בשיתוף משלחת האיחוד האירופי למדינת ישראל
"לא אנוח כשזה נוגע לבניית חזית של שוויון, בה אפשר להיות מי שאתה ולאהוב את מי שאתה רוצה - בלי לפחד מהאשמות או אפליה כי להיות אתה עצמך זו לא האידיאולוגיה שלך, זו הזהות שלך ואף אחד לעולם לא יכול לקחת את זה ממך", אמרה אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית, בדברים שמשקפים היטב את רוחו של האיחוד האירופי, בכל הנוגע לשוויון ואחווה בכלל ולקהילה הגאה בפרט.
בשנה שעברה גיבשה לראשונה הנציבות האירופית, את אסטרטגיית האיחוד האירופי לשוויון של לסביות, הומואים, ביסקסואלים, טרנסים, לא בינאריים, אינטרסקסים וקווירים (LGBTIQ) וזו משקפת את רשימת הפעולות שנעשו באיחוד לקידום אותו שוויון יחד עם אסטרטגיות נוספות של האיחוד האירופי נגד גזענות לשנים 2020-2025, אסטרטגיית זכויות קורבנות האפליה ואסטרטגיית השוויון המגדרי.
3 צפייה בגלריה
(צילום: אסף מגל)

למה דווקא עכשיו?

משבר הקורונה העולמי הביא איתו לחצים בלתי צפויים על קבוצות שונות באוכלוסייה, ביניהם גם אלה הנכללים בקבוצת ה- LGBTIQאבל כבר ב-2019 מצאה הסוכנות האירופי לזכויות יסוד (FRA) ש-43% מהלהט"בים הצהירו שהם חשים מופלים לרעה, לעומת 37% בשנת 2012. לא פלא אם כך שב-2020, משבר הקורונה עוד דחף את המספרים הללו למעלה.
שוויון ואי-אפליה הם ערכי ליבה וזכויות יסוד, שהיו נוכחים מאז ומתמיד באיחוד האירופי והם מעוגנים באמנות בכלל ובאמנת זכויות היסוד, בפרט.
אמנם רבים מעקרונות המדיניות והשוויון לקהילה הגאה נמצאים באחריות הלאומית של המדינות עצמן אך לאיחוד האירופי תפקיד חשוב בחיבור הנחיות מדיניות, תיאום פעולות בין המדינות החברות ומתן תמיכה באמצעות קרנות האיחוד ומעקב אחר יישום והתקדמות שלהן בקידום אותן אסטרטגיות.

עיקרי הפעילות

בנציבות האירופית הגדירו סט פעולות, הכוללות מימון וליווי משפטי ל-5 השנים הבאות, לקידום השוויון וטיפול באי השוויון במסגרתו.
במסגרת אותן פעולות מציעה הנציבות להרחיב את רשימת פשעי השנאה ההומופובים, לקדם את ההכרה הדדית בהורות במצבים חוצי גבולות ולאפשר בטחון והזדמנויות שוות להשתתפות מלאה בחברה.
3 צפייה בגלריה
(צילום: אסף מגל)

מאבק באפליה על רקע העדפה מינית

עד כמה סובלים חברי הקהילה מהפליה תעסוקתית על רקע העדפתם המינית? נמצא ש-19% מהלסביות, ההומואים והדו מיניים ו-35% מהטרנסים, הופלו לרעה במקום עבודתם בשנה האחרונה.
הנציבות האירופית תבצע בדיקת שוויון, במיוחד בתחום התעסוקה, בדו"ח שיפורסם במהלך 2022 ובהתאם תציע חקיקה מתאימה. היא גם תציג מסגרת רגולטורית לטיפול בהטיה ואפליה באמצעות מידע שייעזר במערכות בינה מלאכותית (AI).

ביטחון מעל הכול

בסקר שנערך באיחוד, נמצא ש-38% מחברי הקהילה חוו בשנה האחרונה הטרדה על רקע שנאה בשל זהותם, 21% מהם לא הגישו תלונה על כך לאף גורם רשמי.
הקהילה הגאה, באשר היא, סובלת מפשעי שנאה, דברי שטנה ואלימות ולכן, הנציבות הציגה ב-2021 יוזמה להרחבת רשימת 'פשעי האיחוד האירופי', כך שזו תכלול פשעי שנאה ודברי שנאה המכוונים לקהילה. כמו כן, הנציבות תספק מימון ליוזמות שיילחמו בפשעי שנאה, דברי שנאה ואלימות פיזית.

הבטחת זכויות של משפחות להט"ביות

באיחוד האירופי 21 מדינות המכירות בנישואים בין בני זוג מאותו המין כש-15 מתוכן מאפשרות אימוץ ילדים על ידי זוגות חד מיניים.
קשרי משפחה להט"בים מוכרים באופן שונה במדינות השונות ולכן, הנציבות תיזום חקיקה בנושא הכרה הדדית בהורות ותבדוק צעדים אפשריים להכרה הדדית ביחסים כאלה בין המדינות.
3 צפייה בגלריה
(צילום: אסף מגל)

שוויון להטב"קי ברחבי העולם

הנציבות תתמוך בפעולות לשוויון באמצעות מכשיר השכנות, הפיתוח ושיתוף הפעולה הבינלאומי (NDICI), המכשיר לסיוע טרום-הצטרפות (IPA) וקרן המקלט וההגירה.
מאבק מוסדר זה של צרכי הקהילה ברמה הכלל אירופית עשוי להפחית את גילויי השנאה והאפליה כנגד חברי הקהילה הגאה האירופית, במטרה להוות דוגמה ומופת להתנהגות שוויונית בינלאומית בין כל בני האדם, באשר הם.
בשיתוף משלחת האיחוד האירופי למדינת ישראל
פורסם לראשונה: 10:35, 21.06.22