לסערה טרופית בשיתוף פעולה עם "הצלב האדום", "Plan International" וארגון מקומי.
גם במספר מוקדים באמריקה, החברה פעלה לסיוע במקרי אסון כולל בארגנטינה עם מערכת לניהול מרכז חירום לוגיסטי אזורי בשיתוף פעולה עם "הצלב האדום" הארגנטינאי, בברזיל במערכת ניהול תגובת שריפות ושיטפונות, סיוע לארגון מקומי להתמודד טוב יותר עם שריפות פרא משתוללות, טבעיות ומעשה ידי אדם, בפורטו ריקו עם מערכת לניהול תגובות לאחר ההוריקן, בפלורידה, ארה"ב - מערכת לניהול תגובות והפצה של ציוד לאחר ההוריקן ובמקסיקו.
3 צפייה בגלריה
 מאנדיי
 מאנדיי
אנטון דריז ודנה יערי מנהלי צוות החירום בפעילות באוגנדה
(צילום: "מאנדיי")

סיוע קרוב לבית

לאחרונה צוות החירום של "מאנדיי" הגיע לטורקיה, שלושה ימים לאחר רעידת האדמה, במטרה לסייע לארגונים לא ממשלתיים בשטח על ידי מתן כלים דיגיטליים לשיפור בתפעול המורכב באזור. העובדים של "מאנדיי" התרכזו באחד ממוקדי האסון במדינה באזור גזיאנטפ Gaziantep.
הנוכחות ההומניטרית הבינלאומית במקום נמוכה מאוד בימים אלה, כך שהניהול מבוצע על ידי גורמים מקומיים. עד כה, "מאנדיי" עבדה עם שלושה ארגונים: "Cadena","ULFED" וארגון Bul bul" "Zade המסייע לקהילות באמצעות חלוקת מזון, ביגוד, תנורי חימום, מקלטים ועוד. "מאנדיי" נכנסה לעבודה והעבירה את הארגון לעבודה על הפלטפורמה הדיגיטלית כדי להעניק את העזרה הקריטית בזמן המהיר ביותר.
ב-48 שעות של עבודה, ארגון "Bul bul Zade" באמצעות הפלטפורמה של "מאנדיי", חילק למעלה מ- 55,000 פריטים לסיוע. "בהתבסס על הניסיון שלנו, אנו מעריכים שעבודה זו חסכה לארגון כ-50% מהזמן התפעולי וזה שינוי סופר קריטי ומציל חיים בזמנים כה כאוטיים", מעריכים ב"מאנדיי".
"במציאות שבה כמות ותדירות אירועי חירום הומניטריים עולות בכל שנה, ובמקביל מספר אירגוני סיוע והתמיכה הפיננסית לא גדל, נפתח פער בין מספר אירועי החירום והיקפם לבין יכולות סיוע של הארגונים ההומניטריים", מסביר אנטון דריז מצוות החירום של "מאנדיי".
"אחד הכלים המרכזיים לצמצום הפער הזה, הוא התייעלות ניהולית וביצועית של הארגונים. בעזרת הכלים הטכנולוגיים שלנו הארגונים שאנחנו תומכים בהם מצליחים לשפר את רמת האפקטיביות האופרטיבית שלהם ובכך, עם אותו תקציבי ואותה כמות מתנדבים או עובדים, הם מצליחים לסייע ליותר קהילות".

לא עוד דף, עט וטבלת אקסל

דנה מנור, סמנכ"לית "סיד ישראל", מספרת: "עם פרוץ מלחמת אוקראינה האגודה לפיתוח בינלאומי, סיד ישראל בעזרת monday.com הקימו קלסטר סיוע הומניטרי למטרת מיפוי הארגונים השותפים למאמצי הסיוע: מי עושה מה והיכן. בעזרת הפלטפורמה, תהליכי העבודה שלנו התייעלו, וחסכו המון שעות בזמן אמת. יכולנו לספק את המידע לקהל הרחב ולמגזר הפרטי שרוצים לתרום תמונה כללית של מאמצים ההומניטריים היהודים והישראלים באוקראינה ולפליטים שהגיעו לישראל".
אביטל סנדלר-לף, מנכ"לית המחלקה לפיתוח בינלאומי וסיוע חירום בארגון ה"ג'וינט", מוסיפה: "שיתוף הפעולה שלנו עם monday.com החל עוד בימיו הראשונים של המשבר באוקראינה, כאשר יצרנו יחד עמם עם שותפים נוספים מפה אינטראקטיבית המציגה ארגונים וגופים הפועלים בשטח. זאת כדי לייעל את הסיוע ההומניטרי באזור, לתאם בין הגופים השונים ולרכז את המידע בכלי נוח אחד. שיתוף פעולה זה היה חלק במאמץ המשמעותי של המחלקה לפיתוח בינלאומי וסיוע חירום בג'וינט לתמוך באספקת ציוד וסיוע רפואי מצילי חיים".
אנטון דריז ודנה יערי, מנהלי ה-emergency response ב"מאנדיי", משתפים בחוויות מהשטח: "בכל אחד מהאיזורים אליהם הגענו, ראינו שכל המידע מנוהל בזמן אמת בדף ועט ובאקסלים, ללא שקיפות, וללא אפשרות לנתח את המידע בצורה יעילה או מהירה. במקרים כאלו, כשזמן שווה לחיים שמצילים, כל דקה קריטית. כל איזור וכל אסון הוא שונה, אבל המשותף הוא שבזמן הכי קריטי, טכנולוגיה לארגון המידע פשוט לא הייתה קיימת".
"אחרי שאנחנו מגיעים לשטח לוקח זמן עד שהארגונים סומכים עלינו ומבינים שבאמת מדובר בשירות שהוא לגמרי בחינם. בכל פעם מחדש הכאוס המוחלט והטרגדיה האנושית מסביב, מקשים מאוד על ההחלטה לאמץ במהירות מערכת חדשה שהם לא מכירים. ולא יודעים במה מדובר", הם מצרים.
"הצוותים שלנו קודם כל מאפיינים את הצרכים של כל ארגון בשטח כדי להציע להם פתרונות ודרכי ייעול, להראות נכונות ורצינות ובעיקר להמחיש כמה אימוץ הטכנולוגיה, שהיא בסה"כ פשוטה ונגישה מאוד, יכול להשפיע ולעשות הבדל ממש ביכולת לתת עזרה לאנשים".
3 צפייה בגלריה
 מאנדיי
 מאנדיי
צילום מסך של פעילות סיוע של "מאנדיי" לפליטים באוקראינה
(צילום: "מאנדיי")

ממשיכים בסיוע גם אחרי האסון

"הגענו באוגוסט לאוגנדה לאיזור אחרי שיטפונות, שבו לא ידעו בכלל איך להתחיל להתמודד עם המצב. עבדנו צמוד עם מנהל מחלקה בארגון מקומי, שאחרי ההתנסות ב'מאנדיי' בזמן הטיפול בשטפונות, העלה את המערכת לשימוש ברמה הלאומית לכל הגורמים הרלוונטיים לאותו איזור. בהמשך המערכת שלנו שימשה לניהול עצמאי של הארגונים המקומיים בהתמודדות עם התפרצות מגפת האבולה במדינה. זו הצלחה ובעיקר סיפוק אמיתי לדעת שנתנו כלים שיכולים לסייע בהמשך", משתפים דריז ויערי.
"מקרה דומה קרה גם בפיליפינים - הארגון שאיתו עבדנו בניהול אסון השיטפונות, מנהל כיום את כל מערך תרומות הדם של כל המדינה, הכולל מעל לשלושה מיליון תרומות בחודש".
"במקסיקו ופלורידה עבדנו יחד עם ארגון 'קדינה', שמעבר לכך שהם אימצו את השימוש בפלטפורמה לאירועי חירום אחרים, הם הטמיעו את המערכת גם בניהול פעילות כל העמותה בשגרה, כולל ניהול מתנדבים, גיוס תרומות, אופרציה, כספים וכו'".
"אחת השאיפות שלנו היא שאחרי העזרה הראשונית הארגונים יוכלו להמשיך לרוץ עם הטכנולוגיה לבד ולא לפתח תלות בנו. לוודא שאנחנו בונים את המערכת יד ביד עם אנשי הארגון בשטח, שיבינו איך המערכת עובדת ואיך אפשר להמשיך לעשות התאמות לפי הצורך." מסכמים ב"מאנדיי" ומדגישים "החברה מעמידה את המערכות שלה לשימוש ארגונים מהמגזר השלישי ללא תשלום גם בזמני שגרה".